Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Det går inte att beställa till den butiken så länge 2005orna finns i den butikens lagersaldo. Problemet, som har behandlats här flera gånger förut, är att årgångarna har samma artikelnummer...
Och trots detta har jag alltså lyckats att vid två separata tillfällen beställa och erhålla Palmer -08 magnum trots att min butik har -05or kvar. Se bifogad bild med annan standardflaska bredvid som bevis för att det är magnumflaskor. Humlan kan flyga. :cigarr:
 

Attachments

  • 14053F55-5D5F-4789-B2B3-10CCADB592F8.jpeg
    14053F55-5D5F-4789-B2B3-10CCADB592F8.jpeg
    42,5 KB · Visningar: 366

Stenberg

Medlem
Och trots detta har jag alltså lyckats att vid två separata tillfällen beställa och erhålla Palmer -08 magnum trots att min butik har -05or kvar. Se bifogad bild med annan standardflaska bredvid som bevis för att det är magnumflaskor. Humlan kan flyga. :cigarr:
Det vore förstås betydligt mer hjälpsamt om du avslöjade HUR istället för att upprepa ATT du har gjort det. ;)
Det är möjligt att de kan lösa det om jag går till butiken. Det var därför jag skrev att jag inte kan beställa online.

Det är oxå möjligt att det hade gått att att beställa trots 2005 I butik om vinet var listat online som 2008 (som det var när de här diskussionerna började för nån månad sedan) men det är nu ändrat tillbaka till 2005 då leverantören enligt uppgift hade mer såna i lager än de först trodde.
Det enda jag vet säkert är att så länge samma produkt (enligt artikelnummer) finns på hyllan i butik så går det inte att beställa via Systembolagets hemsida.
 
Det vore förstås betydligt mer hjälpsamt om du avslöjade HUR istället för att upprepa ATT du har gjort det. ;)
Det är möjligt att de kan lösa det om jag går till butiken. Det var därför jag skrev att jag inte kan beställa online.

Det är oxå möjligt att det hade gått att att beställa trots 2005 I butik om vinet var listat online som 2008 (som det var när de här diskussionerna började för nån månad sedan) men det är nu ändrat tillbaka till 2005 då leverantören enligt uppgift hade mer såna i lager än de först trodde.
Det enda jag vet säkert är att så länge samma produkt (enligt artikelnummer) finns på hyllan i butik så går det inte att beställa via Systembolagets hemsida.
Det kan mycket väl vara så att det blir problem vid internetbeställning när tidigare årgång finns i lagersaldot. Jag beställde i butiken. Vid det första tillfället påstods det att -08 fanns till beställning. Och mycket riktigt kom en -08a. Vid det andra tillfället hade SB ändrat tillbaka till -05, så jag befarade att det då skulle komma en -05a, men jag bad dem att lägga beställningen på samma sätt som förra gången (vad det nu betyder), och mycket riktigt kom också en -08. I övrigt kan jag inte redogöra för vad jag mer gjorde annat än följde principen att man kommer långt med ett vänligt ord men ännu längre med två.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
eller till Färjestaden.
Men... Det är ju på ÖLAND? :nagelbitare:
Finns ju massa ölänningar där och annat otäckt har jag hört. Men det klart, på sommaren är det väl mest Stockholmare så det kan kanske vara riskfritt...

Dessutom är det nu svårt att beställa något alls online då min lokala butik fortfarande har både mina och @Emanuel s tidigare fellevererade flaskor på hyllan... o_O
Man kan ju fundera över om Systembolaget medvetet försöker återskapa Kafkas "processen" eller om de bara är usla av naturen.
 
V

Vincent H

Det vore förstås betydligt mer hjälpsamt om du avslöjade HUR istället för att upprepa ATT du har gjort det. ;)
Det är möjligt att de kan lösa det om jag går till butiken. Det var därför jag skrev att jag inte kan beställa online.

Det är oxå möjligt att det hade gått att att beställa trots 2005 I butik om vinet var listat online som 2008 (som det var när de här diskussionerna började för nån månad sedan) men det är nu ändrat tillbaka till 2005 då leverantören enligt uppgift hade mer såna i lager än de först trodde.
Det enda jag vet säkert är att så länge samma produkt (enligt artikelnummer) finns på hyllan i butik så går det inte att beställa via Systembolagets hemsida.
Nej det är inte möjligt att lägga en privat beställning om artikeln finns i saldo och är fast sortiment. Däremot kan butiken lägga en beställning på fler flaskor via orderförslaget dvs direkt från leverantör fast till butiken. Sedan är det nog oklart om butiken vill göra detta med risk att få 3 eller 6 flaskor (kommer inte ihåg kollit på palmer) till som säljer långsamt. Så om det inte står 2008 på hemsidan så är man ju inte direkt garanterad att få 2008, däremot av erfarenhet så skickar sällan producent gamla årgångar så fort de börjat skicka ut de nya! Hoppas det hjälper ;)
 
Efter tips från andra trådar tänkte jag skjuta in mig på byviner från 2015 vilket vad jag förstått ska vara bra pang för pengen - särskilt i Bourgogne .
Nu önskar jag er hjälp att koka ned det här till mer konkret shopping. Alla köptips mottages varmt både rött och vitt!
 

Stenberg

Medlem
Det kan mycket väl vara så att det blir problem vid internetbeställning när tidigare årgång finns i lagersaldot. Jag beställde i butiken. Vid det första tillfället påstods det att -08 fanns till beställning. Och mycket riktigt kom en -08a. Vid det andra tillfället hade SB ändrat tillbaka till -05, så jag befarade att det då skulle komma en -05a, men jag bad dem att lägga beställningen på samma sätt som förra gången (vad det nu betyder), och mycket riktigt kom också en -08. I övrigt kan jag inte redogöra för vad jag mer gjorde annat än följde principen att man kommer långt med ett vänligt ord men ännu längre med två.
Tack för klargörandet. Har förstått tidigare att beställning i vissa fall kan gå att göra i butik även om den inte går att göra online.
Verkar helt enkelt som det får bli ett besök dit då, eller två.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Men... Det är ju på ÖLAND? :nagelbitare:
Finns ju massa ölänningar där och annat otäckt har jag hört. Men det klart, på sommaren är det väl mest Stockholmare så det kan kanske vara riskfritt...
Ja, det finns säkert lika många stockholmare där per kvm som på din egen skärgårdsö? Du kan säkert känna dig hemma?
 
Efter tips från andra trådar tänkte jag skjuta in mig på byviner från 2015 vilket vad jag förstått ska vara bra pang för pengen - särskilt i Bourgogne .
Nu önskar jag er hjälp att koka ned det här till mer konkret shopping. Alla köptips mottages varmt både rött och vitt!
Jag köpte ett tre-pack av negocianten Camille Girouds Santenay 2015. Mycket bra för pengen. Verkar vara slut för tillfället. Däremot finns Maranges 1er cru Le Croix Moines 2015 för samma peng i tre-pack.

Visserligen inte "village" utan 1er cru, men samtidigt är det en betydligt enklare appellation så att jämföra med village från finare områden, i bästa fall. Maranges och Santenay är ju inte alltid kul, kan vara litet sur-blek-burgundiska, men just Girouds viner verkar vara extra soliga, och just 2015 borde det inte vara något problem ändå.

Le Croix Moines är en pytteliten plätt i hörnet av den betydligt större plätten som heter La Fussière (också 1er cru och som regel bra druvmaterial i goda händer). La Fussière gränsar mot Santenay. Båda apellationerna ligger i södra delen av Côte de Beaune.

Jag har inte prövat just denna årgång av Le Croix Moines från Giroud men har provat samma vin i tidigare årgångar, tillsammans med David Croix. 2015 tror jag kan vara den sista årgången som David Croix gjort för Camille Giroud, mannen bakom firmans enorma kvalitetshöjning. Bara det är ju en anledning att köpa vinet.
 

MagnusH70

Medlem
Efter tips från andra trådar tänkte jag skjuta in mig på byviner från 2015 vilket vad jag förstått ska vara bra pang för pengen - särskilt i Bourgogne .
Nu önskar jag er hjälp att koka ned det här till mer konkret shopping. Alla köptips mottages varmt både rött och vitt!
Jag kan verkligen rekommendera Daniel Barrauds vita viner!
Har köpt flera årgångar av En Bulands, underbart efter några års lagring. De andra är också bra.
 

Pontus

Medlem
Det kan mycket väl vara så att det blir problem vid internetbeställning när tidigare årgång finns i lagersaldot. Jag beställde i butiken. Vid det första tillfället påstods det att -08 fanns till beställning. Och mycket riktigt kom en -08a. Vid det andra tillfället hade SB ändrat tillbaka till -05, så jag befarade att det då skulle komma en -05a, men jag bad dem att lägga beställningen på samma sätt som förra gången (vad det nu betyder), och mycket riktigt kom också en -08. I övrigt kan jag inte redogöra för vad jag mer gjorde annat än följde principen att man kommer långt med ett vänligt ord men ännu längre med två.
Det ÄR så att det inte går att beställa via internet om det finns flaskor i lagersaldot. Vad som levereras är typ slumpartat eftersom det är samma artikelnummer för olika årgångar. Du får helt enkelt vara tacksam för att det gick bra denna gången :).
 

Pontus

Medlem
Idag när jag var inne på mitt lokala SB så kunde personalen hjälpa mig med att få beställa 2st 2008 Palmer (magnum) och garanterar att jag får den trots att de har 2005 på hyllan.
Så slutet gott allting gott
Troligen är 2005orna slut på lagret nu, eftersom folk tokbeställde 2008or (trodde dom) när det var ett tillfälligt årgångsbyte till 2008 för ett tag sen. Det ligger x antal 2005or och skräpar på massor av bolag nu...
 

Stenberg

Medlem
Troligen är 2005orna slut på lagret nu, eftersom folk tokbeställde 2008or (trodde dom) när det var ett tillfälligt årgångsbyte till 2008 för ett tag sen. Det ligger x antal 2005or och skräpar på massor av bolag nu...
Just så.
Smart drag av leverantören (vars namn har nämnts tidigare i denna tråd) som nu har rensat sitt lager på 2005 som ingen tycks intresserad av.
 

Stenberg

Medlem
Det här börjar bli en så lång följetong att det kanske kunde förtjäna en separat tråd men jag fortsätter här tills vidare.
Idag var jag inne på mitt lokala Systembolag för att beställa Palmer & Co 2008 på magnum. Fick tyvärr inte tag på den som kände till ärendet sedan innan men fick ändå bra hjälp av en kille som ringde upp deras interna kundtjänst för att dubbelkolla. I slutänden fick jag telefonen och lämnade mina uppgifter för att de i sin tur skulle kolla upp situationen och återkoppla.
Nu kväll fick jag detta sms:
Palmer 7867-06 2008
Hej Andreas! Vår inköpsavdelning kollade upp detta och tydligen har 2008:an varit till försäljning men försvann väldigt fort. De hittar inget att den årgången är på väg tillbaks, tyvärr!
Trevlig Helg
Johan / Kundtjänst Systembolaget


Nu vet jag inte vad jag ska tro...
 
Toppen