Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

zippan

Medlem
Tänkte laga renfilé med trattkantarellrisotto. Vad kan tänkas passa till? Norra rhône kan jag tänka mig, men det är skralt på den fronten. Har lite från södra rhône som kanske passar? Sicilien kanske?
Pinot noir med lite tryck i eller som du är inne på något från Etna kanske.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Tänkte laga renfilé med trattkantarellrisotto. Vad kan tänkas passa till? Norra rhône kan jag tänka mig, men det är skralt på den fronten. Har lite från södra rhône som kanske passar? Sicilien kanske?
Enklare årgång (2011) av Pegau!
 

Sarco

Medlem
IsKr: ytterst vinvänlig mat tänker jag. Jag hade kanske gått åt Bordeauxhållet eller C9dP för egen del men jag är rätt säker på att du kan matcha den maten med ett bra vin från i princip alla vinområden så länge det har någorlunda kraft, tanniner (eller vass syra) och gärna lite mognad (tycker svamp matchas bäst av lite mognare viner).
 

The Wall

Medlem
IsKr: ytterst vinvänlig mat tänker jag. Jag hade kanske gått åt Bordeauxhållet eller C9dP för egen del men jag är rätt säker på att du kan matcha den maten med ett bra vin från i princip alla vinområden så länge det har någorlunda kraft, tanniner (eller vass syra) och gärna lite mognad (tycker svamp matchas bäst av lite mognare viner).
Barolo 2004 eller 2010 it is :)
 

IsKr

Medlem
Tack för alla förslag. Då jag inte har mer en totalt ca 50 flaskor hemma, varav 10talet är champagne och annars mycket vitt, så finns det inte så mycket kvar. Har nån enstaka flaska Barolo, lite c9dp, så valet föll på Sicilien idag. Hade en flaska kvar av benanti etna rosso. Inte mycket till mognad men det får funka.
 

The Wall

Medlem
Tack för alla förslag. Då jag inte har mer en totalt ca 50 flaskor hemma, varav 10talet är champagne och annars mycket vitt, så finns det inte så mycket kvar. Har nån enstaka flaska Barolo, lite c9dp, så valet föll på Sicilien idag. Hade en flaska kvar av benanti etna rosso. Inte mycket till mognad men det får funka.
Blir nog finfint, syran finns där, möjligt att tanninerna kanske är lite loja, men det lär som sagt bli finfint.
 

Sarco

Medlem
Syran

Syran passade bra, tanninerna var kanske lite för klena men inte så att det saknades för mycket.
Kul att det blev bra! Jag avundas dig. Kör en sober October och saknar vin. Men det ger utmärkta tillfällen att laga mat som är lite svårare vinmässigt. Idag blev det långkokt ochg sedan rostad fläsklägg med rotmos, grönkål och lingon. Vinmatchningen där hade varit knepigare :)
 

IsKr

Medlem
Jag är sober varannan vecka pga jobbet. Hade själv gärna haft lite mer vin att välja på, men budgeten är begränsad så det går ju bara att köpa för ett visst antal fiatpengar varje månad. Det blir mer och mer iaf, sakta men säkert.
 

Vera Wind

In vini veritas?
Jag ska äta pankopanerad lax med risnudlar marinerade i soja, lime, vitlök ingefära.

Jag har inte orkat bryta mig in i någon låda på senare tid och har därför lite begränsat med vitt till hands. Hade helst velat dricka Riesling, men ja, orka.

Så vad tror ni passar? (Ingen? :confused: )
Tondonia Blanco 2008
Radikon Jakot 2015 (orange då förstås)
Tahbilk 2014

Ett vin jaune finns också.
 

Poussard

Medlem
Jag ska äta pankopanerad lax med risnudlar marinerade i soja, lime, vitlök ingefära.

Jag har inte orkat bryta mig in i någon låda på senare tid och har därför lite begränsat med vitt till hands. Hade helst velat dricka Riesling, men ja, orka.

Så vad tror ni passar? (Ingen? :confused: )
Tondonia Blanco 2008
Radikon Jakot 2015 (orange då förstås)
Tahbilk 2014

Ett vin jaune finns också.
Är det chili i rätten? Är det socker i rätten?
 

Poussard

Medlem
Lite sweetchilisås i dressingen, men inte särskilt mycket hetta eller sötma.
Jag skulle kanske chansat på det orangea vinet, om det inte är för mycket tanniner i det, i vilket fall jag chansat på nåt annat. En fråga - du har begränsat med vitt hemma, men hur är det med rött eller rosé? Har du avfärdat de färgerna helt till rätten?
 
Last edited:

Vera Wind

In vini veritas?
Jag skulle kanske chansat på det orangea vinet. En fråga - du har begränsat med vitt hemma, men hur är det med rött eller rosé? Har du avfärdat de färgerna helt till rätten?

Nja, men där känner jag mig nog ännu mer lost bara.

Jag har Montefalco, Mullineux syrah, Macchiona La Stoppa, Domaine de Pesquier Gigondas, Domaine Leon Barral lättillgängligt.
Det känns spontant som mer rejäla kött-viner. Montefalcon då möjligtvis?
Eller vänta. Nån spätburgunder kanske?
Enderle och moll har jag också här i en låda som jag nästan glömde bort. :rolleyes:
 

Poussard

Medlem
Nja, men där känner jag mig nog ännu mer lost bara.

Jag har Montefalco, Mullineux syrah, Macchiona La Stoppa, Domaine de Pesquier Gigondas, Domaine Leon Barral lättillgängligt.
Det känns spontant som mer rejäla kött-viner. Montefalcon då möjligtvis?
Eller vänta. Nån spätburgunder kanske?
Enderle och moll har jag också här i en låda som jag nästan glömde bort. :rolleyes:
Jag tror tanniner har en risk att krocka med umami och sälta, men om det är E&M’s instegspinot (alltså inte Liaison utan den under) så kanske den är mjuk nog!
 

Vera Wind

In vini veritas?
Jag tror tanniner har en risk att krocka med umami och sälta, men om det är E&M’s instegspinot (alltså inte Liaison utan den under) så kanske den är mjuk nog!
Jag har nog ingen kvar av basic flaskan tyvärr. Bara Liason och Muschelkalk. Men kanske Family Beckers enkla Pinot noir då?
 

Poussard

Medlem
Jag har nog ingen kvar av basic flaskan tyvärr. Bara Liason och Muschelkalk. Men kanske Family Beckers enkla Pinot noir då?
Ingen aning tyvärr. Det skulle helt klart vara spännande att prova pairingen unami + vin jaune, men det är ju ett rätt dyrt test om det faller dåligt ut.
 
Toppen