Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hej har suttit o småläst på detta riktigt trevliga forumet ett par år lite då och då, och här är första i lägget då jag inte vet vad jag ska köpa och skulle gärna behöva eran expertis då det gäller lagringsbara vin, är ute efter en flaska för lagring i 20 års spannet för upp till 500 kr, kan vara från ett av dom kommande små parti släppen, har ok lagringsförhållande där den ska stå o gotta till sig tills dottern fyller 20, lagrar en del öl men viner har jag inte läst tillräckligt mycket om för att veta vad jag ska leta efter. Lägger in ett p.s fantastiskt med ett forum som fortfarande lever! Har en saknad sen sveriges "bästa" öl forum gick i graven! Rock on

Varmt välkommen till forumet, alltid lika roligt när nya medlemmar hittar hit och hjälper oss hålla det levande ;).
 

Nyllet

Medlem
Hej!

Det föredömliga tipset i Champagne-tråden om Leclerc Cuvée de Reserve för beskedliga 272 kronor på systembolaget gjorde mig utomordentligt sugen på köp, men ordern blev tyvärr makulerad då den hann ta slut. My luck...

Tipset gjorde mig dock sugen på att fynda lite, och jag funderar därför på om det finns några andra champagner för <300 kronor på SB som är värda att plocka upp? Går väl också att formulera frågan som "vilken champagne är bäst i sub-300 kategorin?" Mina sökningar har inte riktigt gett några aktuella uppgifter så jag hoppas få lite tips här.
 

Jonas Sand

Medlem
Tipset gjorde mig dock sugen på att fynda lite, och jag funderar därför på om det finns några andra champagner för <300 kronor på SB som är värda att plocka upp? Går väl också att formulera frågan som "vilken champagne är bäst i sub-300 kategorin?" Mina sökningar har inte riktigt gett några aktuella uppgifter så jag hoppas få lite tips här.

Jag drack Bergeronneau-Marion Grande Réserve i helgen (beställningssortimentet typ 250 kronor). I mitt tycke en habil champagne till ett bra pris. Fruktig med gröna äpplen och lime i fokus. Lite hög dosage för min smak kanske men absolut friskt nog. Finns på magnum med lägre dosage har jag för mig.
 

Ragnaie

Medlem
Hallå!

Detta blir mitt första inlägg här på forumet, jag har sedan en lång tid följt de flesta trådarna och tycker att det är ett fantastiskt forum. Många av er har skänkt mig väldigt mycket kunskap och många skratt.

Jag har sedan en tid tillbaka börjat att bygga upp ett förråd av viner och har de senaste fattat (likt många av er) ett väldigt stort tycke för Barolo. Efter denna "uppenbarelse" är jag är nu på jakt efter att köpa en låda Barolo som med fördel ska lagras i några år. Preferenserna som jag har är följande:

* Ska helst finnas tillgänglig på systembolaget (Ordinarie eller BS spelar ingen roll)
* Priset ska helst hamna under 350:-/flaska

Alla tips mottages med stor entusiasm (även om preferenserna inte kan tillgodoses ;))
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Hallå!

Detta blir mitt första inlägg här på forumet, jag har sedan en lång tid följt de flesta trådarna och tycker att det är ett fantastiskt forum. Många av er har skänkt mig väldigt mycket kunskap och många skratt.

Jag har sedan en tid tillbaka börjat att bygga upp ett förråd av viner och har de senaste fattat (likt många av er) ett väldigt stort tycke för Barolo. Efter denna "uppenbarelse" är jag är nu på jakt efter att köpa en låda Barolo som med fördel ska lagras i några år. Preferenserna som jag har är följande:

* Ska helst finnas tillgänglig på systembolaget (Ordinarie eller BS spelar ingen roll)
* Priset ska helst hamna under 350:-/flaska

Alla tips mottages med stor entusiasm (även om preferenserna inte kan tillgodoses ;))
Välkommen till forumet. Det skadar inte att titta på andra leverantörer är systembolaget.
Mitt tips är att köpa 2013 från Flavio Saglietti. Hos BaroloBrunello.com får du Brunate eller Cerequio för €25,90, vilket är ett mycket bra pris för de lägena. Vi är många på forumet som har handlat från BaroloBrunello och det brukar inte vara några problem.
 
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hallå!

Detta blir mitt första inlägg här på forumet, jag har sedan en lång tid följt de flesta trådarna och tycker att det är ett fantastiskt forum. Många av er har skänkt mig väldigt mycket kunskap och många skratt.

Va roligt! En till som hoppar in i värmen. Välkommen! :)
 

Ekdahl

Medlem
Någon som kan tipsa om bra Rosé Champagne, i ordinarie eller beställningssortiment som är relativt drickklar? :)
Gärna i spannet 0-700kr
Egentligen är jag fel person att svara då jag tycker många enklare skumparoséer inte levererar jämfört med vanliga varianten (och ofta ett prispåslag på rosé), utan man måste upp i kvalitet-/prestigenivå. Men undantag finns förstås. Jag tycker dock inte att Roederer Rosé 2012 är lämplig att öppna nu, men om man som tex @Elvis uppskattar ung Champagne kan man ändå öppna en då det är bra kvalitet. För att dricka nu skulle jag föreslå Pierre Péters Rosé for Albane. Alternativt Bollinger Rosé NV.
 

john b

Medlem
Om du kan tänka dig att beställa från Frankrike kan jag varmt rekommendera Charles Heidsieck Rosé 2006 som säljs för 64,80 Euro plus frakt hos Venus Vins. Jag beställde just två lådor själv därifrån.

Tack för tipset!

Har nu försökt att beställa, placerade en order och skrev ett meddelande att jag väntar på fraktkostnaden till la suede samt inväntar deras bankdata innan jag kan föra över pengar. Hoppas det är standardförfarande?
Körde hundra procent Google translate på sidan så vad som helst kan hända. Ber en bön att de svarar på engelska iaf
 

Elvis

Medlem
Tack för tipset!

Har nu försökt att beställa, placerade en order och skrev ett meddelande att jag väntar på fraktkostnaden till la suede samt inväntar deras bankdata innan jag kan föra över pengar. Hoppas det är standardförfarande?
Körde hundra procent Google translate på sidan så vad som helst kan hända. Ber en bön att de svarar på engelska iaf

De svarar på engelska och är jättebra att ha att göra med!
 

Elvis

Medlem
Jag tycker dock inte att Roederer Rosé 2012 är lämplig att öppna nu, men om man som tex @Elvis uppskattar ung Champagne kan man ändå öppna en då det är bra kvalitet. För att dricka nu skulle jag föreslå Pierre Péters Rosé for Albane. Alternativt Bollinger Rosé NV.

Jag uppskattar både ung och äldre champagne. Just nu dricker jag hellre Louis Roederer Rosé 2008 än 2012, till exempel. Och favoriten i min källare är Winston Churchill 1996. Man jag tycker att Louis Roederer Rosé 2012 är riktigt bra redan nu.

Bollinger Rosé NV tycker jag är alldeles för dyr. Och Pierre Péters rosé är jag inte så imponerad av heller - jag tycker sällan om Chardonnaydominerade roséer.

Ett alternativ som inte nämnts än är Gosset Grand Rosé Brut för 499 kr.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag uppskattar både ung och äldre champagne. Just nu dricker jag hellre Louis Roederer Rosé 2008 än 2012, till exempel. Och favoriten i min källare är Winston Churchill 1996. Man jag tycker att Louis Roederer Rosé 2012 är riktigt bra redan nu.

Bollinger Rosé NV tycker jag är alldeles för dyr. Och Pierre Péters rosé är jag inte så imponerad av heller - jag tycker sällan om Chardonnaydominerade roséer.

Ett alternativ som inte nämnts än är Gosset Grand Rosé Brut för 499 kr.

Eftersom ingen fullständigt gått utanför begränsningarna än så måste jag tillägga Selosse Rosé och Vouette et Sorbee, samt min absoluta favorit i rosésvängen (undantaget möjligtvis Selosse) nämligen 200x Vilmart Grand Cellier Rubis rosé.
 

MartinE

Medlem
Jag uppskattar både ung och äldre champagne. Just nu dricker jag hellre Louis Roederer Rosé 2008 än 2012, till exempel. Och favoriten i min källare är Winston Churchill 1996. Man jag tycker att Louis Roederer Rosé 2012 är riktigt bra redan nu.

Bollinger Rosé NV tycker jag är alldeles för dyr. Och Pierre Péters rosé är jag inte så imponerad av heller - jag tycker sällan om Chardonnaydominerade roséer.

Ett alternativ som inte nämnts än är Gosset Grand Rosé Brut för 499 kr.
Jag skriver helt klart under på allt det där!

Bortsett från att jag dessvärre inte har kvar någon Winston Churchill 1996...
 
Toppen