Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 8 december 2020

Victorious

Medlem
Får tacka för ett väldigt utförligt svar! Var lite tveksam till denna ändå när jag såg den listad med en hel blandning av druvor på SB.
Samtidigt så tycker jag personligen alltid det är trevligt när en producent har "okej" priser på instegs-vin så man har lite riktlinjer vad man kan förvänta sig från producenten.
Personligen så är jag inte intresserad av att kasta ~900sek i sjön bara för att få lite noter på en producent. Inte för att jag tror det är något dåligt vin eller sådant, men cirka 900 för något insteg hos producenten känns lite väl mycket.

Jag håller med vintomas om ovan. Jag köpte några flaskor förra året av den av ren nyfikenhet (lyftes ju även lite oförtjänt mycket av livetsgoda bland annat). Testade en flaska ganska kort inpå köpet, men blev ganska besviken. Den motsvarade inte alls de omdömen jag läste om den innan. Kändes som en enklare Langhe rosso i min mening. Har testat Gajas Barbaresco, men tycker inte den på något sätt återspeglar den producentstatus Gaja har. Tycker deras Ca’Marcanda eller Brunello är mer intressant i så fall om man inte går på Barolo/Barbaresco.

har några flaskor i källaren som tiden får utvisa, men är optimistiskt skeptisk.
 

Victorious

Medlem
Jag håller med vintomas om ovan. Jag köpte några flaskor förra året av den av ren nyfikenhet (lyftes ju även lite oförtjänt mycket av livetsgoda bland annat). Testade en flaska ganska kort inpå köpet, men blev ganska besviken. Den motsvarade inte alls de omdömen jag läste om den innan. Kändes som en enklare Langhe rosso i min mening. Har testat Gajas Barbaresco, men tycker inte den på något sätt återspeglar den producentstatus Gaja har. Tycker deras Ca’Marcanda eller Brunello är mer intressant i så fall om man inte går på Barolo/Barbaresco.

har några flaskor i källaren som tiden får utvisa, men är optimistiskt skeptisk.

Jag såg nu att det var lite klumpigt uttryckt av mig i ovan inlägg - Gajas Barbaresco är såklart kanon (tveksamt givet priset i vissa årgångar, men statusen är ibland förståelig). Vad jag menade var att Sito Moresco inte lever upp till profucentstatusen.

Sen är Ca’Marcanda inte heller några superviner i förhållande till priset, men åtminstone mer intressant än Sito Morescon.
 
Fick lite noter till sist och eftersom jag inte köpt någon Barolo från -16 än så blev @Patrik Sellins noter startimpulsen. Nu undrar jag dock hur jag ska göra här. Tar gärna åsikter....
Plan 1
Tre av denna

Plan 2
En av ovanstående men då också en av Renato Rattis och en av Giacomo Grimaldis barolo -16.

What say you?
Beror på :)
Två olika upplevelser så frågan är vilken du vill ha.
1. Följ en producent som du har fått rekommenderat över tid eller direkt
2. Få insyn i tre olika producenter och förbered för kommande köp, om jag har tolka rätt så är Ratti och Oddero från La Morra och Grimaldi från Barolo.

Jag hade gått på alternativ 2 men jag är i utforskande fas när det gäller Barolo
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag såg nu att det var lite klumpigt uttryckt av mig i ovan inlägg - Gajas Barbaresco är såklart kanon (tveksamt givet priset i vissa årgångar, men statusen är ibland förståelig). Vad jag menade var att Sito Moresco inte lever upp till profucentstatusen.
Vill man göra Gaja förbannade ska man tydligen kalla deras Barbaresco (som snart är uppe i Mach 2) för "Barbaresco normale", som är den traditionella informella beteckningen för en Babaresco som inte har något annat "tillnamn". :) Däremot är det tydligen tillåtet att kalla den "Babaresco classico".
 

The Wall

Medlem
Fick lite noter till sist och eftersom jag inte köpt någon Barolo från -16 än så blev @Patrik Sellins noter startimpulsen. Nu undrar jag dock hur jag ska göra här. Tar gärna åsikter....
Plan 1
Tre av denna

Plan 2
En av ovanstående men då också en av Renato Rattis och en av Giacomo Grimaldis barolo -16.

What say you?

Så här tyckte vi i oktober om Grimaldi Barolo -16: https://www.finewines.se/threads/id...ar-och-diskussioner.2030/page-886#post-162659
Renato Ratti brukar visserligen vara bra, men vi brukar inte sällan tycka att det finns vassare Barolo (eller Barbaresco) för ungefär samma pengar. Problemet är att det brukar bli väldigt mycket bättre man lägger på 2-3 hundralappar och väntar en massa år, men det är inte så ofta man tycker att det är den optimala lösningen.
 

Adamanko

Medlem
Så här tyckte vi i oktober om Grimaldi Barolo -16: https://www.finewines.se/threads/id...ar-och-diskussioner.2030/page-886#post-162659
Renato Ratti brukar visserligen vara bra, men vi brukar inte sällan tycka att det finns vassare Barolo (eller Barbaresco) för ungefär samma pengar. Problemet är att det brukar bli väldigt mycket bättre man lägger på 2-3 hundralappar och väntar en massa år, men det är inte så ofta man tycker att det är den optimala lösningen.
Och vad tyckte du om utväxlingen? Blev det nån skillnad till dag 2? Eller överlevde den inte första dagen?
 

Adamanko

Medlem
Beror på :)
Två olika upplevelser så frågan är vilken du vill ha.
1. Följ en producent som du har fått rekommenderat över tid eller direkt
2. Få insyn i tre olika producenter och förbered för kommande köp, om jag har tolka rätt så är Ratti och Oddero från La Morra och Grimaldi från Barolo.

Jag hade gått på alternativ 2 men jag är i utforskande fas när det gäller Barolo
Just det stadiet är väl jag också när det gäller Barolo. Så just nu lutar det åt alt. 2.
 

The Wall

Medlem
Och vad tyckte du om utväxlingen? Blev det nån skillnad till dag 2? Eller överlevde den inte första dagen?
Jag vill minnas att den tappade lite i umph, dock att det var på femte dagen efter att vi hade öppnat flaskan som resten gick åt, och det var nog att vänta i längsta laget för en rättvis bedömning.
 

Seiko

Medlem
Noterar en liten anomali, Tondonia finns i princip i alla butiker i Stockholm, med minsta antalet 6st. Har aldrig hänt med något annat vin tidigare om jag minns. En liten fuling så man inte ska kunna beställa på nätet till sitt bolag?
 
Noterar en liten anomali, Tondonia finns i princip i alla butiker i Stockholm, med minsta antalet 6st. Har aldrig hänt med något annat vin tidigare om jag minns. En liten fuling så man inte ska kunna beställa på nätet till sitt bolag?
Tittade precis på saldo på det jag var intresserad av och det var väldigt stor spridning var flaskorna fanns, inte bara TS butikerna. När till och med lilla Högdalen har Renato Ratti, så kan det finnas överallt
 
Trådskapare
J

Johan L

Medlem
Tondonia och Renato Ratti är två av många viner i släppet som ligger i sortimentet TSV, som har spridning i många fler butiker än sortimentet TSE. Om man är nyfiken på de begreppen har jag förklarat dem lite mer i tråden om släppet den 24 november.
 

Trydebull

Medlem
De senaste smaknoteringarna av samma användare innehåller sådant som "Very good but is well after its peak", "Maderised", "A lack of complexity", "a lack of length", "A global lack of complexity and length", "maybe a lack of acidity" på viner som jag normalt skulle anse som inom sitt drickfönster och mogna. Således inget säkert tecken på att den är för gammal.
Användaren i fråga kanske förvarar sina viner ovanpå oljepannan i källaren...:)
 

Adamanko

Medlem
Väldigt bra tryck på Hansa idag. Och kön gjorde att jag bestämde mig för alt 2: En Ratti, en Oddero och en Grimaldi från tidigare släpp. 3 Oddero hade tvingat mig att ställa mig i kön tre gånger och det pallade jag bara inte. Mina första barolo från -16 så det ska bli kul att prova på ålderdomshemmet...

En Montus-94 och en Tim Adams Semillion slank ner också. Dom konsumeras nog i närtid. :)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Eftersom jag har totalt köpstopp tills i Mars (Gick sådär), så nöjde jag mig med 1 flaska Montus -94 för att konsumera på julafton själv. :)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Upplysningsvis har mars 2020 redan passerats så det är bara att ösa på.
Önskar det vore mars 2020 och inte 2021 :(. Tur att man gjorde sig av med lite viner under året så frugan inte vart alltför arg när köpstoppet inte fungerade.
 

Robbes

Medlem
Hade ett kakelärende i Bromma i morse, så hann slinka in på släppet där. Kom kl0958, var ca 15 pers före i kön, bra logistikarrangemeng från personalen. Blev en del gott och blandat, Elio Sandri Barolo och Langhe, Oddero Barolo, Montus 94, PSI och Muga.
 
bra men dyr dag i Sickla. Rekordkö, inte helt oväntat med Barolo och skumpa på menyn. Lite extrahjälp hämtad från PK-huset (enligt frun som var inne på OK-huset förra veckan så har de tillfälliga släpp på torsdagen där, kan vara för att hålla status som vinkällarbutik men inte blanda sig i släppen, ej verifierat). Fick vad jag ville ha, den framskjutna Montus 16 kompenserades med en Montus 94 till.
 
Toppen