Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad puffar ni på just nu?

Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

CH skrev:
Trist med en pluggad Lanceros.

Ja, man får ju pluggade ibland men extra tråkigt när det är en Lanceros.
 

CH

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

R.P skrev:
Ja, man får ju pluggade ibland men extra tråkigt när det är en Lanceros.

Jag brukar normalt hålla mig till torpedos och där brukar det sällan vara några pluggade.
I den senaste lådan Punch petit corona så var däremot det 3 första garrarna pluggade. Var måttligt road då men när den fjärde var helt underbar så blev man på lite bättre humör.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

CH skrev:
Jag brukar normalt hålla mig till torpedos och där brukar det sällan vara några pluggade.
I den senaste lådan Punch petit corona så var däremot det 3 första garrarna pluggade. Var måttligt road då men när den fjärde var helt underbar så blev man på lite bättre humör.

Det här är vad jag kan minnas min första pluggade Lanceros, jag har haft mest otur med RyJ Churchill, men det är den som jag rökt mest också. Så torpedos ska vara bättre alltså, det visste jag inte.
 

CH

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

R.P skrev:
Det här är vad jag kan minnas min första pluggade Lanceros, jag har haft mest otur med RyJ Churchill, men det är den som jag rökt mest också. Så torpedos ska vara bättre alltså, det visste jag inte.

Baserat på vilka faconer som varit pluggade för min del så stämmer det bra men om det är så generellt vet jag inte.
Torpedos är ju inte lika hårt packade som churchills eller de smalare så det bör ju vara mindre chans att den är pluggad.

Förtydligande: Av de torpedos jag har rökt så upplevde jag dem som lösare packat än motsvarande robust, churchill eller corona.
 

anders

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

CH skrev:
Torpedos är ju inte lika hårt packade som churchills eller de smalare så det bör ju vara mindre chans att den är pluggad.

Jag är inte helt säker på om man kan vara säker på det. Skulle kunna tänka mig att man ibland utnyttjar den större dimensionen till att knöla i ett extra tobaksblad i vickeln för ökad kompleitet i smaken.
 

lepatrik

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

många kubaner från runt 2000 är pluggade hos mig, dagens kubaner är mycket bättre. happy puffing! rist på davidoff 2an, det är den cigarren jag tyckt varit bäst konstant och alltid levererat
 

anders

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

lepatrik skrev:
många kubaner från runt 2000 är pluggade hos mig, dagens kubaner är mycket bättre. happy puffing! rist på davidoff 2an, det är den cigarren jag tyckt varit bäst konstant och alltid levererat

Den här garren hade legat i humidoren i ganska precis ett år. Jag vet inte om man kan anta att cigarrer är som viner och att vissa garrar helt enkelt inte blir bättre av lagring utan snarare sämre.

lepatrik: brukar du spara just Davidoff-tvåan eller är det för omedelbar konsumtion som du köper den? Mest lite nyfiken på om du har haft någon garre av den här typen sparad för att jämföra våra resultat.
 

CH

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

För några dagar sedan blev det en Gurkha Grande Reserva som legat hemma nästan ett år. Har provat den tidigare och inte varit speciellt impad men jag skulle ge den ett nytt försök med tanke på hur deras PR-avdelning lyckats hypa denna något fruktansvärt.
Hur som helst så är det en förbannat stor pinne (7,5/52) som tar sin lilla stund att röka sig igenom men jag har just nu mycket tid över så var det inte något problem.
Initialt är den spännande eftersom glastuben är sluten med vax och när man öppnar den så luktar det underbart med en perfekt fuktad pinne och lagom mycket cognac. Den ska enligt utsago var "infused" (bättre ord på svenska tack?) med Louis XIII men om det fortfarande stämmer vet jag inte eftersom de inte skyltar med det längre.

Hursom så brann den fint men smaksatta cigarrer är inte min grej. Det känns kemiskt och fel så hur bra den än må vara så blev det aldrig så bra som jag hade hoppats på. Nej Gurkha är cigarrernas M&C och även om de gör bra pinnar så är det fortfarande PR och fina lådor de är bäst på.
Då gillar jag Carlos Torano Decadencia bättre men det känns fortfarande konstigt att det smakar port och mörk choklad när man röker så hädanefter är det vanliga hederliga cigarrer som gäller.

Trevligare blev det då ikväll när jag skulle varva ner med en Winston Churchill #10 men råkade ta en Cohiba Robusto istället. Självklart orkade jag inte gå och hämta den jag hade tänkt röka utan satte mig väldigt nöjd med mitt lilla misstag och bara njöt i fulla drag.
 

anders

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

I söndags satte jag mig på haket bredvid med en Cohiba Esplendidos. Tyckte den var väl lätt i smaken för att vara en kuban, den där riktiga kraften och fylligheten infann sig inte.

Under transporten från lägenheten till haket hade jag stoppat garren i en tub av plast ca 20 cm lång och pregat ner tuben i byxfickan. Väl nere på haket hittar jag en plats i soffan utanför och slår mig ner. Strax kommer en av servitriserna, en ny tjej, fram och frågar med ett brett leende vad jag önskar. "En Cola." säger jag. Med samma breda leende frågar tjejen om jag önskar något mera. I detta ögonblicket tittar jag ner på mina byxor och noterar att tuben formar en bula som sträcker sig från gylfen och en bra bit ner på låret. Utan att säga något trycker jag upp tuben ur fickan och håller upp den framför tjejen. Leendet är nu som bortblåst och torrt konstaterar hon "och ett askfat". Besvikelsen i ansiktet på tjejen var helt obetalbar och jag fick verkligen uppbåda stor viljestyrka för att behålla min coolhet och inte bara brista ut i ett asgarv. :D
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

Var tvungen att fylla på humidoren, Siglo III, en låda Rey del Mundo Petit Tasse och RyJ Churchills, rökte två siglo, en churchill och tre eller fyra petit.
 

CH

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

R.P skrev:
Var tvungen att fylla på humidoren, Siglo III, en låda Rey del Mundo Petit Tasse och RyJ Churchills, rökte två siglo, en churchill och tre eller fyra petit.

På en kväll? bra jobbat i sådant fall!
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

CH skrev:
På en kväll? bra jobbat i sådant fall!

Jag började tidigt och det blev en rätt lång kväll...

Igår Hoyo Limitada 2004 och en RyJ Churchill, Hoyon var inte alls så tråkig som jag hade för mig, riktigt trevlig.
 

CH

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

Under veckan som varit har det blivit ett antal för mig okända pinnar (några handrullade och några maskin) och mitt tidigare arkiv från C.A.O. börjar mattas ut ordentligt.
Sedan plockades en Cohiba Lanceros fram som körde över allihopa utan problem.
 

anders

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

I lördags blev det en Romeo y Julieta Cedros de Luxe No 3. Bra drag men väldigt torr och aromlös. Betydligt roligare var Bolivar Royal Coronas som intogs dagen därpå. Samma pris som föregående, 10 euro, men ett klart steg upp i aromskalan. Eftersom jag ändå var i gasen tog jag även en Hoyo de Monterrey Churchill som var en riktigt trevlig pinne som varade i goda 1,5 timmar.
 

CH

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

Vad som skulle ha varit en mindre grillskiva hos en vän blev istället en herf där jag fick i mig CAO Vision, Punsch Coronas, Montecristo Edmundo och otaliga Cuba Libre
 

CH

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

Nu luktar det minnsan i hela lägenheten eftersom jag puffade på en Cohiba Lanceros igår. Tyvärr något överfuktad och på gränsen till pluggad men känslan var underbar.
 

lepatrik

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

CH skrev:
Nu luktar det minnsan i hela lägenheten eftersom jag puffade på en Cohiba Lanceros igår. Tyvärr något överfuktad och på gränsen till pluggad men känslan var underbar.

Blev inbjuden till en nysårsfest igår, med enda problemet att jag inte får röka inne... Vet inte hur jag skall tackla detta problem :)

Tråkigt att den var överfuktad, men kul att den verkar ha varit njutbar ändå. Det känns som det blivit riktig höst här i Stockholm och det har varit svårt att hitta tillfällen som under sommaren, men en del bra grejer har det blivit av :)
 

Guayabera

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

I kväll blev det Trinidad Coloniales. Jag kommer nog aldrig att töttna på den, hur många låder jag än tar mig igenom.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

Guayabera skrev:
I kväll blev det Trinidad Coloniales. Jag kommer nog aldrig att töttna på den, hur många låder jag än tar mig igenom.

Jag gillar den också skarpt, en mycket bra cigarr, och en storlek som passar i alla lägen. Har på sistone puffat mycket gott, får redogöra vid senare tillfälle.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

Igår kväll RyJ Churchill, lika härlig som alltid, blev några fulwhiskey (J&B) med is och ett par espresso till.
 
Toppen