Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

m3lk3r

Medlem
jag drack just den för några veckor sedan till äpplepaj utan tillsatt socker - funkar kanon!
Kul! Har för mig att 01:an skulle funka till lite mer sötma men denna årgången verkar inte riktigt lik 01:an. Tänkte försöka få in den på ett bra sätt i en 30-årsmiddag. Ett klurigt år
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Kul! Har för mig att 01:an skulle funka till lite mer sötma men denna årgången verkar inte riktigt lik 01:an. Tänkte försöka få in den på ett bra sätt i en 30-årsmiddag. Ett klurigt år
ett utav 90-talets sämsta årgångar. jag tror Touchais-91 ligger på cirka 70gram socker.
Smaken är dominerad med druv typiska bivax-toner, aprikos och gula äpplen, varm mogen frukt tsm med lätt oxidation men med ett distinkt klipp i syran.
Jag tycker absolut den funkar som dessertvin. men inte till jättesöta desserter. tex någonting baserat på en bakad frukt, som äpple i ugn, är lagom naturlig sötma, utan extra tillsatser med socker - funkar som bra kombo:rolleyes:
 

m3lk3r

Medlem
ett utav 90-talets sämsta årgångar. jag tror Touchais-91 ligger på cirka 70gram socker.
Smaken är dominerad med druv typiska bivax-toner, aprikos och gula äpplen, varm mogen frukt tsm med lätt oxidation men med ett distinkt klipp i syran.
Jag tycker absolut den funkar som dessertvin. men inte till jättesöta desserter. tex någonting baserat på en bakad frukt, som äpple i ugn, är lagom naturlig sötma, utan extra tillsatser med socker - funkar som bra kombo:rolleyes:
Det låter skitbra och skitgott. Jag siktar nog på något sånt då! Tack för input
 

buteljen

Medlem
@m3lk3r Jag var på en stor Moulin Touchais-provning i torsdags med deras exportchef där vi provade 12 årgångar.
1991 Famous for the frost. A big frost year, lost 30% of fruit. Small quantity but fairly good quality. Also it is a forgotten vintage - came after 1990 which was a really good vintage. Classic Moulin Touchais, not powerful but it is elegant and pleasant to drink as an aperitif.
Jag tyckte det stämde bra - vinet kändes elegant och ganska mycket primära noter fortfarande. Han sa att syran i genomsnitt ligger på 80-90g/l. Vill du ha något med mer tryck så prova 1997. Fantastiskt god med all botrytis. 60-70% istället för normala 30-35%!!
1997 Probably one of the five best vintages of the century at Moulin Touchais. Ideal conditions, not too warm and not too cold. Very good afterseason, no rot at all with an exceptionally high botrytis percentage - 60- 70% - so very high aromatic expression. This is the first vintage we start selling on allocation after media started writing about it and it gained popularity.
 
Last edited:

m3lk3r

Medlem
@m3lk3r Jag var på en stor Moulin Touchais-provning i torsdags med deras exportchef där vi provade 12 årgångar.

Jag tyckte det stämde bra - vinet kändes elegant och ganska mycket primära noter fortfarande. Han sa att syran i genomsnitt ligger på 80-90g/l. Vill du ha något med mer tryck så prova 1997. Fantastiskt god med all botrytis. 60-70% istället för normala 30-35%!!
91 verkar inte kass direkt men 97 låter precis så som jag vill att det ska smaka. Vad kul att få de ställt mot varandra och att de skiftar så mycket från olika årgångar.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Såg nu att Systembolaget var stängt. Så om ni skulle välja någon av de fyra röda vinerna som jag har presenterat, vilken skulle ni välja då och varför?

Jag ska laga en fräsch barnvänlig köttfärssås idag med lite morötter, lök, selleri och en massa örter (salvia, oregano och basilika).

Undrar lite vilket av mina viner som kommer att passa bäst till detta. Alternativt att jag måste akutköpa något annat.

Har dessa fyra rödviner hemma.
Från vänster i ordning:

20211106_090434.jpg


Gerard Bertrand Chateau L`Hospitalet 2019
Frankrike, Languedoc-Roussillon, La Clape
Syrah, mourvèdre och grenache.
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/gerard-bertrand-chateau-lhospitalet-7314201/


Penfolds Kalimna Bin 28 2018
Australien, South Eastern Australia
Shiraz
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/penfolds-kalimna-bin-28-1632001/

Girard Old Wine Zinfandel 2017

USA, Kalifornien, North Coast, Napa County, Napa Valley
Zinfandel
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/girard-2233701/

Montes Alpha 2019

Chile, Aconcagua
Pinot noir
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/montes-alpha-272101/


Är tacksam för snabba svar :D
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Såg nu att Systembolaget var stängt. Så om ni skulle välja någon av de fyra röda vinerna som jag har presenterat, vilken skulle ni välja då och varför?

Jag ska laga en fräsch barnvänlig köttfärssås idag med lite morötter, lök, selleri och en massa örter (salvia, oregano och basilika).

Undrar lite vilket av mina viner som kommer att passa bäst till detta. Alternativt att jag måste akutköpa något annat.

Har dessa fyra rödviner hemma.
Från vänster i ordning:

Visa bifogad bild 24652

Gerard Bertrand Chateau L`Hospitalet 2019
Frankrike, Languedoc-Roussillon, La Clape
Syrah, mourvèdre och grenache.
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/gerard-bertrand-chateau-lhospitalet-7314201/


Penfolds Kalimna Bin 28 2018
Australien, South Eastern Australia
Shiraz
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/penfolds-kalimna-bin-28-1632001/

Girard Old Wine Zinfandel 2017

USA, Kalifornien, North Coast, Napa County, Napa Valley
Zinfandel
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/girard-2233701/

Montes Alpha 2019

Chile, Aconcagua
Pinot noir
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/montes-alpha-272101/


Är tacksam för snabba svar :D
Upptäckte själv att det var röd dag när tidningen inte kom.

Har inte druckit några av vinerna men hade valt Penfolds Shiraz. Känns som det säkraste kortet till köttfärssås och det godaste vinet.:D
 

The Wall

Medlem
Piggvar är tanken. Ev att gå på Myllämäkis Beurre Blanc med Löjrom, Caviar.
Jag skulle nog gå på tysk riesling GG från Nahe eller Rheingau eller faktiskt vit Bourgogne, typ Puligny eller Meursault. Champagne lär också fungera finfint. Vill man kasta in något oväntat är Lingua Franca AVNI Chardonnay rätt bra, påminner om Meursault men är lite krispigare.
 
Jag skulle nog gå på tysk riesling GG från Nahe eller Rheingau eller faktiskt vit Bourgogne, typ Puligny eller Meursault. Champagne lär också fungera finfint. Vill man kasta in något oväntat är Lingua Franca AVNI Chardonnay rätt bra, påminner om Meursault men är lite krispigare.
Är det värt att korka upp en GG 2019 redan nu? Kräver det lite tid i karaffen bara eller?
 
Last edited:

lukastollig

Pudelfantast
Piggvar är tanken. Ev att gå på Myllämäkis Beurre Blanc med Löjrom, Caviar.
Jag hade kört vit bourgogne 7 dagar i veckan, gärna av den lite kralligare typen. Lite snålt utbud på SB men 2019 François Carillion Puligny Montrachet funkar säkert. 549:- kan väl anses inom felmarginalen? Annars kanske 2016 Bruno Lorenzon Mercurey 1er cru Clos de Barraults för 399:- är ett alternativ?
 
Jag hade kört vit bourgogne 7 dagar i veckan, gärna av den lite kralligare typen. Lite snålt utbud på SB men 2019 François Carillion Puligny Montrachet funkar säkert. 549:- kan väl anses inom felmarginalen? Annars kanske 2016 Bruno Lorenzon Mercurey 1er cru Clos de Barraults för 399:- är ett alternativ?
Tack för tipsen! Behöver inte vara på SB så länge man hinner få hem det till nyår :)
 
Toppen