Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Pontus

Medlem
Jag ska till Wien nästa helg. Någon som vill tipsa om några Österikiska producenter?
Jag har goda erfarenheter av ett flertal, men Hirtzberger, Prager, F.X. Pichler, Knoll och Brundlmayer poppar direkt upp i huvudet. Alla gör lagringsdugliga viner, se 10-15 år som ett riktmärke.

Edit: Du kommer att befinna dig i en "Wien-vin"-situation.
 
Last edited:
Halloj
Ska snart iväg på en kryssning och var inne och kollade tax free utbudet. Såg att dom har en veuve clicquot la grande dame (antar att det är 06:an) och den ligger på ett pris på 999kr, är detta ett vettigt pris då jag bara hittar Rosén på bolaget.
 

LarsW

Medlem
Halloj
Ska snart iväg på en kryssning och var inne och kollade tax free utbudet. Såg att dom har en veuve clicquot la grande dame (antar att det är 06:an) och den ligger på ett pris på 999kr, är detta ett vettigt pris då jag bara hittar Rosén på bolaget.
Winefinder tar 1500 för den som nog stämmer hyfsat internationellt om än kanske lite högt.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Då jag har snöat in mig lite mera på bubbel för stunden så vänder man frågan såhär, är det ett bubbel värt det priset?

1000 kr är ett bra pris för GD men jag skulle aldrig köpa det oavsett pris (borträknat som investering). GD för mig är en av de sämsta prestigerna och 2006 är inte heller någon favorit...

Satsa pengarna på Eglys VV istället om du vill ha en vinupplevelse.
 

Magikern

Medlem
Såg att Calon-Segur 96 fanns att beställas igen för 1750 spänn på vårt ärade monopol.

Någon som provat? Har en känsla av att man kan hitta många bättre viner i den prisklassen även om man är Bordeauxfantast eller?
 

Håkan

Medlem
Såg att Calon-Segur 96 fanns att beställas igen för 1750 spänn på vårt ärade monopol.

Någon som provat? Har en känsla av att man kan hitta många bättre viner i den prisklassen även om man är Bordeauxfantast eller?
Jag har provat eftersom jag köpte själv en gång i tiden för en något lägre penning. Tycker den är väldigt klassisk Medoc. En jättebra Bordeaux (provat 4 ggr, poäng 90-93) men jag skulle absolut inte betala 1750 kr, det är helt galet (en koll på Wine-searcher visar på marknadspris på dryga 1000). Har tyvärr inga kvar så jag kan inte verifiera.
 

Mattis

Medlem
Är i behov av råd. Om ni fick välja, skulle du köpt en av varje eller tre av en (och i så fall vilken)?
Winston Churchill -08 (1279nok)
DP legacy -08 (1350nok)
A.D Coutelas Cuvée 1809 brut nature 2005 (1390nok)

Lutar mot WC -08 för ögonblicket...
 
Vad rekommenderar forumet för NY bubbel?
Gärna Champagne och på magnum, men alla förslag är välkomna.

Vi tänker oss att vinet ska stå i centrum och maten kombineras efter vinet. Tack!
 

Wintermute

Medlem

Wintermute

Medlem
Absolut, tack för påpekandet.
Önskar alltså hitta en god champagne till NY, den ska drickas till mat - men maten kombineras till vinet.
Prisintervall 1000-1500 SEK, har tidigare druckit Pierre Peters som jag tyckte om, även Deutz & Taittinger har slunkit ned fint.
Jag hade nog gått på Roederer eller Pol Roger NV, även om båda landar lite under ditt intervall. Inom intervallet finns CH, som jag inte har provat, men som blivit rejält hyllad på forumet.
 
Toppen