Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Trydebull

Medlem
Vill bara meddela att Andremily nr 4 (2015) nu är ute till försäljning till det facila priset av 1399.-
(90 % Syrah, 6 % Viogner och bara 4 % Mourvedre)
ping @Bror

Jag har några nr 3 och köpte några nr 4. Jag har aldrig druckit eller ens provat den. Ni
som har är det - dricka direkt/inom ett år eller lägga ner längre - länge?
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag har några nr 3 och köpte några nr 4. Jag har aldrig druckit eller ens provat den. Ni
som har är det - dricka direkt/inom ett år eller lägga ner längre - länge?
Jag kan bara tala för mig själv men när vi provade nr 3 mot samma årgång SQN så var det inte bara jag som tyckte att nr 3 var betydligt mer tillgänglig. Givetvis kommer den bara bli bättre med tid men jag har planerat att börja poppa en nr 3 redan i höst.
 

Trydebull

Medlem
Jag kan bara tala för mig själv men när vi provade nr 3 mot samma årgång SQN så var det inte bara jag som tyckte att nr 3 var betydligt mer tillgänglig. Givetvis kommer den bara bli bättre med tid men jag har planerat att börja poppa en nr 3 redan i höst.

Ok! Då hamnar de halvlångt in då... Och så väntar jag på ditt utlåtande till hösten! :rolleyes:
 

Krabban

Medlem
Vet inte om det är exakt rätt tråd, men verkade vara det närmaste! Hoppas ni har överseende med mina nybörjarfrågor.

1) Släpps en ny Penfolds bin 389 varje år? Om jag inte har vinkällare eller möjlighet till lagring (mer än i garderoben), finns det någon poäng med att spara den några år ändå, trots imperfekt temperatur och fuktighet?
2) Jag fyller snart år och vill fira med ett trevligt vin att dricka direkt. Jag ser gärna att det hamnar under 3-400kr, men för något ovanligt trevligt kan jag sträcka mig lite längre. Jag har funderat lite på följande:

https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/chateau-plince-240201
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/chateau-montelena-7192601
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/adelsheim-breaking-ground-9928601
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/barolo-serralunga-233001

Vad säger ni? Andra tips? Några viner jag uppskattat på sistone är Ata Rangi Crimson Pinot Noir (mycket synd att den inte finns på systemet längre), McManis Petite Syrah, Penfolds Bin 28, Ste Michelle Cabernet Sauvignon.
 

grappa

Medlem
Vet inte om det är exakt rätt tråd, men verkade vara det närmaste! Hoppas ni har överseende med mina nybörjarfrågor.

1) Släpps en ny Penfolds bin 389 varje år? Om jag inte har vinkällare eller möjlighet till lagring (mer än i garderoben), finns det någon poäng med att spara den några år ändå, trots imperfekt temperatur och fuktighet?
2) Jag fyller snart år och vill fira med ett trevligt vin att dricka direkt. Jag ser gärna att det hamnar under 3-400kr, men för något ovanligt trevligt kan jag sträcka mig lite längre. Jag har funderat lite på följande:

https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/chateau-plince-240201
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/chateau-montelena-7192601
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/adelsheim-breaking-ground-9928601
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/barolo-serralunga-233001

Vad säger ni? Andra tips? Några viner jag uppskattat på sistone är Ata Rangi Crimson Pinot Noir (mycket synd att den inte finns på systemet längre), McManis Petite Syrah, Penfolds Bin 28, Ste Michelle Cabernet Sauvignon.
Det är ju fråga om tycke och smak men av de fyra viner du nämner tror jag att åtminstone tre vinner på lagring; Barolon och de två cabbarna. Men om du gillar unga Bdxer och Barolos så är de ju klockrena.
Det har ju nämnts en Brunello i "idag dricker vi" tråden, 2013 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino. Har inte provat själv men bra Brunello brukar fungera.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Något som har gått under radarn är Tignanello 2015 som har fått 98 poäng av James Suckling och 97 av WS. Bästa årgången sen 1997 och har ett otroligt pris på 699 kr (marknadspris 998 ex tax) och är något man verkligen vill slänga in i lagringscykeln!
Passade på att plocka upp 4 stycken från webblagret igår som i skrivande stund har 24 flaskor kvar!
 

john b

Medlem
Något som har gått under radarn är Tignanello 2015 som har fått 98 poäng av James Suckling och 97 av WS. Bästa årgången sen 1997 och har ett otroligt pris på 699 kr (marknadspris 998 ex tax) och är något man verkligen vill slänga in i lagringscykeln!
Passade på att plocka upp 4 stycken från webblagret igår som i skrivande stund har 24 flaskor kvar!

Tack för tipset. Jag gillar italienskt rötjut och höga poäng samt är snål så jag passade på att beställa några
 

Håkan

Medlem
Något som har gått under radarn är Tignanello 2015 som har fått 98 poäng av James Suckling och 97 av WS. Bästa årgången sen 1997 och har ett otroligt pris på 699 kr (marknadspris 998 ex tax) och är något man verkligen vill slänga in i lagringscykeln!
Passade på att plocka upp 4 stycken från webblagret igår som i skrivande stund har 24 flaskor kvar!
Jag kan inte läsa och ser det inte, jag ser det inte, jag ser det inte!
 

Biscanbauer

Medlem
Pinot noir från Alsace! Vad föreslår ni? Antingen att köpa på plats eller Systembolaget. Som referens kan jag säga att jag har druckit ( och tyckt väldigt mycket om) Agathe Bursin och Gouttes des dieu från Baur.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Pinot noir från Alsace! Vad föreslår ni? Antingen att köpa på plats eller Systembolaget. Som referens kan jag säga att jag har druckit ( och tyckt väldigt mycket om) Agathe Bursin och Gouttes des dieu från Baur.
För naturvinsfreaket (och oss andra också) så kan jag rekommendera Pierre Frick som gör en riktigt bra PN. Besöks på plats, 5 rue de Baer i Pfaffenheim. Räkna med en lång provning på plats dock och prova hans utjästa Gewurtstraminer om den finns. Mumsig:p
 

MHilv

Medlem
Ska fixa mat och dryck till faderns 70-års middag. Der blir löjromspizza till förrätt och sedan har han önskat oxfile, potatisgratäng och rödvinssås. Har redan skaffat champagne till förrätten men letar efter något till köttet. Något som klarar maten och som inte är för tungt utan mat och han är som mig och gillar inte alkohol som ligger och stör :D I övrigt max 300kr, tänkte dessutom ha två olika viner till maten för att jämföra! Letade bland augustis släpp men kunde inte bestämma mig, annars något i ordinarie/bs?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ska fixa mat och dryck till faderns 70-års middag. Der blir löjromspizza till förrätt och sedan har han önskat oxfile, potatisgratäng och rödvinssås. Har redan skaffat champagne till förrätten men letar efter något till köttet. Något som klarar maten och som inte är för tungt utan mat och han är som mig och gillar inte alkohol som ligger och stör :D I övrigt max 300kr, tänkte dessutom ha två olika viner till maten för att jämföra! Letade bland augustis släpp men kunde inte bestämma mig, annars något i ordinarie/bs?
Ciacci Piccolomini 2013 från augustisläppet. Se till att den är tillräckligt sval för att hålla nere alkoholen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ska fixa mat och dryck till faderns 70-års middag. Der blir löjromspizza till förrätt och sedan har han önskat oxfile, potatisgratäng och rödvinssås. Har redan skaffat champagne till förrätten men letar efter något till köttet. Något som klarar maten och som inte är för tungt utan mat och han är som mig och gillar inte alkohol som ligger och stör :D I övrigt max 300kr, tänkte dessutom ha två olika viner till maten för att jämföra! Letade bland augustis släpp men kunde inte bestämma mig, annars något i ordinarie/bs?
Ett roligt och jäkligt gott tips i tillfälliga sortimentet just nu är en läcker syrah från Italien som man inte är bortskämd med att hitta. Vinet i fråga är 2015 Stefano Amerighi Syrah Cortona (90399)

Smaknot:

Elegant och medelfylligt med fin syra, lätt sprits och bra struktur. Härlig intensitet, balans och fokus. Svarta oliver, lufttorkad tobak, kakao, läder och björnbär ovanpå en lätt blommig, pepprig och nötig bakgrund. (90p)
 
Ett roligt och jäkligt gott tips i tillfälliga sortimentet just nu är en läcker syrah från Italien som man inte är bortskämd med att hitta. Vinet i fråga är 2015 Stefano Amerighi Syrah Cortona (90399)

Smaknot:

Elegant och medelfylligt med fin syra, lätt sprits och bra struktur. Härlig intensitet, balans och fokus. Svarta oliver, lufttorkad tobak, kakao, läder och björnbär ovanpå en lätt blommig, pepprig och nötig bakgrund. (90p)
+1
 
Toppen