Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 8 december 2020

Martin F

Medlem
Öppnade min Montus '94 på nyårsafton. Tokdöd med söndersmulad kork. Finns det någon chans att reklamera utan kvitto?
 

matage

Medlem
Öppnade första Montus -94 av två inköpta och även om korken var slut som artist var vinet högst levande. Däremot kommer jag inte chansa med att ligga på nästa flaska mer än några veckor :D
 

Sarco

Medlem
Jag öppnade en Montus 94 på nyår jag med. Korken var inte perfekt men vinet var bra. Jag tycker nog att vinet var i ett bra skede och jag är glad att jag provade en flaska. Mycket tanniner fortfarande, som man väntar sig, men nyanserat och välbalanserat, framför allt med lite tid i karaff och glas. Fina mognadstoner.
 
Öppnade första Montus -94 av två inköpta och även om korken var slut som artist var vinet högst levande. Däremot kommer jag inte chansa med att ligga på nästa flaska mer än några veckor :D
Bara att ta med flaskan tillbaka. inget kvitto behövs. Jag lämnade tillbaka en av mina, den andra var ok men inte riktigt min grej
 

Bastardo

Medlem
Så här tyckte vi i oktober om Grimaldi Barolo -16: https://www.finewines.se/threads/id...ar-och-diskussioner.2030/page-886#post-162659
Renato Ratti brukar visserligen vara bra, men vi brukar inte sällan tycka att det finns vassare Barolo (eller Barbaresco) för ungefär samma pengar. Problemet är att det brukar bli väldigt mycket bättre man lägger på 2-3 hundralappar och väntar en massa år, men det är inte så ofta man tycker att det är den optimala lösningen.
Renato Ratti ser ut att vara redan slutsålt. Orsaken kan vara att vinet har fått mycket bra kritik internationellt. Men Figli Luigi Oddero 2016 borde vara också ett gott vin, och det skulle jag själv köpa, om jag vore ute efter Barolo. Fast det ser ut att vara rejält strävt vin – ’11 av 12 visar klockan’Bolis sida. Jag föredrar elegantare Barolo och tar gärna emot tips för sådana för en någorlunda rimlig slant. :) Alltså högst i samma prisklass som de här vinerna.
 

Jonas Sand

Medlem
Renato Ratti ser ut att vara redan slutsålt. Orsaken kan vara att vinet har fått mycket bra kritik internationellt. Men Figli Luigi Oddero 2016 borde vara också ett gott vin, och det skulle jag själv köpa, om jag vore ute efter Barolo. Fast det ser ut att vara rejält strävt vin – ’11 av 12 visar klockan’Bolis sida. Jag föredrar elegantare Barolo och tar gärna emot tips för sådana för en någorlunda rimlig slant. :) Alltså högst i samma prisklass som de här vinerna.
Treddiberris variant låter som det kan passa. Jag har ej druckit det själv men jag förstod det som lite mer finstämt och elegant än en del annat från regionen. Typ 300 kronor tror jag.
 

Skrutt

Medlem
Renato Ratti ser ut att vara redan slutsålt. Orsaken kan vara att vinet har fått mycket bra kritik internationellt. Men Figli Luigi Oddero 2016 borde vara också ett gott vin, och det skulle jag själv köpa, om jag vore ute efter Barolo. Fast det ser ut att vara rejält strävt vin – ’11 av 12 visar klockan’Bolis sida. Jag föredrar elegantare Barolo och tar gärna emot tips för sådana för en någorlunda rimlig slant. :) Alltså högst i samma prisklass som de här vinerna.
Lätt och välbalanserad nebbe, särskilt med luftning och låg temp: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/gattinara-237201/
Edit: Jag drack 2016 nyligen, men nu står det 2017 på sidan.
 
Ibland kan man bevaka det tillfälligt utsålda, ibland inte. Vet någon om det finns en logik där?
Fick följande svar när jag frågade kundtjänst i december:

”Man kan bara bevaka varor där vi fått ett återdatum av leverantören som är inom 6 månader.
Längre än 6 månader och vid inget datum så är bevaka-knappen inte tillgänglig på vår sida.”
 

Mexikanaren

Medlem
Bara en flaska än så länge för mig: La Cidrerie Hérout på magnum. Kan vara årets bästa köp. :D

Som en (vad det verkar som) Herout-fantast hur länge skulle du säga att man kan spara en magnumflaska med cider och den fortfarande är drickvänlig?

Sprang på https://www.systembolaget.se/produkt/cider-blanddrycker/cuvee-tradition-cidre-brut-1182806/ på mitt lokala Bolag och tänkte att den skulle kunnat vara en rolig del av en present eller dylikt.
Så därför jag tänkte kolla in hos dig då du verkar mer kunnig på Herout
 

Daniel A

Administratör
Som en (vad det verkar som) Herout-fantast hur länge skulle du säga att man kan spara en magnumflaska med cider och den fortfarande är drickvänlig?

Sprang på https://www.systembolaget.se/produkt/cider-blanddrycker/cuvee-tradition-cidre-brut-1182806/ på mitt lokala Bolag och tänkte att den skulle kunnat vara en rolig del av en present eller dylikt.
Så därför jag tänkte kolla in hos dig då du verkar mer kunnig på Herout

Inte helt säker på att jag nått stadiet Herout-fantast riktigt än. :D

Har inte alltför många datapunkter, men på minst 1-2 år vågar jag påstå att utvecklingen är positiv i allra högsta grad. Håller garanterat längre, men just den här ligger ju bara på 5,5 % och då brukar jag vara försiktig. Men jag vet faktiskt inte hur stor roll alkoholen spelar; borde egentligen köpa på mig ett gäng och testa faktiskt. Har druckit en hel del cider i 7-8 %-svängen som legat drygt fem år på flaska, och där kändes det som att det fortfarande var en bit kvar till peak.
 

Mexikanaren

Medlem
Inte helt säker på att jag nått stadiet Herout-fantast riktigt än. :D

Har inte alltför många datapunkter, men på minst 1-2 år vågar jag påstå att utvecklingen är positiv i allra högsta grad. Håller garanterat längre, men just den här ligger ju bara på 5,5 % och då brukar jag vara försiktig. Men jag vet faktiskt inte hur stor roll alkoholen spelar; borde egentligen köpa på mig ett gäng och testa faktiskt. Har druckit en hel del cider i 7-8 %-svängen som legat drygt fem år på flaska, och där kändes det som att det fortfarande var en bit kvar till peak.
Av de olika som finns tillgängliga ser det ut som samtliga ligger 6% eller under när det kommer till Herout.
Dock är den länkade den enda som finns på magnum, och Micro Cuvée nr 1, Cuvée Gourmande Cidre Demi-sec och Grande Cuvée Cidre Extra Brut på halvvmagnum.

Dock var det magnumflaskan som skapade ha-begäret initiellt måste jag säga :p
 

Daniel A

Administratör
Av de olika som finns tillgängliga ser det ut som samtliga ligger 6% eller under när det kommer till Herout.
Dock är den länkade den enda som finns på magnum, och Micro Cuvée nr 1, Cuvée Gourmande Cidre Demi-sec och Grande Cuvée Cidre Extra Brut på halvvmagnum.

Dock var det magnumflaskan som skapade ha-begäret initiellt måste jag säga :p

Klart du ska ha en cider på magnum! Jämför bara med bättre vinproducenters magnumbuteljer och det här framstår som gratis.

Jag _tror_ att cider håller fint i 10 år i en vinkällare/kyl, med positiv utveckling, men jag har bara inte fått ynnesten att prova.
 
Toppen