Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Krug är alltid krug.
Bra pris så stirra dig inte blind numret.
Selosse är alltid trevligt att fylla på lagret av.
Sen beror de på om du är ute efter rött o vitt också.
Fanns en del med bra årgångar o pris.
 
Chansen att han får tag på en 98 är väl inte så trolig o skulle tippa på att de är någon mellan 163-166 de har på båten var av alla absolut är köp värda för 1200.
 

Zingo

Medlem
Vet inte vart jag ska ställa frågan men testar här... Är sugen på att testa lite Tannat-viner från Uruguay för att jämföra med de franska men bolaget har endast 2 i BS vad jag kan se? En verkar medioker och den andra hyfsad, dock lite "dyr" för min smak på 249:-.
Någon som vet vart man kan hitta någon bra återförsäljare som säljer till Sverige? (Vad jag läst verkar Uruguay-exporten begränsad och det mesta konsumeras nationellt.). Då jag är rätt grön har jag aldrig beställt över nätet förrutom Caviste-lådor. Kan även tänka mig besöka vinbutiker i Köpenhamn om nu någon har något tips?
 

MartinE

Medlem
Pinot noir från Alsace! Vad föreslår ni? Antingen att köpa på plats eller Systembolaget. Som referens kan jag säga att jag har druckit ( och tyckt väldigt mycket om) Agathe Bursin och Gouttes des dieu från Baur.
Albert Mann är den bästa producent jag har provat från Alsace när det gäller pinot noir. Mycket bra grejer!
För naturvinsfreaket (och oss andra också) så kan jag rekommendera Pierre Frick som gör en riktigt bra PN.

Du har ju redan fått bra tips, men jag kan även rekommendera Domaine Weinbach! Några av deras vita finns på SB, men de röda köper du på plats.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Pinot noir från Alsace! Vad föreslår ni? Antingen att köpa på plats eller Systembolaget. Som referens kan jag säga att jag har druckit ( och tyckt väldigt mycket om) Agathe Bursin och Gouttes des dieu från Baur.
Kompletterar de tips du fått med:
- René Muré (har flera olika), som man bör kunna köpa direkt från (man kunde det i alla fall 2011)
- Zind-Humbrecht Heimbourg
Samt påpekandet att det är stora årgångsskillnader för PN i Alsace. Min erfarenhet är att det behövs varma årgångar för bra viner. Så i nuläget bör det vara 2015 du letar efter. (Vita Alsace-viner kan däremot lida av lite låg syra i varma årgångar, i jämförelse med tyska vita.)
 

MHilv

Medlem
Ska fixa mat och dryck till faderns 70-års middag. Der blir löjromspizza till förrätt och sedan har han önskat oxfile, potatisgratäng och rödvinssås. Har redan skaffat champagne till förrätten men letar efter något till köttet. Något som klarar maten och som inte är för tungt utan mat och han är som mig och gillar inte alkohol som ligger och stör :D I övrigt max 300kr, tänkte dessutom ha två olika viner till maten för att jämföra! Letade bland augustis släpp men kunde inte bestämma mig, annars något i ordinarie/bs?

Köpte både ciacci och amerighi där den sistnämnde var den bättre för kvällen...hade nog också landat runt de 90 pinnarna på den. Ciaccin kändes som att den behövde lite mer tid och det var inte alkoholen som var boven.
 

Trydebull

Medlem
Soldera - Sangiovese
Är det någon som testat dem i närtid?
Jag har aldrig kommit i närheten av en flaska och funderar på att beställa några 2013 men lyssnar gärna av erfarenheter om det finns några?
 

Håkan

Medlem
Soldera - Sangiovese
Är det någon som testat dem i närtid?
Jag har aldrig kommit i närheten av en flaska och funderar på att beställa några 2013 men lyssnar gärna av erfarenheter om det finns några?
Funderade själv i exakt 1 ms innan jag resignerade. Bara provat en gång (var nog en 1997a). Jättebra men inte så unikt att priset motiveras.
 

Trydebull

Medlem
Jättebra men inte så unikt att priset motiveras.

Njä, det är egentligen det jag funderar över. Om jag relaterar den till annan Sangiovese i källaren så blir Madonna delle Grazie från Il Marroneto enormt mycket billigare. Köpte en sex-låda 2013 för ungefär samma pengar som 1,5 flaskor av vad Solderan kostar.

Men är fortfarande nyfiken...
 

Christer J

Medlem
Vi är några grannar som går ihop och smakar på gott och vill samtidigt lära oss om druvor och annat.
Nu ska jag ordna en champagneprovning med 1 ren chardonnay, 1 ren pinot noir och en meunier (kanske ren pinot gris också, @Ekdahl bjöd på en Derot-Delugny Brut NV Cuvée des Fondateurs sist vi sågs så den kanske man ska försöka få tag på).

Min kunskap sträcker sig ännu inte så långt avseende detta så jag frågar expertisen:

vilka non-vintage från SB skulle ni välja i respektive kategori som en bra representant för druvan? Vi vill se om vi kan upptäcka skillnader i doft och arom.

Jag chattade nyss med SB kundtjänst och de föreslog följande:

Nicolas Feuillatte Millésimé Blanc de Blancs 2008, 7592-01
André Clouet Grande Réserve, 7686-01
Les Vignes d'Autrefois Extra brut 2013, 97046-01

Säkert har jag missat någon viktig aspekt här, men då kanske ni kan upplysa mig :)

Tack på förhand!
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Vi är några grannar som går ihop och smakar på gott och vill samtidigt lära oss om druvor och annat.
Nu ska jag ordna en champagneprovning med 1 ren chardonnay, 1 ren pinot noir och en meunier (kanske ren pinot gris också, @Ekdahl bjöd på en Derot-Delugny Brut NV Cuvée des Fondateurs sist vi sågs så den kanske man ska försöka få tag på).

Min kunskap sträcker sig ännu inte så långt avseende detta så jag frågar expertisen:

vilka non-vintage från SB skulle ni välja i respektive kategori som en bra representant för druvan? Vi vill se om vi kan upptäcka skillnader i doft och arom.

Jag chattade nyss med SB kundtjänst och de föreslog följande:

Nicolas Feuillatte Millésimé Blanc de Blancs 2008, 7592-01
André Clouet Grande Réserve, 7686-01
Les Vignes d'Autrefois Extra brut 2013, 97046-01

Säkert har jag missat någon viktig aspekt här, men då kanske ni kan upplysa mig :)

Tack på förhand!
Kul att dom lyckades få med 2 vintage;)
Skulle nog försöka hitta producenter som är lite ¨lika¨ i sin tillverkning, förslaget ovan innhåller en från Grand Cru by en ¨BIO¨och ett kooperativ. Om vi utgår från odlare och Grand Cru (nu finns det ingen Grand Cru by för Meunier så där får det bli en kompromiss) är för PN: A Clouet/ Michel Arnould, CH: Diebolt Vallois Prestige/ Pierre Peters och PM: Jose Michel, alla bra representanter. Sen smakar chardonnay från Cramant och Mesnil inte lika!
 

Christer J

Medlem
Kul att dom lyckades få med 2 vintage;)
Skulle nog försöka hitta producenter som är lite ¨lika¨ i sin tillverkning, förslaget ovan innhåller en från Grand Cru by en ¨BIO¨och ett kooperativ. Om vi utgår från odlare och Grand Cru (nu finns det ingen Grand Cru by för Meunier så där får det bli en kompromiss) är för PN: A Clouet/ Michel Arnould, CH: Diebolt Vallois Prestige/ Pierre Peters och PM: Jose Michel, alla bra representanter. Sen smakar chardonnay från Cramant och Mesnil inte lika!

Perfekt! Bra tips, TACK!
 
Last edited:
Vilka non-vintage från SB skulle ni välja i respektive kategori som en bra representant för druvan?
Om det är nybörjare så hade jag kört en generös BdB från Cramant, typ Bonnaire eller Lilbert-Fils. För BdN nåt köttigt från Bouzy typ A Clouet Silver brut nature. Hade inte satsat på en PM-champagne, bättre med en blend eller varför inte en lite äldre vintage för att se skillnaden. Ser att det går att beställa 2002 Jacquart Mosaique för 413:-, en bra årgång av ett underskattat vin. Ett annat alternativ till PM kan vara en foliehattschampagne, exvis något av Françoise Bedel.
 
Toppen