Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 8 december 2020

Daniel A

Administratör
Var det någon som köpte de Sousa? Vad står det för basårgång och deg.datum på baksidan (brukar finnas där)?

Bara en flaska än så länge för mig: La Cidrerie Hérout på magnum. Kan vara årets bästa köp. :D
 

Esko

Medlem
Var det någon som köpte de Sousa? Vad står det för basårgång och deg.datum på baksidan (brukar finnas där)?

Bara en flaska än så länge för mig: La Cidrerie Hérout på magnum. Kan vara årets bästa köp. :D
3E7CB882-2448-41C4-9ACA-273C11F886C9.jpeg
 

Mexikanaren

Medlem
Var det någon som köpte de Sousa? Vad står det för basårgång och deg.datum på baksidan (brukar finnas där)?

Bara en flaska än så länge för mig: La Cidrerie Hérout på magnum. Kan vara årets bästa köp. :D

Inte för att jag är så väl-versad på cider men om du inte testat den ännu så kan jag även varmt rekommendera Cidre Bouché Brut de Normandie av Christian Drouin, från beställningssortimentet.
Personliga cider-favoriten by far!
 

Mexikanaren

Medlem
Det är en druvblandad Langhe Rosso som även inkluderar Cab S och Merlot, och inte en Langhe Nebbiolo. Så jag tycker inte den har så mycket att göra med de viner som Gaja har blivit känd för. Helt OK när jag druckit den, men givet priset är den väl egentligen inget att jaga efter.
Det är väl Dagromis, Gajas "billiga" Barolo, du ska leta efter om du vill prova en Gaja till någorlunda rimligt pris som faktiskt är en Nebbiolo. Tyvärr verkar den inte ha dykt upp i Sverige på ett par år. Det slår mig nu att Gaja ju faktiskt inte har någon billig Barbaresco eller Barbaresco-wannabe-Langhe Nebbiolo i sortimentet! Det är ju Barbaresco som är deras hemby.

Jag håller med vintomas om ovan. Jag köpte några flaskor förra året av den av ren nyfikenhet (lyftes ju även lite oförtjänt mycket av livetsgoda bland annat). Testade en flaska ganska kort inpå köpet, men blev ganska besviken. Den motsvarade inte alls de omdömen jag läste om den innan. Kändes som en enklare Langhe rosso i min mening. Har testat Gajas Barbaresco, men tycker inte den på något sätt återspeglar den producentstatus Gaja har. Tycker deras Ca’Marcanda eller Brunello är mer intressant i så fall om man inte går på Barolo/Barbaresco.

har några flaskor i källaren som tiden får utvisa, men är optimistiskt skeptisk.

Tackar för tipsen och körde lite enligt Victorious princip och köpte några av deras "Gaja Brunello di Montalcino Pieve Santa Restituta" 2015's istället från Xtrawine.
Var även enkelt att lägga till några extra så får man perfekta julklappar i samma körning.
Nu hoppas man bara de dyker upp i tid! :eek:
 

Martinski

Medlem
Beställde en Heidsieck Bbm 06 och 2 Ca' Del Bosco som julklapp till mig själv.

Efter Mousserande.se gav Bdm 06 sin första 10'a någonsin så kändes det som man gjorde ett bra köp.
 
Någon som hunnit testa något från detta släpp?
Jag är lite nyfiken på t.ex. PSI, Muga, Elio Sandri Langhe Nebbiolo och den vita Riojan från Baron de Ley. (Jag har inte köpt själv men några fina omdömen skulle kunna skjuta mig i rätt riktning ;-))
 

Mexikanaren

Medlem
Fick lite feeling och beställde hem några flaskor av Aldo Conternos Langhe Rosso. Mest med tanke på att jag aldrig provat druvan freisa innan.
Dock är den lite utblandad med lite cab. sav. och merlot.

Så nu undrar jag mest om det finns någon som kan ge en snabb tl;dr version av vad man kan förvänta sig av innehållet i flaskan? Om det bör ligga till sig innan öppning eller om man kan korka upp direkt, m.m
 
Fick lite feeling och beställde hem några flaskor av Aldo Conternos Langhe Rosso. Mest med tanke på att jag aldrig provat druvan freisa innan.
Dock är den lite utblandad med lite cab. sav. och merlot.

Så nu undrar jag mest om det finns någon som kan ge en snabb tl;dr version av vad man kan förvänta sig av innehållet i flaskan? Om det bör ligga till sig innan öppning eller om man kan korka upp direkt, m.m

Kanske inte jättemycket till hjälp men förhoppningsvis lite. Nu har jag inte druckit någon av Aldos men jag beställde ett par och har druckit lite Freisa förut. Första jag testade var från GD Vajra (Langhe Freisa) och senare har det köpts flertalet av den och Rinalidis Freisa. Jag har bara druickit ung (max 3-4 år) Freisa och det är något jag gillar. Lagom tyngd/intensitet och ganska lätta tanniner.

Jag kommer nog dra en av Aldos relativt snart. Känns som cab+merlot kan ge lite mer tyngd i men bör funka bra till mycket :)
 
Någon mer än jag som gett sig på Montus 94? Coravinade en flaska för att se om jag skulle ge mig på några 16 i morgon. Lätt jäst körsbärssaft.... Korken var rätt torr. Kommer att sticka en nål i den andra flaskan lite senare. För att se om jag ska lämna tillbaka en eller två flaskor
Första gången jag dricker Montus, men detta var inte vad jag föväntade mig
 

Sarco

Medlem
Någon mer än jag som gett sig på Montus 94? Coravinade en flaska för att se om jag skulle ge mig på några 16 i morgon. Lätt jäst körsbärssaft.... Korken var rätt torr. Kommer att sticka en nål i den andra flaskan lite senare. För att se om jag ska lämna tillbaka en eller två flaskor
Första gången jag dricker Montus, men detta var inte vad jag föväntade mig

Det låter ju inte som en typisk Montus. Köpte två men har inte öppnat någon än. Berätta gärna om den andra flaskan också var defekt.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Någon mer än jag som gett sig på Montus 94? Coravinade en flaska för att se om jag skulle ge mig på några 16 i morgon. Lätt jäst körsbärssaft.... Korken var rätt torr. Kommer att sticka en nål i den andra flaskan lite senare. För att se om jag ska lämna tillbaka en eller två flaskor
Första gången jag dricker Montus, men detta var inte vad jag föväntade mig
Ska det tolkas som att du lämnar tillbaka flaskor du använt Coravin på?
 
Ska det tolkas som att du lämnar tillbaka flaskor du använt Coravin på?
jag använde coravinen igår för att jag ville testa och inte dricka hela flaskan. Jag kan dra ur korken så blir det tydligare. Folien är bortskuren i vilket fall. Men för mig är det ingen skillnad avseende innehållets kvalitet om jag har använt coravinen eller dragit ur korken.
 
Det låter ju inte som en typisk Montus. Köpte två men har inte öppnat någon än. Berätta gärna om den andra flaskan också var defekt.
Flaska 2 öppnad. Började med Coravin igen. Vinet var helt OK, väldigt mycket tanniner vinet gav med sig efter en timme eller så. Drog ut korken med en bladöppnare. Inte genomblöt men bedrövligt mjuk och svampig.
Så sammanfattningsvis så tror jag vinet skulle klara många år till i källaren. Däremot inte korkarna. Så rekommenderar att göra processen kort med dessa för att inte missa reklamationsrätten.
Vinet, tillhör inte mina favoriter, men intressant att prova, så jag lämnar kvar Montus 16 till andra hugade köpare.
 

Sarco

Medlem
Flaska 2 öppnad. Började med Coravin igen. Vinet var helt OK, väldigt mycket tanniner vinet gav med sig efter en timme eller så. Drog ut korken med en bladöppnare. Inte genomblöt men bedrövligt mjuk och svampig.
Så sammanfattningsvis så tror jag vinet skulle klara många år till i källaren. Däremot inte korkarna. Så rekommenderar att göra processen kort med dessa för att inte missa reklamationsrätten.
Vinet, tillhör inte mina favoriter, men intressant att prova, så jag lämnar kvar Montus 16 till andra hugade köpare.

Tack! Jag hade redan köpt en låda Montus 16 idag, (besviket kan jag konstatera att de gått över till papplådor nu tydligen) men din recension fick mig att också köpa en bladöppnare. Det har jag tänkt göra länge. Jag har två Montus 94, tänker mig att vi nog ska hitta lämplig fett- och proteinstinn middag till dem under julhelgen.
 
Toppen