Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Jele

Medlem
Hej. Jag drack ett fantastiskt vin, Frederic Cossard, Domaine de Chassorney, Saint-Romain ”Sous la Velle” 2017 på Matbaren förra helgen. Det finns att få tag på i Europa men endast på Magnum. Jag köper det gärna på magnum trots att det är lite över min budget, och att det kanske kommer finnas begränsade tillfällen för mig att öppna det. (Lustig tanke egentligen då jag och min fru gärna har några flaskor öppna samtligt på helgerna och absolut inte har något emot att öppna någon mitt i veckan) Men ändå.

Min fråga är hur som helst om någon är bekant med vinet och producenten och kan tipsa om andra likande viner att utforska. Jag är fullt medveten om att det kan vara tillfället och situationen som spelar in men jag kan inte beskriva det bättre än att det var en helt ny upplevelse och elegans i de nya ekfaten som vinet bjöd på, som jag inte har upplevt tidigare. Pinot Noir klassar jag inte heller som en av mina favoritdruvor, vilket gjorde det ännu mer intressant. Antagligen eftersom jag inte riktigt känner att jag har råd med de burgundiska tolkningarna av druvan.
Jag är helt såld på bourgogne vad gäller vita viner, med (tyvärr) samma begränsning här, att jag inte riktigt kan ta mig råd med de dyrare flaskorna.

Jag är dock väldigt sugen på att utforska pinot från Bourgogne just nu. Så alla tips som går att relatera till ovan nämnda vin, något annat från samma producent eller liknande, högt och lågt, tas tacksamt emot.

Jag har smugit runt här på forumet och scannar varje släpp av små partier sedan ett drygt år tillbaka och uppskattar allt som ni bidrar med. Tack på förhand.
Hälsningar, Jesper
 

Silenos

Medlem
@Jele , En annan forummedlem, @Swedish, gjorde för några månader sedan mig nyfiken på Fredric Cossart. Tyvärr har jag inte lyckats nosa upp några flaskor ännu, men nu blir man ju än mer sugen. Alltså, jag har som sagt inte testat producenten, så får du ta min ord med en nypa salt. Men något kan jag kanske bidra med ändå.

Med tanke på att det är högt beläget byvin, ifrån en lättare årgång som du fattat tycke för, så pekar det mot att du inte måste jaga efter trofé-prylarna för att bli nöjd. Det gör det hela mycket enklare (om det nu inte är så att FC har en alldeles särskilt magisk tusch).

Köp, och korka upp på frukten, blandlådor ifrån välsorterade handlare inom EU blir mitt råd (hojta om du behöver exempel). För att hålla ner kostaden så kanske det inte är så dumt att fortsätta att lägga fokus på Cote de Beaune. Jag är själv i upptäckartagena i Volnay för tillfället, och känner absolut ingen hemlängtan till CdN. Men även kommuner som Monthélie, Savigny-les-Beaune, Beaune, Pernand-Vergelesses osv. är utforskningsvärda. Och det är heller absolut inte på något sätt kört om man vill testa nått ifrån de mer berömda kommunerna, men man får vara beredd på att mycket som finns till salu har dragit iväg och blivit för dyrt. Så man får vara öppen för att testa okanoiserade firmor. Det finns hundratals med kvalitetsproducenter i regionen (men som stilmässigt kan skilja sig rejält åt).

Vill man förkovra sig på annat sätt än med korkskruv, så är Jasper Morris ”Inside Burgundy” mycket bra, en bok som verkligen ger läsaren ett grepp om regionen.
 
Last edited:
@Silenos @Jele
Vin&Natur importerar. Tror slut på lagret men borde gå att privatimportera via SB när de får påfyllning.
Instämmer i att man får se bortom de mest kända namnen och/eller appellationerna om man vill dricka Bourgogne. Sen finns ju andra ställen i världen som gör helt ok Pinot Noir och Chardonnay, Kershaw i Sydafrika tycker jag höll hög klass för pengarna både för PN och CH. Samt för Syrah också för den delen.
 

Thirsty

Smygnykterist

Jele

Medlem
@Silenos och @Omar Khayyam Tack för många bra tips att utforska vidare. Toppen! Det är första gången jag smakar något från producenten, så jag vet inte hur deras viner i övrigt är men det här var riktigt trevligt i min mening. De finns hur som helst att beställa på purjus.com då Vin&Natur verkar ha slut för tillfället, så det kanske får bli en beställning på detta och några andra flaskor från samma producent för att ta reda på om det finns mer att hämta. Sedan har jag en del att gå på enligt era tips. Tack återigen.
 

Silenos

Medlem
Jele skrev:
De finns hur som helst att beställa på purjus.com...//
Ja, jag såg ditt inlägg i den andra tråden, gjorde slag i saken och beställde hem tre olika volnay;er, tack för tipset!

Sedan har jag en del att gå på enligt era tips. Tack återigen.


Mjao, kanske det... När jag läser mitt inlägg nu ingen så framstår det som lite, ja jag vet inte, kanske lite svårpraktiserat. Men tyvärr tror jag inte det kan hjälpas. Att sitta och rabbla upp enskilda viner leder fort till en väldigt tröttsam lista; som det samtidigt heller inte är säkert du kan få fatt på någonting ifrån. Du får flagga när du stöter på fortsatta funderingar, så kanske vi kan komma med mer handfasta råd.

Vidare tror jag att bokvägen, för att hitta en bräsch in i regionen, är en vettig start.
 
Ja, jag såg ditt inlägg i den andra tråden, gjorde slag i saken och beställde hem tre olika volnay;er, tack för tipset!




Mjao, kanske det... När jag läser mitt inlägg nu ingen så framstår det som lite, ja jag vet inte, kanske lite svårpraktiserat. Men tyvärr tror jag inte det kan hjälpas. Att sitta och rabbla upp enskilda viner leder fort till en väldigt tröttsam lista; som det samtidigt heller inte är säkert du kan få fatt på någonting ifrån. Du får flagga när du stöter på fortsatta funderingar, så kanske vi kan komma med mer handfasta råd.

Vidare tror jag att bokvägen, för att hitta en bräsch in i regionen, är en vettig start.
+1
 

jrick

Medlem
Ja, jag såg ditt inlägg i den andra tråden, gjorde slag i saken och beställde hem tre olika volnay;er, tack för tipset!




Mjao, kanske det... När jag läser mitt inlägg nu ingen så framstår det som lite, ja jag vet inte, kanske lite svårpraktiserat. Men tyvärr tror jag inte det kan hjälpas. Att sitta och rabbla upp enskilda viner leder fort till en väldigt tröttsam lista; som det samtidigt heller inte är säkert du kan få fatt på någonting ifrån. Du får flagga när du stöter på fortsatta funderingar, så kanske vi kan komma med mer handfasta råd.

Vidare tror jag att bokvägen, för att hitta en bräsch in i regionen, är en vettig start.
I’ll drink to that-podden med Jasper Morrison och med Becky Wasserman rekommenderas starkt!
 

chff

Medlem
Mitt första inlägg här,
ska och bila i Frankrike nästa vecka och det kommer bli 3 nätter i Champagne och 2 nätter i Alsace har vi bestämt.
Och för att hålla mig till ämnet så undrar jag kort och gott vad jag ska kika efter att köpa, är extremt novis på området, så generella tips mottages tacksamt.
 

Wineex

Gryningsräd
Leverantör
@Silenos @Jele
Vin&Natur importerar. Tror slut på lagret men borde gå att privatimportera via SB när de får påfyllning.
Instämmer i att man får se bortom de mest kända namnen och/eller appellationerna om man vill dricka Bourgogne. Sen finns ju andra ställen i världen som gör helt ok Pinot Noir och Chardonnay, Kershaw i Sydafrika tycker jag höll hög klass för pengarna både för PN och CH. Samt för Syrah också för den delen.

Drack Kershaw Elgin Chardonnay 2017 för två dagar sedan (läser Vinkunskap III för Ulf Wagner på Göteborgs Universitet) och sprang direkt dagen efter till Gårda och inhandlade en kartong... 369:- är det värt alla dagar i veckan: härlig mineral, lite bivax, fyllighet och aprikos på näsan med en fin liten rostad ton från faten. Smaken är om något ännu bättre: stor kropp, tar över gommen, eken är perfekt balanserad, lite aprikos i slutet och en lååång eftersmak. Köp om ni kan :)

DB5FF3DB-BBDC-437E-9339-5C46B5C9FC5C.jpeg
 

FredrikC

Medlem
Mitt första inlägg här,
ska och bila i Frankrike nästa vecka och det kommer bli 3 nätter i Champagne och 2 nätter i Alsace har vi bestämt.
Och för att hålla mig till ämnet så undrar jag kort och gott vad jag ska kika efter att köpa, är extremt novis på området, så generella tips mottages tacksamt.
Kika efter årgång 08 i de mindre vinbutikerna i både eparnay å reims.
 

Jele

Medlem
Ja, jag såg ditt inlägg i den andra tråden, gjorde slag i saken och beställde hem tre olika volnay;er, tack för tipset!

Kul @Silenos och @Omar Khayyam tipsa gärna om det finns anledning till det! Jag hade kontakt med Vin&Natur angående ett potentiellt månadens vin. Jag frågade då om de hade något Cossard på lager vilket de desvärre ej hade. Däremot så tipsade de om Pierre Fenals, Maison En Belles lies vilket de tyckte kunde relatera till Fredric Cossard på något sätt om man gillar dessa. Verkar vara lite samma måncykelflumfilosofier hos de båda, vilket iofs inte behöver betyda någonting :) Men ändå. De finns som privatimport hos Vin&Natur. Någon som har druckit dessa?
 
Toppen