Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Ska bjuda på boeuf bourguignon och tänkte bjuda på två viner från små partier: yann chave - crozes hermitage och sydhang. Letar efter en tredje dryck för max 400 kr som kan matcha de ovan.
Gramercy cellars Washington State
Luke Lambert Yarra Valley
Piedrasassi PS Santa Barbara
(Duncan) Savage red (med en gnutta grenache i men smarrig) Western Cape
 

Vingubben

Medlem
Har tänkt att fylla upp källaren med röd Bourgogne 2015 och 2016 i lite större mängder och lägre priser än vad man kan få tag på via websläppen. Prisklass 3-500 kr. Det som dykt upp i småpartier har inte känts speciellt lockande, och har i alla fall inte fått några högre betyg från vår testpanel. Man kanske inte kan förvänta sig höga betyg på Bourgogne i denna prisklass? Någon som har lite tips på vin och även inköpskanaler?
 

glenn_peter

Medlem
Har tänkt att fylla upp källaren med röd Bourgogne 2015 och 2016 i lite större mängder och lägre priser än vad man kan få tag på via websläppen. Prisklass 3-500 kr. Det som dykt upp i småpartier har inte känts speciellt lockande, och har i alla fall inte fått några högre betyg från vår testpanel. Man kanske inte kan förvänta sig höga betyg på Bourgogne i denna prisklass? Någon som har lite tips på vin och även inköpskanaler?
@Vingubben Prova att maila Mads på Theis Vine så återkommer han säkert med deras prislista.
Bor du i Stockholm kan man smidigt hämta upp beställningen "hemma hos" honom efter oftast en snabb leveranstid.
Jag köper mycket av min Bourgogne via honom. Favoritproducent för mig, som dom har många viner av i olika prisklasser, är Domaine Prieur-Brunet. Hälsa gärna från mig, Peter Ahlberg. :D
mads@theis-vine.se
 

Silenos

Medlem
Camille Giroud Santenay har kommit ut i ny årgång (2016).
Var ju rackans trevlig i 2015-utgåvan, någon som har koll på hur 2016 är i förhållande till 2015? Är helt novis på Bourgogne...:oops:

https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/santenay-7933601

Jag har bara hunnit prova en flaska än, så det är ju inte mycket till underlag, och mycket är ju ännu inte ens släppt till försäljning. Men ska man gå på det andra entusiaster och seriös vinjournalistik säger, så är det ett kalasår. Mer struktur och mindre frukt (men inte snålt) än 15. Hög koncentration, fast mindre soligt. Små kvantiteter (och generellt höga priser) dock. Så kostar CG's Santenay rimliga pengar, så slå för all del till...
 
Last edited:
Hej!
Har den senaste tiden intresserat mig mycket för Italien, Piedmont, Nebbiolo osv.
Mina senaste inköp har varit Fontanafredda Ebbio (22300), Barolo (72399) och Langhe Nebbiolo (70812).
Skulle behöva hjälp med att hitta viner/områden som jag kan ställa upp bredvid t.ex. några av de ovanstående i en provning som då inte är gjorda på Nebbiolo, men ändå gärna från Italien. Är alltså ute efter att försöka lära mig och identifiera just Nebbiolo.

Om det ges konkreta exempel på viner jag kan jämföra med så är de med fördel i ungefär samma prisklass som de jag ställt upp ovan. Det vill säga upp till cirka 200kr.

Tack på förhand!
 
V

Vincent H

Hej!
Har den senaste tiden intresserat mig mycket för Italien, Piedmont, Nebbiolo osv.
Mina senaste inköp har varit Fontanafredda Ebbio (22300), Barolo (72399) och Langhe Nebbiolo (70812).
Skulle behöva hjälp med att hitta viner/områden som jag kan ställa upp bredvid t.ex. några av de ovanstående i en provning som då inte är gjorda på Nebbiolo, men ändå gärna från Italien. Är alltså ute efter att försöka lära mig och identifiera just Nebbiolo.

Om det ges konkreta exempel på viner jag kan jämföra med så är de med fördel i ungefär samma prisklass som de jag ställt upp ovan. Det vill säga upp till cirka 200kr.

Tack på förhand!
Jag har under året bott och botaniserat mig i Italien och dess viner och har lite förslag som jag kommer på rakt av som finns på bolaget. Några av dem ligger strax över 200 kr men är extremt välgjorda viner från lite udda regioner. Först så är ju Sangiovese en given druva att jämföra med när vi pratar Italien, som också är Italiens mest odlade druva. Från Chianti Classico i Toscana kan du prova Isole e Olena https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/isole-e-olena-7319001 som gör en väldigt klassisk stil av sangiovese och är i min mening den bästa producenten av Chianti Classico.

Som andravin har jag https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/collepiano-7967001 som är ett vin från Montefalco i Umbrien som ligger granne med Toscana i inlandet. DOCGn tillåter bara 100% Sagrantino som är en god men väldigt stram druva, det är en av de absolut strävaste i världen faktiskt! Jag besökte producenten förra veckan och blev väldigt imponerad av vilka olika sorters viner man kan göra på druvan och hur underskattad den är. Detta vin är gjort i en ganska kraftig stil men är ändå tillgänglig som ungt vin. Helt enkelt ett kul kvalitetsvin med en ren druva från ett underskattat område, DOCGn Montefalco di Sagrantino har endast 304 hektar planterat totalt.

Som tredjevin föreslår jag https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/stefano-amerighi-9039901 som kom på småparti nyligen, finns fler smaknoter på forumet för denna. Internationell druva men den görs också i Cortona i Toscana. Jag tycker Amerighi gör mycket trevliga viner och jag har provat hans tre olika viner där jag gillat alla. Producenten håller hög kvalité och vinerna är något naturiga men håller en väldigt bra struktur.

I annat fall kan jag föreslå druvan Montepulciano från Abbruzzerna som ett alternativ, dock har jag inte provat några av vinerna på den druvan som finns på bolaget tyvärr!
 
Last edited by a moderator:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Hej!
Har den senaste tiden intresserat mig mycket för Italien, Piedmont, Nebbiolo osv.
Mina senaste inköp har varit Fontanafredda Ebbio (22300), Barolo (72399) och Langhe Nebbiolo (70812).
Skulle behöva hjälp med att hitta viner/områden som jag kan ställa upp bredvid t.ex. några av de ovanstående i en provning som då inte är gjorda på Nebbiolo, men ändå gärna från Italien. Är alltså ute efter att försöka lära mig och identifiera just Nebbiolo.

Om det ges konkreta exempel på viner jag kan jämföra med så är de med fördel i ungefär samma prisklass som de jag ställt upp ovan. Det vill säga upp till cirka 200kr.

Tack på förhand!
Varför inte ta med en Barbera från samma område (Piemonte) som de du listat?
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/borgogno-7420101
eller en Dolcetto
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/san-fereolo-9568901
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/dogliani-superiore-637701
 

jrick

Medlem
Hej!
Har den senaste tiden intresserat mig mycket för Italien, Piedmont, Nebbiolo osv.
Mina senaste inköp har varit Fontanafredda Ebbio (22300), Barolo (72399) och Langhe Nebbiolo (70812).
Skulle behöva hjälp med att hitta viner/områden som jag kan ställa upp bredvid t.ex. några av de ovanstående i en provning som då inte är gjorda på Nebbiolo, men ändå gärna från Italien. Är alltså ute efter att försöka lära mig och identifiera just Nebbiolo.

Om det ges konkreta exempel på viner jag kan jämföra med så är de med fördel i ungefär samma prisklass som de jag ställt upp ovan. Det vill säga upp till cirka 200kr.

Tack på förhand!
Enzo Bartoli är en producent som bara existerar i importörens föreställningsvärld (det finns ingen riktig människa bakom namnet), och är det närmaste en bulkversion av Barolo man kommer. Jag tycker du ska satsa på Fontanafreddas nästan lika billiga men vad jag tror är mer representativa för druvan och området: https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/barolo-fontanafredda-7022701
eller ännu hellre Vajras Barolo Albe för 239 https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/barolo-albe-239801
 
Hej!
Har den senaste tiden intresserat mig mycket för Italien, Piedmont, Nebbiolo osv.
Mina senaste inköp har varit Fontanafredda Ebbio (22300), Barolo (72399) och Langhe Nebbiolo (70812).
Skulle behöva hjälp med att hitta viner/områden som jag kan ställa upp bredvid t.ex. några av de ovanstående i en provning som då inte är gjorda på Nebbiolo, men ändå gärna från Italien. Är alltså ute efter att försöka lära mig och identifiera just Nebbiolo.

Om det ges konkreta exempel på viner jag kan jämföra med så är de med fördel i ungefär samma prisklass som de jag ställt upp ovan. Det vill säga upp till cirka 200kr.

Tack på förhand!

Instämmer helt med att G.D. Vajras Barolo '13 är ett bra vin!
Tycker även att Livio Paveses Barbaresco är en prisvärd och bra variant på Nebbiolo.

Trevlig provning!
 
Toppen