Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

HJF

Medlem
Någon som provat Paul Dethune Millesime 2008 och kan rekommendera? Såg att FVL säljer och blev intresserad. Har inte druckit något från Dethune tidigare men hört mycket gott.
 

Pontus

Medlem
Någon som provat Paul Dethune Millesime 2008 och kan rekommendera? Såg att FVL säljer och blev intresserad. Har inte druckit något från Dethune tidigare men hört mycket gott.
2008 Paul Dethune Grand Cru Millesme. När korken drogs spreds direkt en underbar doft av äppelpaj i köket! Doft av mogna och bakade äpplen, citrus och kola. Fyllig smak av mogna äpplen, gul frukt och en gnutta vanilj. Relativt hög syra, ingen syrabomb. Relativt hög dosage? Mjuk och fin, inga vassa kanter. Viss mognad, men har en bit kvar till toppen. Vore intressant att testa bredvid Damien Hugot, inte helt olik faktiskt. 91p+.
 

HJF

Medlem
Det där lät ju inte alls dumt, tack för det! Får bli en låda... Verkar ju inte vara någon synd att öppna en pava i närtid heller att döma av era intryck!
 
Någon som skulle kunna hjälpa mig med något trevligt vin till detta? Upp till 150kr på SB i ordinarie sortiment. Vet inte om det går att hitta ett vin som lirar med alla dessa tre rätter, så kanske är nödvändigt att ta två olika?

Varm capresesoppa
Tramezzino med kyckling (stekt kyckling, majonäs, tapenad av paprika och oliver i en röra som serveras i en olivstekt trekantsmacka).
Pasta carbonara

Till efterrätt blir det espressopannacotta som matchas med Bocalhoa (synpunkter? :))
 
V

Vincent H

Någon som skulle kunna hjälpa mig med något trevligt vin till detta? Upp till 150kr på SB i ordinarie sortiment. Vet inte om det går att hitta ett vin som lirar med alla dessa tre rätter, så kanske är nödvändigt att ta två olika?

Varm capresesoppa
Tramezzino med kyckling (stekt kyckling, majonäs, tapenad av paprika och oliver i en röra som serveras i en olivstekt trekantsmacka).
Pasta carbonara

Till efterrätt blir det espressopannacotta som matchas med Bocalhoa (synpunkter? :))

Det går absolut att matcha ett vin till alla dessa, det svåraste i matchningen i dessa rätter är capresesoppan då den är ja tomatdominerad och tomat är svårt att matcha med vin. Dock finns det en druva som kan ta tomat väldigt bra och det är Sangiovese, Toscansk mat är ganska tomatdominerad och druvan passar perfekt med detta. För den andra rätten ska den fungera med, den blir rätt så smakrik och lite kryddig men med kyckling och oliver så är det inget problem att matcha. Pasta carbonara behöver ingen förklaring i kombinationsväg!

Det finns en del trevliga viner som inte är så dyra när det kommer till sangiovese, dock i ordinare sortiment så hittar du nästan bara de "nobla familjerna" dvs de äldsta och största producenterna. Man kan ofta hitta bättre kvalité hos de mindre producenterna i samma prisklass så jag lämnar båda alternativen! Först har du https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/poliziano-vino-nobile-di-montepulciano-214401 som är gjord på 100% sangiovese, jämfört med Chianti Classico så måste vinerna från Vino nobile DOCG lagras i 2 år istället för 1 år vilket ger dem en rundare mindre syrlig ton än Chianti Classico ofta. Mycket körsbär men främst plommon bör du hitta i smak och doft.

Som andravin har du https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/rosso-di-montalcino-7526901 En mindre producent från Montalcino också i Toscana som gör en lättare version av Brunello di Montalcino. Vinet är 100% Sangiovese också men från ett varmare klimat i Toscana. Detta vinet är en fruktigare variant av brunello men är ändå ganska kryddig i jämförelse med övriga Toscana. Vinet är ganska transparant och lätt i kroppen men med en lång och intensiv smak. Om du vill ha ett fruktigare uttryck av vinet kan du välja att lufta det i någon timme innan servering! Jag drack för övrigt detta vin från 2015 häromdagen och den vann sida vid sida över Barbis Brunello di Montalcino som kostar dubbelt så mycket!

Som tredje skulle jag rakt av rekommendera någon Chianti Classico som finns i alla systembolagetbutiker. Exempel på dessa är viner från de stora producenterna som Antinori, Frescobaldi och Barone Ricasoli.
 
Last edited by a moderator:

Krabban

Medlem
Är sugen på att köpa en trevlig PX samt en oloroso-sherry till höst/vintern, men systemets utbud är inte direkt imponerande.

Funderat lite på en Don PX, vad säger nomenklaturan om den?

Finns kanske bättre grejer i privatimport?

Budget är ca 300kr per flaska.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Någon som skulle kunna hjälpa mig med något trevligt vin till detta? Upp till 150kr på SB i ordinarie sortiment. Vet inte om det går att hitta ett vin som lirar med alla dessa tre rätter, så kanske är nödvändigt att ta två olika?

Varm capresesoppa
Tramezzino med kyckling (stekt kyckling, majonäs, tapenad av paprika och oliver i en röra som serveras i en olivstekt trekantsmacka).
Pasta carbonara

Till efterrätt blir det espressopannacotta som matchas med Bocalhoa (synpunkter? :))
Idén från @Vincent H med sangiovese är nog bra. Jag skulle dock föreslå: https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/chiara-condello-9575801 som fortfarande finns kvar från senaste släppet. Det ingår inte i det ordinarie sortimentet, men finns i 67 butiker + weblagret.
 

Jonas Sand

Medlem
Idén från @Vincent H med sangiovese är nog bra. Jag skulle dock föreslå: https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/chiara-condello-9575801 som fortfarande finns kvar från senaste släppet. Det ingår inte i det ordinarie sortimentet, men finns i 67 butiker + weblagret.
Jag vill också gärna slå ett slag för detta vin. Jag drack det i helgen med bakade körsbärstomater, parmesan, färsk oregano, krutonger etc. Bra match till detta i min bok. Vinet känns färdigt och bra balanserat på ett vis man sällan ser i den prisklassen.
 

Krabban

Medlem
Via privatimport har jag beställt lite gott och blandat från:
http://dryckesbutiken.se/producers/bodegas-baron-sanlucar-de-barrameda/
Bodegas Baron håller iaf en stil som jag gillar, förutom att etiketterna också gör dom väldigt "presentvänliga". :D


Tänkte lite på den här:
Cream Micaela
Soil
: Albariza
Grape: 70% Palomino Fino 30% Pedro-Ximenez


Har den samma hållbarhet som en vanlig PX? Jag vet att PX och oloroso åtminstonde håller några månader.
 

glenn_peter

Medlem
Har den samma hållbarhet som en vanlig PX? Jag vet att PX och oloroso åtminstonde håller några månader.
Inte provat själv, men skulle säga att de säkert är hållbar nog jämfört med en oloroso.
Vinification: This is a mix of 70% Micaela Oloroso and 30% Micaela PX that they blend just before bottling. The PX is a fortified, unfermented grape juice that is kept in solera for 4 years and is intensely sweet. This cream has a sugar level of around 70 grams, which makes a perfectly balanced sweet, but not too sweet wine with nutty aromas, good freshness and a salty, mineral finish.
 

Tudde82

Medlem
Hej har suttit o småläst på detta riktigt trevliga forumet ett par år lite då och då, och här är första i lägget då jag inte vet vad jag ska köpa och skulle gärna behöva eran expertis då det gäller lagringsbara vin, är ute efter en flaska för lagring i 20 års spannet för upp till 500 kr, kan vara från ett av dom kommande små parti släppen, har ok lagringsförhållande där den ska stå o gotta till sig tills dottern fyller 20, lagrar en del öl men viner har jag inte läst tillräckligt mycket om för att veta vad jag ska leta efter. Lägger in ett p.s fantastiskt med ett forum som fortfarande lever! Har en saknad sen sveriges "bästa" öl forum gick i graven! Rock on
 
M

Mouton

image.jpeg


Efter lite snack, vänskap har man samlat ihop till en sån här... Mind u..
Och ja, i'm a fake
 

Ekdahl

Medlem
Köpte en låda baserat på forumet och pressens superlativer. Tänkte låta dem ligga ett tag innan jag provar första, men blir väl en "bara testa lite" - flaska rätt snart....
Bra för framtiden - ja. Dricka i närtid (1-5...10 år) - nej. Finns mycket annat på marknaden för omedelbar konsumtion.
 
Toppen