Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 15 december

Silex

Medlem
Kul att se Ganevat på listan, även om det är Vin de France-viner. Är det första gången något från Ganevat släpps i Sverige? Kan inte minnas att jag sett det innan. Jag gillade verkligen Ganevats Kopin senast jag provade, men har för mig jag betalade ungefär hälften av vad den kostar i det här släppet. Är det priserna som gått upp eller svenska leverantören som ligger högt?
 

jrick

Medlem
Kul att se Ganevat på listan, även om det är Vin de France-viner. Är det första gången något från Ganevat släpps i Sverige? Kan inte minnas att jag sett det innan. Jag gillade verkligen Ganevats Kopin senast jag provade, men har för mig jag betalade ungefär hälften av vad den kostar i det här släppet. Är det priserna som gått upp eller svenska leverantören som ligger högt?
Båda
 

Stefan B

Medlem
ingen som dricker macan?
Jag tycker Macán är god, bättre än Macán Clásico. Skippar nog Clásico i år och tar en låda av Macán. Jag har väntat på dessa då 2015 är ett bra år för Rioja. Men annars är det ju Vega Sicilia man ska ha. :)

Det här släppet kommer bli så otroligt dyrt...:nagelbitare: om man nu lyckas få det man vill ha, siten lär väl krascha som vanligt. :stendumt:
 
Last edited:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Vilka Sassicaia-årgångar som är bättre än 2017 kan man idag köpa för mindre än 1749 kr och var?
Jag pratar inte om årgång du köper idag. Jag pratar om de årgångar som förra året var 50 kr billigare. Vill minnas att 2016 kostade 1699:-
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Det är ju samma I stort sett alla stora champagnehus?
Dompa 10, Winston 09, Cristal 12 är alla dyrare än magiska 08 av samma leverantör osv. Så det är väll inget konstigt?
Och av alla ovannämnda så skippade jag dessa också. Fick en 2010 av misstag gratis nyss, så det tackar man för.
 

Pontus

Medlem
Det är ju samma I stort sett alla stora champagnehus?
Dompa 10, Winston 09, Cristal 12 är alla dyrare än magiska 08 av samma leverantör osv. Så det är väll inget konstigt?
I perspektivet pris kontra kvalitet är det väl konstigt att betala mer för något som är sämre? Man får ha viss förståelse för att en vinmakare vill ha kontinuitet i intäkter och att inte via priset måla upp en årgång som "sämre", men ibland är det uppenbart att vissa årgångar är billiga relativt kvaliteten och tvärtom. Det är bara att jämföra med andrahandsmarknaden. Att resonera som @Johan Blom känns typ naturligt kan jag tycka.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
I perspektivet pris kontra kvalitet är det väl konstigt att betala mer för något som är sämre? Man får ha viss förståelse för att en vinmakare vill ha kontinuitet i intäkter och att inte via priset måla upp en årgång som "sämre", men ibland är det uppenbart att vissa årgångar är billiga relativt kvaliteten och tvärtom. Det är bara att jämföra med andrahandsmarknaden. Att resonera som @Johan Blom känns typ naturligt kan jag tycka.
Om Cristal 15 eller 18 får 100-poäng och om priset ligger kvar på samma som för 2012 så är det ju ett självklart köp tex.
 

FredrikC

Medlem
I perspektivet pris kontra kvalitet är det väl konstigt att betala mer för något som är sämre? Man får ha viss förståelse för att en vinmakare vill ha kontinuitet i intäkter och att inte via priset måla upp en årgång som "sämre", men ibland är det uppenbart att vissa årgångar är billiga relativt kvaliteten och tvärtom. Det är bara att jämföra med andrahandsmarknaden. Att resonera som @Johan Blom känns typ naturligt kan jag tycka.
Självklart är det konstigt att betala mer för något som är sämre. Men när det gäller vin är det ju inte linjärt eftersom varje år är unikt och därav förstår jag dessa prisökningar.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Självklart är det konstigt att betala mer för något som är sämre. Men när det gäller vin är det ju inte linjärt eftersom varje år är unikt och därav förstår jag dessa prisökningar.
Alla bestämmer självklart vad de vill lägga sina pengar på, och jag personligen väntar på topp-årgångar om jag skall lägga mer pengar. Nu säger jag inte att Cristal -12 inte är en toppårgång, men förmådde mig inte att beställa den, dyrare än 2008.an.
 

Pontus

Medlem
Självklart är det konstigt att betala mer för något som är sämre. Men när det gäller vin är det ju inte linjärt eftersom varje år är unikt och därav förstår jag dessa prisökningar.
Hänger inte med riktigt får jag erkänna. Utveckla gärna ditt resonemang.
 

Mexikanaren

Medlem
Lite intressant info om Sassicaia fejks med tanke på att de släpps denna dag.
Stod med i munskänkarnas december-brev:

Oäkta vara

Italiensk polis har avslöjat en vinförfalskarliga i Milanotrakten. Därvid fann man tomflaskor, korkar, etiketter och trälådor för uppskattningsvis 6.600 flaskor Sassicaia klara för användning. Hade vinet kunnat prånglas ut som äkta vara skulle flaskorna inbringat närmare 2 miljoner euro.

Buteljerna, som kommit från Turkiet, skulle fyllas med sicilianskt vin medan etiketter, kapsyler med mera kom från Bulgarien. Vid tillslaget hittades även 41 lådor ”Sassicaia 2015” klara för leverans. Enligt polisen ser de fejkade flaskorna ut precis som originalen.

Polisen fann också beställningar på vinerna från hugade köpare i Ryssland, Kina och Korea.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag pratar inte om årgång du köper idag. Jag pratar om de årgångar som förra året var 50 kr billigare. Vill minnas att 2016 kostade 1699:-
Sorry för sen respons. Visst kan det vara intressant att jämföra prisutveckling och sucka över den, men det ger inte mycket vägledning till vad man ska köpa idag. Då tycker jag att det är vettigare att jämföra priser på det som säljs nu, och att jämföra dessa med plånboken.

Sassicaia 2016 på Systembolaget för 1599 kr tog nämligen slut på några sekunder (åtminstone online-saldot), trots att det först klagades på det priset här på forumet p.g.a. att årgång 2015 kostade 1195 kr. Sedan klagades det istället på att den inte gick att få tag på. ;) När det gäller 2016 verkade Systembolagets tröghet i lanseringarna till enstaka lyckligt lottades fördel. :cool: De utländska handlare som prissatte sina flaskor senare än svenska importören och SB, efter att bl.a. Wine Advocates 100-poängsbedömning var känd, lade 2016 oftast runt cirka 250 euro. Aktuellt Wine-Searcher-pris, mestadels hos dyra raritetsvinhandlare, är nu 295 euro exklusive moms. Jämför du 1799 kr (+200 kr) med marknadspris vid release är det inte särskilt förvånande för en lite svagare årgång. Nästa gång det kommer en toppårgång av Sassicaia får du nog tyvärr räkna med en märkbar prishöjning även i kronor, efter att Tenuta San Guido sett hur stark efterfrågan kan bli i en hypad toppårgång.
 
Toppen