Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

:):)
Vi är några grannar som går ihop och smakar på gott och vill samtidigt lära oss om druvor och annat.
Nu ska jag ordna en champagneprovning med 1 ren chardonnay, 1 ren pinot noir och en meunier (kanske ren pinot gris också, @Ekdahl bjöd på en Derot-Delugny Brut NV Cuvée des Fondateurs sist vi sågs så den kanske man ska försöka få tag på).

Min kunskap sträcker sig ännu inte så långt avseende detta så jag frågar expertisen:

vilka non-vintage från SB skulle ni välja i respektive kategori som en bra representant för druvan? Vi vill se om vi kan upptäcka skillnader i doft och arom.

Jag chattade nyss med SB kundtjänst och de föreslog följande:

Nicolas Feuillatte Millésimé Blanc de Blancs 2008, 7592-01
André Clouet Grande Réserve, 7686-01
Les Vignes d'Autrefois Extra brut 2013, 97046-01

Säkert har jag missat någon viktig aspekt här, men då kanske ni kan upplysa mig :)

Tack på förhand!
jag tyckte att les vignes d'Autrefois var riktigt trevlig - först helt rakbladsvass syra. sen när vinet i glaset kommer upp i temperatur hittar jag någon rätt komplex mandelblommig finess i det hela. absolut spännande. men jag är inte säker på att den svarar mot typisk Meunier-skumpa (vad det nu är) utan mer är ett riktigt trevligt exempel på den kategorin som @Marcus Hansson döpt till foliehattschampagne :)
 
V

Vincent H

Vi är några grannar som går ihop och smakar på gott och vill samtidigt lära oss om druvor och annat.
Nu ska jag ordna en champagneprovning med 1 ren chardonnay, 1 ren pinot noir och en meunier (kanske ren pinot gris också, @Ekdahl bjöd på en Derot-Delugny Brut NV Cuvée des Fondateurs sist vi sågs så den kanske man ska försöka få tag på).

Min kunskap sträcker sig ännu inte så långt avseende detta så jag frågar expertisen:

vilka non-vintage från SB skulle ni välja i respektive kategori som en bra representant för druvan? Vi vill se om vi kan upptäcka skillnader i doft och arom.

Jag chattade nyss med SB kundtjänst och de föreslog följande:

Nicolas Feuillatte Millésimé Blanc de Blancs 2008, 7592-01
André Clouet Grande Réserve, 7686-01
Les Vignes d'Autrefois Extra brut 2013, 97046-01

Säkert har jag missat någon viktig aspekt här, men då kanske ni kan upplysa mig :)

Tack på förhand!
Du har ju på meuniersidan denna "Egly-Ouriet Les Vignes de Vrigny Premier Cru" som visserligen släpps den 20e sep men ändå.. :)
 

Christer J

Medlem
Du har ju på meuniersidan denna "Egly-Ouriet Les Vignes de Vrigny Premier Cru" som visserligen släpps den 20e sep men ändå.. :)
Jo, såg det, men inga smaknoter fanns som jag såg det. Någon här sa att det troligen är Eglys svagaste champagne.
Men jag håller med om att den vore fint att ha med på provningen, som dock går av stapeln innan släppet!
Bra tips!
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Jo, såg det, men inga smaknoter fanns som jag såg det. Någon här sa att det troligen är Eglys svagaste champagne.
Men jag håller med om att den vore fint att ha med på provningen, som dock går av stapeln innan släppet!
Bra tips!
Kan inte varit jag som sade det. :)
Mycket trevlig skumpa som håller länge.
Köpte 2 lådor 2009 som jag har ett par flaskor kvar av, blir bara bättre!
 
Lycklig du!!
Jag ser nu vid påläsning att den är omtyckt med ganska höga poäng, 90,6 på CT. Dock såg jag inga noter här i släpptråden, kanske missade jag det.
visste inte ens att den släpptes i september förrän jag läste det här idag:) en hel del grejer kommer inte på provningarna. Jag tror bara jag har druckit en Non Vintage av denna och den var ju grym. För ett par år sedan.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
VAD ska jag köpa blir här VAR ska jag köpa;

Har ju köpt Ch. Cantemerle i ganska många år nu och då via SB eftersom de alltid släppt den i små partier.
I år har de inte köpt in gällande årgång 2015 av vinet varför jag undrar lite vilka näthandlare ute i Europa som ni kan rekommendera när man ska köpa BDX?
Har ju handlat mycket champagne och italienskt ute i Europa men inte så mycket BDX så ja har dålig koll på vilka handlare som är bra?

Tacksam för lite tips!
 

Appel

Medlem
VAD ska jag köpa blir här VAR ska jag köpa;

Har ju köpt Ch. Cantemerle i ganska många år nu och då via SB eftersom de alltid släppt den i små partier.
I år har de inte köpt in gällande årgång 2015 av vinet varför jag undrar lite vilka näthandlare ute i Europa som ni kan rekommendera när man ska köpa BDX?
Har ju handlat mycket champagne och italienskt ute i Europa men inte så mycket BDX så ja har dålig koll på vilka handlare som är bra?

Tacksam för lite tips!
Weindiehl
 
Toppen