Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 8 december 2020

Sitter och funderar på Montus -94. Tittar man på cellartracker så slutade drickfönstret -12 och senaste kommentaren -19 är inte så positiv. hittar inte heller några andra reviewer. Någon som har några tankar kring detta vin?
 

Adamanko

Medlem
Sitter och funderar på Montus -94. Tittar man på cellartracker så slutade drickfönstret -12 och senaste kommentaren -19 är inte så positiv. hittar inte heller några andra reviewer. Någon som har några tankar kring detta vin?
Inga tankar mer än att CT:s dricksfönster ska man nog ta med några nypor salt. Plus att vi är så lyckligt lottade att på sovjetbolaget kan man få pengarna tillbaka om flaskan är dålig. Så jag tänker ta en flaska utan att tveka. Spännande med mogen tannat. :)
 

Stefan J

Medlem
Hervé Dubois och Roland Champion är väl båda BdB's.
Någon med erfarenhet av dessa?
Har provat/druckit ett par Herve Dubois 2013. Jag tyckte 2012 var småtrevlig och 2013 är bättre. Tror det är svårt att hitta en BdB som är bättre <350 kr på bolaget även om det kanske inte är den bästa referrensen såklart. Jag brukar vara lite ljummen för det här med "prisvärd" men denna är verkligen det.
 

LarsW

Medlem
Sitter och funderar på Montus -94. Tittar man på cellartracker så slutade drickfönstret -12 och senaste kommentaren -19 är inte så positiv. hittar inte heller några andra reviewer. Någon som har några tankar kring detta vin?
Inga tankar mer än att CT:s dricksfönster ska man nog ta med några nypor salt. Plus att vi är så lyckligt lottade att på sovjetbolaget kan man få pengarna tillbaka om flaskan är dålig. Så jag tänker ta en flaska utan att tveka. Spännande med mogen tannat. :)
Helt enig med @Adamanko. Montus brukar dessutom vara långlivad om jag inte missminner mig.
Billigt för en färdiglagrad flaska gott vin och som sagt, bara att lämna tillbaka om den är dålig. :)
Kommer också försöka få tag i en flaska.
Och kanske några från 2016.
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Sitter och funderar på Montus -94. Tittar man på cellartracker så slutade drickfönstret -12 och senaste kommentaren -19 är inte så positiv. hittar inte heller några andra reviewer. Någon som har några tankar kring detta vin?

Inga tankar mer än att CT:s dricksfönster ska man nog ta med några nypor salt. Plus att vi är så lyckligt lottade att på sovjetbolaget kan man få pengarna tillbaka om flaskan är dålig. Så jag tänker ta en flaska utan att tveka. Spännande med mogen tannat. :)

Helt enig med @Adamanko. Montus brukar dessutom vara långlivad om jag inte missminner mig.
Billigt för en färdiglagrad flaska gott vin och som sagt, bara att lämna tillbaka om den är dålig. :)
Kommer också försöka få tag i en flaska.
Och kanske några från 2016.
Drack 1995 Montus XL för tre år sedan. Gott som attans! Kommer nog också försöka knipa en flaska -94. Däremot blir det inga -16 för min del. Hinner trilla av pinn innan de är drickfärdiga:confused:
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Sitter och funderar på Montus -94. Tittar man på cellartracker så slutade drickfönstret -12 och senaste kommentaren -19 är inte så positiv. hittar inte heller några andra reviewer. Någon som har några tankar kring detta vin?
Drack 03.an förra året och den var ruggigt ung och pigg. Tror verkligen inte 1994 gör en besviken om de lagrats rätt.
 

Skrutt

Medlem
Drack 1995 Montus XL för tre år sedan. Gott som attans! Kommer nog också försöka knipa en flaska -94. Däremot blir det inga -16 för min del. Hinner trilla av pinn innan de är drickfärdiga:confused:
Lustig not på CT, den nyaste om Montus 1994:
”December 24, 2019 - Flawed - To late to be drinked.” Korrekt verbböjning hade framkallat svar som ”You look like a wandering corpse, Santa, but it’s never too late to be drunk.” Den här drickaren hade nog inget hopp om att kunna lämna tillbaka flaskan.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Lustig not på CT, den nyaste om Montus 1994:
”December 24, 2019 - Flawed - To late to be drinked.” Korrekt verbböjning hade framkallat svar som ”You look like a wandering corpse, Santa, but it’s never too late to be drunk.” Den här drickaren hade nog inget hopp om att kunna lämna tillbaka flaskan.
De senaste smaknoteringarna av samma användare innehåller sådant som "Very good but is well after its peak", "Maderised", "A lack of complexity", "a lack of length", "A global lack of complexity and length", "maybe a lack of acidity" på viner som jag normalt skulle anse som inom sitt drickfönster och mogna. Således inget säkert tecken på att den är för gammal.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
De senaste smaknoteringarna av samma användare innehåller sådant som "Very good but is well after its peak", "Maderised", "A lack of complexity", "a lack of length", "A global lack of complexity and length", "maybe a lack of acidity" på viner som jag normalt skulle anse som inom sitt drickfönster och mogna. Således inget säkert tecken på att den är för gammal.
Låter som extremt dåliga lagringsförhållanden? Allt är värmeskadat??
 

Skaggs

Medlem
De senaste smaknoteringarna av samma användare innehåller sådant som "Very good but is well after its peak", "Maderised", "A lack of complexity", "a lack of length", "A global lack of complexity and length", "maybe a lack of acidity" på viner som jag normalt skulle anse som inom sitt drickfönster och mogna. Således inget säkert tecken på att den är för gammal.

"A global lack of complexity and length" är ju ett otroligt uttryck! :)
 
Lite sugen på Josetta Saffirio, Barolo, 2016 men är lite osäker då det är från Monforte. Mina Barolo preferenser har hittills varit La Morra och Barolo. Jag har uppfattat övriga som lite väl tanninrika. Men denna gången så är ju etiketten lite kul till jul. Tryffelsvinets kommentarer är lite motsägelsefulla. "Saffirios Barolo är tillgänglig att dricka redan som unga" "Detta är ett vin att lagra i minst ett decennium". Någon som har erfarenhet av detta vin? Kommer jag med mina preferenser att kunna njuta av detta vin redan till jul eller kommer jag att få en tanninchock??
 

Mexikanaren

Medlem
Lite sugen på Josetta Saffirio, Barolo, 2016 men är lite osäker då det är från Monforte. Mina Barolo preferenser har hittills varit La Morra och Barolo. Jag har uppfattat övriga som lite väl tanninrika. Men denna gången så är ju etiketten lite kul till jul. Tryffelsvinets kommentarer är lite motsägelsefulla. "Saffirios Barolo är tillgänglig att dricka redan som unga" "Detta är ett vin att lagra i minst ett decennium". Någon som har erfarenhet av detta vin? Kommer jag med mina preferenser att kunna njuta av detta vin redan till jul eller kommer jag att få en tanninchock??

Har ingen personlig erfarenhet av deras vin(er) från förut men på Munskänkarnas recension av barolon så verkar det inte vara överdrivet med tanniner. Tankarna drar mer åt hållet av en "fruktbomb" efter vad man läser där.

Personligen så är jag frestad att stå över barolon ändå måste jag säga. Har blivit lite för mycket barolo i år ändå känns det som. Varit lite för ivrig att fylla på med allting som var 2016.

Bifogat i bilden finns betyg på samtliga 3 barolos som släpps den 8 dec.
 

Attachments

  • Skärmklipp.PNG
    Skärmklipp.PNG
    75,5 KB · Visningar: 372
Last edited:

Mexikanaren

Medlem
Någon som har lite erfarenhet av Gajas (Sito Moresco) Langhe? Aldrig provat Gaja förut så hade varit intressant att komma över något från producenten som inte kostar extremt ändå.

Däremot verkar den inte få överväldigande betyg på CT.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Någon som har lite erfarenhet av Gajas (Sito Moresco) Langhe? Aldrig provat Gaja förut så hade varit intressant att komma över något från producenten som inte kostar extremt ändå.

Däremot verkar den inte få överväldigande betyg på CT.
Det är en druvblandad Langhe Rosso som även inkluderar Cab S och Merlot, och inte en Langhe Nebbiolo. Så jag tycker inte den har så mycket att göra med de viner som Gaja har blivit känd för. Helt OK när jag druckit den, men givet priset är den väl egentligen inget att jaga efter.
Det är väl Dagromis, Gajas "billiga" Barolo, du ska leta efter om du vill prova en Gaja till någorlunda rimligt pris som faktiskt är en Nebbiolo. Tyvärr verkar den inte ha dykt upp i Sverige på ett par år. Det slår mig nu att Gaja ju faktiskt inte har någon billig Barbaresco eller Barbaresco-wannabe-Langhe Nebbiolo i sortimentet! Det är ju Barbaresco som är deras hemby.
 

Mexikanaren

Medlem
Det är en druvblandad Langhe Rosso som även inkluderar Cab S och Merlot, och inte en Langhe Nebbiolo. Så jag tycker inte den har så mycket att göra med de viner som Gaja har blivit känd för. Helt OK när jag druckit den, men givet priset är den väl egentligen inget att jaga efter.
Det är väl Dagromis, Gajas "billiga" Barolo, du ska leta efter om du vill prova en Gaja till någorlunda rimligt pris som faktiskt är en Nebbiolo. Tyvärr verkar den inte ha dykt upp i Sverige på ett par år. Det slår mig nu att Gaja ju faktiskt inte har någon billig Barbaresco eller Barbaresco-wannabe-Langhe Nebbiolo i sortimentet! Det är ju Barbaresco som är deras hemby.

Får tacka för ett väldigt utförligt svar! Var lite tveksam till denna ändå när jag såg den listad med en hel blandning av druvor på SB.
Samtidigt så tycker jag personligen alltid det är trevligt när en producent har "okej" priser på instegs-vin så man har lite riktlinjer vad man kan förvänta sig från producenten.
Personligen så är jag inte intresserad av att kasta ~900sek i sjön bara för att få lite noter på en producent. Inte för att jag tror det är något dåligt vin eller sådant, men cirka 900 för något insteg hos producenten känns lite väl mycket.
 

Adamanko

Medlem
Fick lite noter till sist och eftersom jag inte köpt någon Barolo från -16 än så blev @Patrik Sellins noter startimpulsen. Nu undrar jag dock hur jag ska göra här. Tar gärna åsikter....
Plan 1
Tre av denna
92344 2016 Luigi Oddero Barolo, 349 kr
N: Rosor, rök, tjära, hallon, gräsmatta och tulpan.
M: Hallon, körsbär, rosor, gräs, mjölkchoklad och liljekonvalj. Bra frukt, snygg balans, tillgängligt och elegant. Motsvarar/överträffar alla förväntningar på en Barolo från 2016. Inga problem att dricka redan nu. 92-94p
Plan 2
En av ovanstående men då också en av Renato Rattis och en av Giacomo Grimaldis barolo -16.

What say you?
 

Poussard

Medlem
Fick lite noter till sist och eftersom jag inte köpt någon Barolo från -16 än så blev @Patrik Sellins noter startimpulsen. Nu undrar jag dock hur jag ska göra här. Tar gärna åsikter....
Plan 1
Tre av denna

Plan 2
En av ovanstående men då också en av Renato Rattis och en av Giacomo Grimaldis barolo -16.

What say you?
Jag skulle köra på förslaget med tre av samma, för då kan du prova och se utveckligen över tid.
 
Toppen