Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Terroir - en myt...

Gurto

Medlem
Halleluja vilken välskriven artikel om terroir och mineralitet du hittar här!

Jamie Goode rockar (ja, jag är ju sillstrypare trots allt). ;)

Jäkligt intressant. Skulle önskat en fortsättning bara. Finns ju en del trådar att följa upp i artikeln så att säga.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jäkligt intressant. Skulle önskat en fortsättning bara. Finns ju en del trådar att följa upp i artikeln så att säga.
Jo, ämnet är långtifrån utrett. Mycket teorier och åsikter, men jag tror JG är något på spåren. Just bakteriefloran i jordmånen är intressant. Kanske de där löjeväckande kohornen och liknande som biodynamikerna håller på med, har betydelse ändå, fast på helt annat vis än de tror. ;)

Gillar också att skilja på mineralsensation via grundsmak och aromförnimmelser som påminner om mineral men som själva verket är svavelföreningar, eller som i hans exempel, hög syra. Det är även intressant med hans teorier kring den mänskliga faktorn.

Intressant är det. Mycket har jag dock läst innan i olika sammanhang, men denna artikel känns heltäckande.

Sen är jag fascinerad av att man knappt använde "mineral" som ett beskrivande ord innan 80-talet, hur resonerade man då kring alla dessa sensationer som utan tvekan kan hittas i vin?
 

chambertin

Medlem
Sen är jag fascinerad av att man knappt använde "mineral" som ett beskrivande ord innan 80-talet, hur resonerade man då kring alla dessa sensationer som utan tvekan kan hittas i vin?
Jodå det går ju alldeles utmärkt och är i mitt tycke klart bättre än mineral-inflationen de senaste 10 åren.
Salinitet ( för smak) och kalkgrus/granit/flinta m.m ger ju mkt mer info än bara " mineral " upprepat flera ggr i en anteckning utan ngt mer.

M- ordet ofta tyvärr använt i en salig gröt av både doft och smak mixat huller om buller och inte sällan (som JG skriver) i stället för att beskriva syrastinna vita viner.

Väldigt bra artikel annars.

/Gnälliga gubben som lärde sig gilla vin på 80-talet innan mineral var uppfunnet.
 

chambertin

Medlem
Lite nya bevis på att jordmånen har föga gemensamt med begreppet "mineral"...

http://www.thedrinksbusiness.com/2015/10/new-study-strengthens-case-against-soil-based-minerality/
och inte minst detta angående användandet av "mineral/mineralitet" när viner beskrivs:
Rather, a variety of volatile chemical compounds derived from the metabolism of the vine, the fermentation of yeast and bacteria, as well as from techniques applied in the winemaking and ageing processes, were found to be responsible for the perception of minerality.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Känns enklare och säga mineral!!
Nej, det är jättedumt att säga "mineral" då vi ofta menar helt olika saker. Det är bättre och "enklare" att beskriva det man faktiskt känner. Men vem vet, det kanske har med detta att göra? :p

Men visst, man kan tycka att det är "enklare" att inte särskilja vin heller, det räcker väl att dela in dem i kategorierna rött, vitt, sött och mousserande, resten är väl bara av akademiskt intresse, lite som årgångar på bolaget. ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Nej, det är jättedumt att säga "mineral" då vi ofta menar helt olika saker. Det är bättre och "enklare" att beskriva det man faktiskt känner. Men vem vet, det kanske har med detta att göra? :p

Men visst, man kan tycka att det är "enklare" att inte särskilja vin heller, det räcker väl att dela in dem i kategorierna rött, vitt, sött och mousserande, resten är väl bara av akademiskt intresse, lite som årgångar på bolaget. ;)
Rather, a variety of volatile chemical compounds derived from the metabolism of the vine, the fermentation of yeast and bacteria, as well as from techniques applied in the winemaking and ageing processes, were found to be responsible for the perception of minerality. Jag skall hålla utkik efter dessa formuleringar i dina smaknoter!;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Rather, a variety of volatile chemical compounds derived from the metabolism of the vine, the fermentation of yeast and bacteria, as well as from techniques applied in the winemaking and ageing processes, were found to be responsible for the perception of minerality. Jag skall hålla utkik efter dessa formuleringar i dina smaknoter!;)
Det där är ju orsaken, inte arom- och smakförnimmelsen. Skall vi beskriva den kemiska processen i våra smaknoter nu också!!? :D
 
Toppen