Det funkade fint ihop. Syran skar fint igenom grädden och vinet mötte timjan på ett bra sätt. Ger kombinationen 6 av 10
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Svamp är alla rödviners vän så här följer några tips på det temat.Tar gärna emot tips på vegetariska (både med fisk och utan) rätter som paras bra med olika röda viner. Är främst intresserad av sånt som funkar med kraftigare viner typ Bordeaux men har du nåt dundertips på annat så är allt kul att höra!
Löpe i ost går garanterat bra. Men tror inte jag kommer göra nåt med typ kalvfond. Det känns lite väl (är inte veg men tänker på gästerna). Läste för övrigt en mycket intressant tråd på https://www.wineberserkers.com/t/pescatarian-vegetarian-pairings-with-aged-bordeaux/153014 där en del sa att fisk och rödvin smakar metalliskt och gör både mat och vin sämre, samtidigt var det nån annan som påstod att alla avancerade mogen-Bdx-drickare hen kände själva valde fisk som pairing till.Ska det vara helt köttfritt eller går det bra med små mängder kött som smaksättare? Gös går nämligen fint att göra som bourgignon och då passar givetvis rödvin fint till. Torsk tål också kraftiga tillbehör som gör det rödvinsvänligt, tänk typ krispig bacon och rödvinssås.
Att grilla fisken gör den också kraftigare och mer rödvinsvänlig. Grillad hälleflundra med (hemslagen) bea är skitgott och borde funka med rött, även om jag själv bara testat med kraftigare vitt.
Jag är en som tycker rödvin och fisk oftast smakar metalliskt. Det har funnits undantag, men inte att kombinationen var lika bra som ett vitvin alternativ. Jag har dock aldrig provat mogen bordeaux med fisk, men jag skulle hellre prioritera annat till ett sådant vin.Löpe i ost går garanterat bra. Men tror inte jag kommer göra nåt med typ kalvfond. Det känns lite väl (är inte veg men tänker på gästerna). Läste för övrigt en mycket intressant tråd på https://www.wineberserkers.com/t/pescatarian-vegetarian-pairings-with-aged-bordeaux/153014 där en del sa att fisk och rödvin smakar metalliskt och gör både mat och vin sämre, samtidigt var det nån annan som påstod att alla avancerade mogen-Bdx-drickare hen kände själva valde fisk som pairing till.
Jag skulle prova med en Riesling Kabinett till lök-bruschettan, ett klunkigt bistro-rött till salsiccia-bruschettan typ en Foillard Beaujolais, till raviolin skulle jag ta ett ekat vitt kanske en Jura-blend på Chardonnay och Savagnin där en del är oxidativ, till spetspaprikorna hade jag provat en Cabernet Franc eller St Emilion eller Chateau Le Puy.Hej forumet. Finns det någon här på forumet som möjligen kan ge några tips på lämpliga viner (med fördel i prisspannet 150-400kr) att para med nedan maträtter? Är ännu lite novis på området så tar tacksamt emot alla tips.
Bruschetta med karamelliserad rödlök med mascarponekräm & färsk basilika och Bruschetta med italiensk salsiccia smaksatt med vitlök, parmesan, citron, färska örter
Färsk handgjord spenatravioli fylld med krämig ricotta och parmesan serveras med salvia, brynt smör och rostade mandlar
Krispiga och saftiga parmesangratinerade spetspaprikor fyllda med soltorkade tomater, vitlök, persilja och peperoncino Insalata di stagione - sallad gjord på rödlök, fänkål, spenat, apelsin och oliver. Toppas med kallpressad olivolja och citron
Italiensk krämig gelato
Jag vet att du redan fått inspel, men jag skulle kunna tänka mig att ett vin som Occhipintis Frappato (eller annan av samma druva) skulle fungera bra rakt igenom den där måltiden (förutom till gelaton, då...). Det låter som att maten blandar in ganska mycket sött och lite syrligt? Det får mig att tänka att det bör fungera bra med frappato, som är rätt mjuka, saftiga viner.Hej forumet. Finns det någon här på forumet som möjligen kan ge några tips på lämpliga viner (med fördel i prisspannet 150-400kr) att para med nedan maträtter? Är ännu lite novis på området så tar tacksamt emot alla tips.
Bruschetta med karamelliserad rödlök med mascarponekräm & färsk basilika och Bruschetta med italiensk salsiccia smaksatt med vitlök, parmesan, citron, färska örter
Färsk handgjord spenatravioli fylld med krämig ricotta och parmesan serveras med salvia, brynt smör och rostade mandlar
Krispiga och saftiga parmesangratinerade spetspaprikor fyllda med soltorkade tomater, vitlök, persilja och peperoncino Insalata di stagione - sallad gjord på rödlök, fänkål, spenat, apelsin och oliver. Toppas med kallpressad olivolja och citron
Italiensk krämig gelato
Om du skriver in Frappato i sökfönstret. istället för att söka på druva, så dyker det upp en del i BS.Alla inspel uppskattas. Bolis velar inte ha något Frappato inne, en flarra släpps i december. I övrigt finner jag nada. Skit bakom spakarna eller?
Något florkysst från AndaluciaJag skulle behöva tips på vin(typ) till parmesansoppa med pata negra och rostat bröd. Några tips?