Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Bastardo

Medlem
Skulle oerhört gärna ta emot tips från forumet gällande goda viner av Riesling Grosses Gewächs. De ska gärna inte få kosta mer än cirka +300 kronor per flaska max och bör finnas att köpa via bolis. Antingen via ordinär sortiment, BS eller RS – i fall det finns flaskor i Sverige.
Obs! Inga tips med stålhård syra. ;) Gärna från ett bra årgång.
Jag tar risken och rekommenderar ett vin som jag har inte ännu druckit, men som bör kunna vara gott:
Dr. Loosen Ürziger Würzgarten Grosses Gewächs Riesling 2011. Det fattas några bokstäver i slutet … Alte reben borde det stå också! Vad sägs – är det någon som har provat? :)
Benämningen Alte reben gör verkligen skäl för namnet i det här fallet; vinet är gjort av druvor som kommer ifrån minst 100 år gamla stockar! Det finns inga mängder att köpa – priset verkar vara alla fall gynnsam med ett GG med viss mognad.
 
Last edited:

Gomseglet

Medlem
Skulle oerhört gärna ta emot tips från forumet gällande goda viner av Riesling Grosses Gewächs. De ska gärna inte få kosta mer än cirka +300 kronor per flaska max och bör finnas att köpa via bolis. Antingen via ordinär sortiment, BS eller RS – i fall det finns flaskor i Sverige.
Obs! Inga tips med stålhård syra. ;) Gärna från ett bra årgång.
Jag tar risken och rekommenderar ett vin som jag har inte ännu druckit, men som bör kunna vara gott:
Dr. Loosen Ürziger Würzgarten Grosses Gewächs Riesling 2011. Det fattas några bokstäver i slutet … Alte reben borde det stå också! Vad sägs – är det någon som har provat? :)
Benämningen Alte reben gör verkligen skäl för namnet i det här fallet; vinet är gjort av druvor som kommer ifrån minst 100 år gamla stockar! Det finns inga mängder att köpa – priset verkar vara alla fall gynnsam med ett GG med viss mognad.

Jag har inte druckit det, men är spänd på att höra om du gör det! Jag har köpt en annan årgång och läge som ligger på lager.
Jag har druckit Kabinett från Loosen och blev inte besviken.
Just runt exakt 300 finns en del GG på bolis, dock inget jag råkat druckit själv.
 

Bastardo

Medlem
Jag har inte druckit det, men är spänd på att höra om du gör det! Jag har köpt en annan årgång och läge som ligger på lager.
Jag har druckit Kabinett från Loosen och blev inte besviken.
Just runt exakt 300 finns en del GG på bolis, dock inget jag råkat druckit själv.
Tack, Gomseglet!
Jag gillar Dr. Loosen i överlag. Kanske inte just de bästa, men mestadels goda viner, som jag har provat.
Ganska många GG som verkar finnas på bolis är slut och finns enbart i några få butiker. En del andra är på tok för dyra för mig. Så egentligen finns det inte så särskilt mycket att tipsa om. Kom att tänka på ett annat vin, som borde leverera, nämligen:
Philipp Kuhn Kirschgarten Riesling Grosses Gewächs 2015.
Min flaska har anlänt till ”min” stambutik men jag har inte hämtat ut den ännu. Lovar att rapportera när jag öppnar den. Men när det blir, vet man aldrig. :)
 

Bastardo

Medlem
Årgång 2012 var rikitgt bra trots att jag provad den alldeles för tidigt. Bara att lägga undan.
Tack, thunberg!
Jag har fått lite dille på det här med ’finare’ viner … ;) Men det är väl sällskapet som har ”tvingat” mig in i det här, eller hur? :)
Skämt åsido, börjar tröttna på högst medelmåttiga viner och jag dricker inga mängder att tala om. Ett glas till maten är oftast tillräckligt, och till vardags kör jag med viner som man törs inte ens att nämna här, dock aldrig kranviner. Det ska bli kul att vänta in när de bättre flaskorna börjar bli drickmogna.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
VAD ska jag köpa blir här VAR ska jag köpa;

Har ju köpt Ch. Cantemerle i ganska många år nu och då via SB eftersom de alltid släppt den i små partier.
I år har de inte köpt in gällande årgång 2015 av vinet varför jag undrar lite vilka näthandlare ute i Europa som ni kan rekommendera när man ska köpa BDX?
Har ju handlat mycket champagne och italienskt ute i Europa men inte så mycket BDX så ja har dålig koll på vilka handlare som är bra?

Tacksam för lite tips!
Cantemerle verkar ha fått till en rolig 2017. Testade den igår och den var bläckig så det förslår: som att dricka kulspetspennor :)
 

Pessoa

Medlem
Skulle oerhört gärna ta emot tips från forumet gällande goda viner av Riesling Grosses Gewächs. De ska gärna inte få kosta mer än cirka +300 kronor per flaska max och bör finnas att köpa via bolis. Antingen via ordinär sortiment, BS eller RS – i fall det finns flaskor i Sverige.
Obs! Inga tips med stålhård syra. ;) Gärna från ett bra årgång.
Jag tar risken och rekommenderar ett vin som jag har inte ännu druckit, men som bör kunna vara gott:
Dr. Loosen Ürziger Würzgarten Grosses Gewächs Riesling 2011. Det fattas några bokstäver i slutet … Alte reben borde det stå också! Vad sägs – är det någon som har provat? :)
Benämningen Alte reben gör verkligen skäl för namnet i det här fallet; vinet är gjort av druvor som kommer ifrån minst 100 år gamla stockar! Det finns inga mängder att köpa – priset verkar vara alla fall gynnsam med ett GG med viss mognad.
Testa von Winnings Langenmorgen. 309 kr. 2015 är en bra årgång.
 

Bastardo

Medlem
Tusen tack, Pessoa!
Den finns även att beställa direkt. Många finns bara på vissa butiker och det är inte kanske så roligt att ringa till bolis alla gånger. En knapptryckning går betydligt smidigare. :)
Priset verkar vara också överkomligt för GG av von Winning. Och jag köpte en 2013 ett tag sen från atomwine.dk/
 

Pessoa

Medlem
Tusen tack, Pessoa!
Den finns även att beställa direkt. Många finns bara på vissa butiker och det är inte kanske så roligt att ringa till bolis alla gånger. En knapptryckning går betydligt smidigare. :)
Priset verkar vara också överkomligt för GG av von Winning. Och jag köpte en 2013 ett tag sen från atomwine.dk/
Var på en von Winning-provning för några år sen. Gillar deras viner. Av de jag testat skulle jag nog säga att Langenmorgen har bästa pris/prestanda. Tror Intermondis priser via bolaget är okej jämfört med Atomwines speciellt nu med svag krona. Sen har ju Atomwine ofta nedsatta priser på vissa varor. (Har inte gjort någon jämförelse nu.)
 

Bastardo

Medlem
Var på en von Winning-provning för några år sen. Gillar deras viner. Av de jag testat skulle jag nog säga att Langenmorgen har bästa pris/prestanda. Tror Intermondis priser via bolaget är okej jämfört med Atomwines speciellt nu med svag krona. Sen har ju Atomwine ofta nedsatta priser på vissa varor. (Har inte gjort någon jämförelse nu.)
Lysande, Pessoa!
Det visste jag inte. :)
Danska kronan står i så högt kurs just nu gentemot vår valuta, att det inte lönar sig att beställa därifrån. Kanske sånt som inte finns att köpa här och deras vinkassar möjligen.
Atomwine har inte just Langenmorgen, men enligt wine-searcher.com/ är Average Price (ex-tax) 377 kr per flaska. Enligt cellartracker.com/ har vinet fått 92.8 poäng i snittbetyg av 10 användare. Och det är ganska högt just där, tror jag.
Här är två betyg till:
Robert Parker: 92–94 Punkte für 2015
Gault Millau: 92 Punkte für 2015
Så det är läge att köpa för alla som gillar GG och speciellt von Winning.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Lysande, Pessoa!
Det visste jag inte. :)
Danska kronan står i så högt kurs just nu gentemot vår valuta, att det inte lönar sig att beställa därifrån. Kanske sånt som inte finns att köpa här och deras vinkassar möjligen.
Atomwine har inte just Langenmorgen, men enligt wine-searcher.com/ är Average Price (ex-tax) 377 kr per flaska. Enligt cellartracker.com/ har vinet fått 92.8 poäng i snittbetyg av 10 användare. Och det är ganska högt just där, tror jag.
Här är två betyg till:
Robert Parker: 92–94 Punkte für 2015
Gault Millau: 92 Punkte für 2015
Så det är läge att köpa för alla som gillar GG och speciellt von Winning.
Pechstein (2016) kostar aningen mer, men har ännu högre ratings.
 

LarsW

Medlem
Ska bjuda på boeuf bourguignon och tänkte bjuda på två viner från små partier: yann chave - crozes hermitage och sydhang. Letar efter en tredje dryck för max 400 kr som kan matcha de ovan.
Om du vill ha från olika länder då du redan har Frankrike och Österrike.
Penfolds Kalimna Bin 28 2015 om du vill ha en klassisk aussie Shiraz
La Grola 2014 från Italien
Mullineux Syrah 2016 från Sydafrika (fina betyg i 3e augusti släppet)
 
Toppen