Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Inte hört något men har extremt svårt att tänka mig att de inte dyker upp några flaskor på sb.
är det något år som inte har funnits på sb med nuvarande importör?
Jag har köpt sen 2012, och då har väl allokeringen sett densamma ut skulle jag tro. Men efter att ha kikat runt på medierna och sett att 2016 fick 100 poäng, så rapporterar (ej säkra källor) att flaskorna redan är utdelade. Men eftersom Sassicaia släpps i slutet av året så är det väldigt lång väntan för importören om det inte är på G i vår nu.
 
Ricossa Barolo eller lägga till 60kr och köpa G.D Vajra Barolo?

Tänkte äta ankbröst till!
Barolo och ankbröst, inte den första kombination jag skulle komma på, men beror väl mycket på tillbehören.
Ricossa vet jag inte om jag provat men Vajra har i mitt tycke en jämn och bra nivå
 
Jag har köpt sen 2012, och då har väl allokeringen sett densamma ut skulle jag tro. Men efter att ha kikat runt på medierna och sett att 2016 fick 100 poäng, så rapporterar (ej säkra källor) att flaskorna redan är utdelade. Men eftersom Sassicaia släpps i slutet av året så är det väldigt lång väntan för importören om det inte är på G i vår nu.
Får väl kontakta våran svenska importör men har svårt att tänka mig att det påverkar så mycket om sassicaia får 97 eller 100p.
Det är ett ikon vin med stor dragningkraft världen över.
Men har en stark tro på att några hundra flaskor kommer till sverige under senhösten.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Får väl kontakta våran svenska importör men har svårt att tänka mig att det påverkar så mycket om sassicaia får 97 eller 100p.
Det är ett ikon vin med stor dragningkraft världen över.
Men har en stark tro på att några hundra flaskor kommer till sverige under senhösten.
Ja det skulle man ju kunna göra. Vilken är vår svenska importör?
 
Vinunic,inte alltid jätte villiga att svara på frågor om viner som ligger långt fram i tiden är min erfarenhet men de bör ju kunna svara ja eller nej på en rak fråga om det kommer ta in sassicaia 16.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Vinunic,inte alltid jätte villiga att svara på frågor om viner som ligger långt fram i tiden är min erfarenhet men de bör ju kunna svara ja eller nej på en rak fråga om det kommer ta in sassicaia 16.
Har kontakt med en trevlig herre på Vinunic som hjälpte mig med Cristal i Januari. Mailar honom och hör efter :D
 

Krabban

Medlem
Barolo och ankbröst, inte den första kombination jag skulle komma på, men beror väl mycket på tillbehören.
Ricossa vet jag inte om jag provat men Vajra har i mitt tycke en jämn och bra nivå

Jag tycker att smakprofilen och tanninerna i Barolo funkar fint med den feta ankan! Särskilt om man kör lite "höstigare" tillbehör som jordärtskocka, svamp och liknande.
 

chambertin

Medlem
Jag tycker att smakprofilen och tanninerna i Barolo funkar fint med den feta ankan! Särskilt om man kör lite "höstigare" tillbehör som jordärtskocka, svamp och liknande.
Håller med dig om att den feta ankan (och tillbehören du nämner) gör sig väldigt bra med tanninrika viner som t.ex Barolo.
Däremot är vinerna därifrån i den prisklassen du tittar på inte särskilt kul. Tycker sällan att G.D Vajras std-Barolo är särskilt bra den heller utan skulle rekomendera dig att lägga runt 300 för att hitta en bra Barolo (Mauro Veglio -13 är en sådan t.ex ) eller varför inte gå på en pålitlig och bra Barbaresco (t.ex: https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/barbaresco-7243701).

Ett annat alternativ som jag personligen är ännu mer förtjust i som ackompagnemang till anka är röd Madiran ( både Montus och Bouscassé finns på SB just nu t.ex) eller röd Bordeaux (Gärna Medoc, lite svårare att hitta i vettigt prisläge dock).
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Ett annat alternativ som jag personligen är ännu mer förtjust i som ackompagnemang till anka är röd Madiran ( både Montus och Bouscassé finns på SB just nu t.ex)
+1 på den! En utmärkt kombination som jag testat ett par gånger :p
 

Krabban

Medlem
Jag och några kompisar ska träffas och ta med sig vars en flaska vin. Vi har lottat ursprungsländer och jag har således fått i uppdrag att inköpa ett valfritt vin (spelar ingen roll om det är rött, rosé, sherry, vitt etc) från Spanien vilket jag kan ytterst lite om. Hård budgetdragning om 250kr!

Då det är någon vecka till träffen så funkar det med beställningssortiment samt kommande småpartierna!

Det funkar även med halvflaska - samma budget (dvs 250kr för halvflaska).
 

Daniel A

Administratör
Jag och några kompisar ska träffas och ta med sig vars en flaska vin. Vi har lottat ursprungsländer och jag har således fått i uppdrag att inköpa ett valfritt vin (spelar ingen roll om det är rött, rosé, sherry, vitt etc) från Spanien vilket jag kan ytterst lite om. Hård budgetdragning om 250kr!

Då det är någon vecka till träffen så funkar det med beställningssortiment samt kommande småpartierna!
2016 Bodegas Ponce, Casilla! Långt under budget, men presterar över.
 

Sebban

Medlem
Jag och några kompisar ska träffas och ta med sig vars en flaska vin. Vi har lottat ursprungsländer och jag har således fått i uppdrag att inköpa ett valfritt vin (spelar ingen roll om det är rött, rosé, sherry, vitt etc) från Spanien vilket jag kan ytterst lite om. Hård budgetdragning om 250kr!

Då det är någon vecka till träffen så funkar det med beställningssortiment samt kommande småpartierna!

Det funkar även med halvflaska - samma budget (dvs 250kr för halvflaska).

Hade det varit jag som dragit Spanien hade jag tagit med en av mina favoriter:
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/finca-el-puig-273701
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Meddela gärna vad han svarar :)
Fick svar nu från min kontakt.
"
Hej Johan!
Jag hoppas verkligen det men har inget svar att ge dig idag.
Förra årets släpptes, om jag minns rätt, 720 fl den 7/12 (som ”tyvärr” såldes slut på några minuter).

När sommaren passerat kan jag ge dig ett mer exakt svar.
Återkom gärna då."
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag och några kompisar ska träffas och ta med sig vars en flaska vin. Vi har lottat ursprungsländer och jag har således fått i uppdrag att inköpa ett valfritt vin (spelar ingen roll om det är rött, rosé, sherry, vitt etc) från Spanien vilket jag kan ytterst lite om. Hård budgetdragning om 250kr!

Då det är någon vecka till träffen så funkar det med beställningssortiment samt kommande småpartierna!

Det funkar även med halvflaska - samma budget (dvs 250kr för halvflaska).
Baron de Ley Gran Reserva brukar vara pålitlig eller Remelluri Reserva från småpartier.
 

Adamanko

Medlem
Jag och några kompisar ska träffas och ta med sig vars en flaska vin. Vi har lottat ursprungsländer och jag har således fått i uppdrag att inköpa ett valfritt vin (spelar ingen roll om det är rött, rosé, sherry, vitt etc) från Spanien vilket jag kan ytterst lite om. Hård budgetdragning om 250kr!

Då det är någon vecka till träffen så funkar det med beställningssortiment samt kommande småpartierna!

Det funkar även med halvflaska - samma budget (dvs 250kr för halvflaska).
Baron de Ley Gran Reservan rekommenderar jag också varmt. Samt Navaherreros från småpartierna. Helt olika men göttiga som bara den.
 
Toppen