Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Dovberg

Medlem
Om du kan tänka dig att beställa från Frankrike kan jag varmt rekommendera Charles Heidsieck Rosé 2006 som säljs för 64,80 Euro plus frakt hos Venus Vins. Jag beställde just två lådor själv därifrån.
@Elvis Vet du vad frakten hamnade på för dina två lådor som du beställde? Sköter Venus Vins hela frakten? Aldrig beställt från utlandet innan därav min fråga :)
 

Foodcoma

Medlem
Stort tack för alla grymma tips, och alltid uppfriskande när inte alla är av samma åsikt :) Inte helt bestämt mig för vad det blir än, men återkopplar efter att drycken konsumerats!
 

Elvis

Medlem
@Elvis Vet du vad frakten hamnade på för dina två lådor som du beställde? Sköter Venus Vins hela frakten? Aldrig beställt från utlandet innan därav min fråga :)

Jag köpte 18 flaskor champagne och frakten gick på 72 euro. Venus Vins ordnar allting och det levereras hem till dörren av Schenker. (Dock så betalar de inte svensk vinskatt.)
 

Wintermute

Medlem

Adamanko

Medlem
Har en fråga till skumpaälskarna på forumet från en som bara nuddat vid ämnet. Min som blir klar med psykologutbildningen i Januari och jag vill möta upp med en magnumflaska skumpa. Men vilken köper man? Tips på bästa magnumflaskan på bolis för 1000 kr eller under som levererar direkt mottages tacksamt.
 

LarsW

Medlem
Har en fråga till skumpaälskarna på forumet från en som bara nuddat vid ämnet. Min som blir klar med psykologutbildningen i Januari och jag vill möta upp med en magnumflaska skumpa. Men vilken köper man? Tips på bästa magnumflaskan på bolis för 1000 kr eller under som levererar direkt mottages tacksamt.
Pierre Peters - ska vara en ren 2013 och klart mest prisvärda tänker jag.
https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/pierre-peters-735006

Alternativt:
Palmer 2008 -men se till att det är 2008an du får!
Roederer NV
Billecart Salmon NV
Pol Roger NV
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Jag och några vänner står i begrepp att testa det här med naturviner. Den första utmaningen vi står inför är att få tag i dem.

Var hittar vi bra/roliga/kvalitativa naturviner som vi kan beställa hem. Kan givetvis vara från flera sidor/leverantörer

Någon producent/filosof/häxmästare som man verkligen inte får missa?

Tacksam för hjälp.
 

Christer J

Medlem
Jag och några vänner står i begrepp att testa det här med naturviner. Den första utmaningen vi står inför är att få tag i dem.

Var hittar vi bra/roliga/kvalitativa naturviner som vi kan beställa hem. Kan givetvis vara från flera sidor/leverantörer

Någon producent/filosof/häxmästare som man verkligen inte får missa?

Tacksam för hjälp.

Jag har beställt från Bonden och vinet och Fruktstereo. Det finns ett flertal ställen här i Göteborg där man kan prova på, jag brukar smaka på naturviner när jag äter pizza på BOV som ligger på Gibraltargatan.

Här finns fler importörer:
https://www.naturvinsguiden.org/importorer/
 

Adamanko

Medlem
Jag och några vänner står i begrepp att testa det här med naturviner. Den första utmaningen vi står inför är att få tag i dem.

Var hittar vi bra/roliga/kvalitativa naturviner som vi kan beställa hem. Kan givetvis vara från flera sidor/leverantörer

Någon producent/filosof/häxmästare som man verkligen inte får missa?

Tacksam för hjälp.
Hade börjat promenera in på ett välsorterat bolag.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Någon som kan tipsa om bra Rosé Champagne, i ordinarie eller beställningssortiment som är relativt drickklar? :)
Gärna i spannet 0-700kr
Två till:
Laurent Perrier NV
samt Damien Hugot Rosé som är helt fantastisk om man gillar bär och frukt. Liknande stil som Roederer. Ser att Hugot inte längre finns i beställningssortimentet... @Cavisten Vinhandel har importerat innan.

Annars är @Elvis båda tips klockrena. Roederer 2012 är utmärkt flirtig redan nu men kan så klart lagras. Snart byts den till 2013 som kändes lite svagare när jag provade hos Roederer. Challe är ju en helt annan stil men gillar man kraft, fat och rostade toner så är den grym.
 

Poussard

Medlem
Jag och några vänner står i begrepp att testa det här med naturviner. Den första utmaningen vi står inför är att få tag i dem.
Naturvin har ingen definition och det finns inte heller nåt direkt mönster (mer än naturlig metod) mellan naturliga viner av olika druvor/regioner så att säga att man druckit ett naturvin betyder med andra ord i stort sett ingenting (vad gäller smak). Med det sagt kollade jag lite gamla poster från dig och såg att du druckit Labet och Musar och båda dessa är exempel på producenter som är eko/bio och svavlar minimalt, så även om du inte insett det själv så är det här ju inte nåt nytt under solen för dig.
 

Poussard

Medlem
@m_trobeck Lite konkretare tips är sök på Systembolaget på ”wine trade”, ”vin natur Malmö” och ”Kvalitetsviner” så kommer du få fram många träffar. Har naturligtvis många tips utom SB också men varför inte börja med lättast tillgängliga?
 

Elvis

Medlem
Två rekommendationer på Pierre Peters som dessutom är billigast! Vilka är oddsen? :) Jag tackar för råden men avvaktar om det kommer in några fler.

Champagne är alltid bättre på magnum men Pierre Peters gör sig till och väljer att hälla ett årgångsvin i sina magnumbuteljer trots att det är en non-vintage på papperet. Det är alltså inte samma vin som på flaska. Därför är det ett utmärkt val!

Men... jag hade själv valt Pol Roger som är mycket rimligt prissatt i Sverige.
 
Toppen