Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Chrippe

Medlem

Jele

Medlem
Någon som har druckit något från fanwines senaste projekt med Marco Pesce? Jag är sugen på att beställa en större order på vinst och förlust, med tanke på priset så får de fungera som bjudviner i mindre festliga tillfällen om de visar sig vara mindre intressanta. Speciellt eftersom magnumpriserna ligger på samma nivå som mina lägstaviner brukar ligga på. Jag undrar bara om det finns de som är bättre och sämre från samma producent? Tips någon? Grignolinon och Freisian lyfts fram av den som önskat producenten, men de har fler än så. Jag har ingen erfarenhet av någon av dessa druvor.
 

Fredrik L

Medlem
Någon som har druckit något från fanwines senaste projekt med Marco Pesce? Jag är sugen på att beställa en större order på vinst och förlust, med tanke på priset så får de fungera som bjudviner i mindre festliga tillfällen om de visar sig vara mindre intressanta. Speciellt eftersom magnumpriserna ligger på samma nivå som mina lägstaviner brukar ligga på. Jag undrar bara om det finns de som är bättre och sämre från samma producent? Tips någon? Grignolinon och Freisian lyfts fram av den som önskat producenten, men de har fler än så. Jag har ingen erfarenhet av någon av dessa druvor.
Har inte druckit så mycket grignolino och fredas, men mitt intryck av de som jag har provat är att grignolino ger lätta, friska och syradrivna viner, medan freisa ger ganska rustika men goda rödfruktiga viner. Håller ni andra på forumet med? Funderar för övrigt också på att beställa några flaskor.

Pushar även för att fler borde köpa någon flaska från Elena Fucci på fanwine. Vore kul att få igenom det projektet. Tydligen helt ok att beställa enstaka flaskor av just det projektet, så våga er på att köpa.
 

jrick

Medlem
Har inte druckit så mycket grignolino och fredas, men mitt intryck av de som jag har provat är att grignolino ger lätta, friska och syradrivna viner, medan freisa ger ganska rustika men goda rödfruktiga viner. Håller ni andra på forumet med? Funderar för övrigt också på att beställa några flaskor.

Pushar även för att fler borde köpa någon flaska från Elena Fucci på fanwine. Vore kul att få igenom det projektet. Tydligen helt ok att beställa enstaka flaskor av just det projektet, så våga er på att köpa.
Håller med om denna bedömning av druvornas karaktärer även om ”god” så klart är en subjektiv beskrivning av Freisa. Jag beställde Grignolino och bägge Barbera. Han som önskar är ju Patrik Lucchesi bakom gamla bloggen Italienska Viner och instagram @itviner - han verkar visserligen ha en fäbless för enkla rustika bondtjut från Italien men han skulle inte ha önskat detta om det inte var något att ha. Att det är så billigt får väl sägas komma till priset av att det är få som har provat - vinerna finns ju tex inte upplagda på Cellartracker...
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Pushar även för att fler borde köpa någon flaska från Elena Fucci på fanwine. Vore kul att få igenom det projektet. Tydligen helt ok att beställa enstaka flaskor av just det projektet, så våga er på att köpa.

har bokat några flaskor!

Har beställt fler än så! Har väntat länge på att det här ska gå igenom. Aglianico var en av de stora behållningarna från min WSET-kurs. Kom igen nu!
 

Nyllet

Medlem
Jag är lite intresserad av att skicka iväg en beställning på Clos du Moulin aux Moines hos Fanwine. Är det några som har testat producenten och kan avge omdöme?
 

Daniel A

Administratör
Jag är lite intresserad av att skicka iväg en beställning på Clos du Moulin aux Moines hos Fanwine. Är det några som har testat producenten och kan avge omdöme?
Jag har testat det mesta utom Pommarden och Orgelot. Tycker att de har levererat riktigt trevliga vinupplevelser, både på röda och vita sidan. Välgjorda och ursprungstypiska. Jag gillar det skarpt, och har vågat mig på att köpa rätt mycket av deras Orgelot trots att jag inte korkat upp någon flaska än.

Om du söker på producenten i Idag-dricker-vi-tråden så har jag skrivit om en del av vinerna.
 

Nyllet

Medlem
Jag har testat det mesta utom Pommarden och Orgelot. Tycker att de har levererat riktigt trevliga vinupplevelser, både på röda och vita sidan. Välgjorda och ursprungstypiska. Jag gillar det skarpt, och har vågat mig på att köpa rätt mycket av deras Orgelot trots att jag inte korkat upp någon flaska än.

Om du söker på producenten i Idag-dricker-vi-tråden så har jag skrivit om en del av vinerna.

Det var dina mycket välskrivna inlägg som gjorde mig intresserad av producenten. Låter perfekt att det är ursprungstypiskt, syftet med beställningen är nämligen att börja utforska bourgogne. Tack!
 

Jele

Medlem
Samma här @Daniel A. Jag likt ovanstående la också en beställning på Clos du Mouline aux Moines på fanwine, både på vita o röda sidan, efter dina kommentarer i tråden tillsammans med prisbilden. Jag passade också på att lägga en bokning på Durrmann från Alsace då jag druckit för lite därifrån och är nyfiken på dessa, så hoppas på de med.
 

Skaggs

Medlem
Samma här @Daniel A. Jag likt ovanstående la också en beställning på Clos du Mouline aux Moines på fanwine, både på vita o röda sidan, efter dina kommentarer i tråden tillsammans med prisbilden. Jag passade också på att lägga en bokning på Durrmann från Alsace då jag druckit för lite därifrån och är nyfiken på dessa, så hoppas på de med.

Kul! Durrmann är min önskning. Hoppas du kommer gilla det!
 
@petterkalle och @Fredrik L Blev Aglianico-sugen igen efter besök på La Colline nyligen där Anna Mellfors säljer Cantine Madonna delle Grazie “Messer Oto” som är en utmärkt naturvins-Aglianico del Vulture för 570 kr/flaskan. Messer Oto är instegsvinet som är ståltankar. Har också där druckit Liscone (som de hade på glas tidigare i år) som är det vingårdsbetecknade och ekfatslagrade vinet ett snäpp upp. Samma producent har också två prestigeviner. Tror att det fortfarande är något hemlighetsfulle och restaurangförsäljningsorienterade Vinik som importerar #kvalitet.
 
Toppen