Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

Poussard

Medlem
Tar gärna emot tips på vegetariska (både med fisk och utan) rätter som paras bra med olika röda viner. Är främst intresserad av sånt som funkar med kraftigare viner typ Bordeaux men har du nåt dundertips på annat så är allt kul att höra!
 

lukastollig

Pudelfantast
Tar gärna emot tips på vegetariska (både med fisk och utan) rätter som paras bra med olika röda viner. Är främst intresserad av sånt som funkar med kraftigare viner typ Bordeaux men har du nåt dundertips på annat så är allt kul att höra!
Svamp är alla rödviners vän så här följer några tips på det temat.

Stekt panerad rotselleri med svampsås.

Burgare med portobello eller liknande svamp istället för kött, pommes och bea eller annan fet sås.

Risotto gjord på bra svampbuljong. Kan pyntas med vad man vill: svamp, spenat, sparris, halloumi, hyvlade rostade rotfrukter mm.

Svamplasagne är nog min personliga favorit, förutsatt att grädde och ost är ok. Perfekt att göra på torkade trattkantareller om man har det i skafferiet.
 

Johan L

Medlem
Ska det vara helt köttfritt eller går det bra med små mängder kött som smaksättare? Gös går nämligen fint att göra som bourgignon och då passar givetvis rödvin fint till. Torsk tål också kraftiga tillbehör som gör det rödvinsvänligt, tänk typ krispig bacon och rödvinssås.

Att grilla fisken gör den också kraftigare och mer rödvinsvänlig. Grillad hälleflundra med (hemslagen) bea är skitgott och borde funka med rött, även om jag själv bara testat med kraftigare vitt.
 

Poussard

Medlem
Ska det vara helt köttfritt eller går det bra med små mängder kött som smaksättare? Gös går nämligen fint att göra som bourgignon och då passar givetvis rödvin fint till. Torsk tål också kraftiga tillbehör som gör det rödvinsvänligt, tänk typ krispig bacon och rödvinssås.

Att grilla fisken gör den också kraftigare och mer rödvinsvänlig. Grillad hälleflundra med (hemslagen) bea är skitgott och borde funka med rött, även om jag själv bara testat med kraftigare vitt.
Löpe i ost går garanterat bra. Men tror inte jag kommer göra nåt med typ kalvfond. Det känns lite väl (är inte veg men tänker på gästerna). Läste för övrigt en mycket intressant tråd på https://www.wineberserkers.com/t/pescatarian-vegetarian-pairings-with-aged-bordeaux/153014 där en del sa att fisk och rödvin smakar metalliskt och gör både mat och vin sämre, samtidigt var det nån annan som påstod att alla avancerade mogen-Bdx-drickare hen kände själva valde fisk som pairing till.
 

Sonderlese

Medlem
Löpe i ost går garanterat bra. Men tror inte jag kommer göra nåt med typ kalvfond. Det känns lite väl (är inte veg men tänker på gästerna). Läste för övrigt en mycket intressant tråd på https://www.wineberserkers.com/t/pescatarian-vegetarian-pairings-with-aged-bordeaux/153014 där en del sa att fisk och rödvin smakar metalliskt och gör både mat och vin sämre, samtidigt var det nån annan som påstod att alla avancerade mogen-Bdx-drickare hen kände själva valde fisk som pairing till.
Jag är en som tycker rödvin och fisk oftast smakar metalliskt. Det har funnits undantag, men inte att kombinationen var lika bra som ett vitvin alternativ. Jag har dock aldrig provat mogen bordeaux med fisk, men jag skulle hellre prioritera annat till ett sådant vin.
 

toblov

Medlem
Hej forumet. Finns det någon här på forumet som möjligen kan ge några tips på lämpliga viner (med fördel i prisspannet 150-400kr) att para med nedan maträtter? Är ännu lite novis på området så tar tacksamt emot alla tips.

Bruschetta med karamelliserad rödlök med mascarponekräm & färsk basilika och Bruschetta med italiensk salsiccia smaksatt med vitlök, parmesan, citron, färska örter

Färsk handgjord spenatravioli fylld med krämig ricotta och parmesan serveras med salvia, brynt smör och rostade mandlar

Krispiga och saftiga parmesangratinerade spetspaprikor fyllda med soltorkade tomater, vitlök, persilja och peperoncino Insalata di stagione - sallad gjord på rödlök, fänkål, spenat, apelsin och oliver. Toppas med kallpressad olivolja och citron

Italiensk krämig gelato
 

Poussard

Medlem
Hej forumet. Finns det någon här på forumet som möjligen kan ge några tips på lämpliga viner (med fördel i prisspannet 150-400kr) att para med nedan maträtter? Är ännu lite novis på området så tar tacksamt emot alla tips.

Bruschetta med karamelliserad rödlök med mascarponekräm & färsk basilika och Bruschetta med italiensk salsiccia smaksatt med vitlök, parmesan, citron, färska örter

Färsk handgjord spenatravioli fylld med krämig ricotta och parmesan serveras med salvia, brynt smör och rostade mandlar

Krispiga och saftiga parmesangratinerade spetspaprikor fyllda med soltorkade tomater, vitlök, persilja och peperoncino Insalata di stagione - sallad gjord på rödlök, fänkål, spenat, apelsin och oliver. Toppas med kallpressad olivolja och citron

Italiensk krämig gelato
Jag skulle prova med en Riesling Kabinett till lök-bruschettan, ett klunkigt bistro-rött till salsiccia-bruschettan typ en Foillard Beaujolais, till raviolin skulle jag ta ett ekat vitt kanske en Jura-blend på Chardonnay och Savagnin där en del är oxidativ, till spetspaprikorna hade jag provat en Cabernet Franc eller St Emilion eller Chateau Le Puy.
 

MartinBz

Medlem
Hej forumet. Finns det någon här på forumet som möjligen kan ge några tips på lämpliga viner (med fördel i prisspannet 150-400kr) att para med nedan maträtter? Är ännu lite novis på området så tar tacksamt emot alla tips.

Bruschetta med karamelliserad rödlök med mascarponekräm & färsk basilika och Bruschetta med italiensk salsiccia smaksatt med vitlök, parmesan, citron, färska örter

Färsk handgjord spenatravioli fylld med krämig ricotta och parmesan serveras med salvia, brynt smör och rostade mandlar

Krispiga och saftiga parmesangratinerade spetspaprikor fyllda med soltorkade tomater, vitlök, persilja och peperoncino Insalata di stagione - sallad gjord på rödlök, fänkål, spenat, apelsin och oliver. Toppas med kallpressad olivolja och citron

Italiensk krämig gelato
Jag vet att du redan fått inspel, men jag skulle kunna tänka mig att ett vin som Occhipintis Frappato (eller annan av samma druva) skulle fungera bra rakt igenom den där måltiden (förutom till gelaton, då...). Det låter som att maten blandar in ganska mycket sött och lite syrligt? Det får mig att tänka att det bör fungera bra med frappato, som är rätt mjuka, saftiga viner.
 
Last edited:

toblov

Medlem
Alla inspel uppskattas. Bolis velar inte ha något Frappato inne, en flarra släpps i december. I övrigt finner jag nada. Skit bakom spakarna eller?
 

Henrik_T

Medlem
God kväll, är ute efter lite tips på vad jag ska bjuda på kommande vecka.

Till förrätten blir det friterad hasselbackspotatis med smetana och löjrom, har inte så mycket champagne hemma men har en ca del bosco som jag hoppas skulle kunna funka men tar gärna emot tips.

Till varmrätt så blir det denna https://www.expressen.se/alltommat/recept/lammrostbiff-med-kantarellkroketter-och-silverlok/ och den har jag svårare med att komma på nåt så här tas alla tips emot tacksamt.

Efterrätten blir en klassisk tiramisu och ej heller här har jag någon bra idéer.

Har mest erfarenheter av italienskan viner men ser gärna tips från andra länder för att vidga vyerna.

Får gärna vara i prisklassen upp till 500/flaskan
 

Boletus

Medlem
Hade kört Bordeaux till lammet eller kanske en kraftigare Bourgogne. Till tiramisu brukar jag helt enkelt servera samma dryck som jag skvimpar i själva rätten; Marsala eller Amaretto är gott, sist körde jag vin Santo och det funkade det med.
 

Johan L

Medlem
Jag har tagit på mig att sätta ihop en meny med smårätter till min svärmors 60-årsdag samt ordna med dryck till. Menyn ser ut som följer:

Blinier med smetana, lök och rom
Grön ärtsoppa med getostkrutonger (recept från Nopi)
Ceviche på vit fisk och/eller pilgrimsmusslor med grapefrukt och mynta
Halstrade havskräftor med citrongräs, schalottenlök och brynt smör (recept från Myllymäkis menyer)
Svampröra på smörstekt brioche
Asiatisk råbiff
Blåmögelost med karamelliserat fikon och torkat fruktbröd (recept från Hedonisten)
Citroncheesecakekräm, lemoncurd och mandelcrumble (recept från Brinken bakar: https://brinkenbakar.se/dessert-med-citroncheesecake-lemoncurd-och-mandelcrumble/)

Nu är frågan vad man ska dricka till allt detta. Allt är alltså tänkt som smårätter/mellanrätter och ordningen går absolut att kasta om lite om man tycker det hjälper upplägget med dryck. Det är inte jag som betalar för drycken och budgeten är inte särskilt tydligt definierad, men min egen tolkning är att totalt 2000-2500 kr för all dryck är rimligt. Det måste förstås inte heller vara vin till varje rätt.

Mina första egna tankar går såhär, men jag är helt öppen för idéer. Champagne innan middagen som även går till blinierna. Sauvignon blanc från Loire till både ärtsoppa och ceviche. Fatad chardonnay till både havskräftor och svamptoast. Vill helst slippa halvtorr riesling till råbiffen, men vet inte riktigt vad jag ska gå på istället. Har inte spikat utformning mer än att det ska vara asiatiska smaker så det finns lite svängrum för att anpassa rätten till ett vinval. Även svampröran går fint att anpassa lite efter vinval, i den mån man nu kan variera en svampröra.

Till osten har jag klurat på om en Kopke Colheita 1979 från min egen samling kan vara något? Receptet säger roquefort men jag kan tänka mig att växla ner till en mildare mögelost för att skapa bättre matchning. Och till desserten ligger söt riesling nära till hands i mitt huvud när det är så mycket citronsmaker, medan inslaget av mandel gör att jag börjar fundera på både sauternes och muscat.

Det hela ska ske vid julhelgen så det finns tid för såväl beställningssortiment som utlandsbeställningar, liksom de släpp i tillfälligt sortiment som sker i december.
 

Poussard

Medlem
@Johan L Om du bestämmer dig för halvtorr Riesling till råbiffen hade jag lagt den rätten i direkt anslutning till cevichen, och öppnat vinet parallellt med Sauvignon blancen som alternativ. Personligen tror jag mer på halvtorrt till cevichen än SB:n.
 

Johan L

Medlem
Typ spikat menyn nu, blir så här:
Blinier med smetana, lök och rom - Orpale 2008
Grön ärtsoppa med getostkrutonger - Domaine Vacheron Sancerre Les Roches 2020
Ceviche på vit fisk och/eller pilgrimsmusslor med grapefrukt och mynta - Samma som ovan, alternativt något kul alkoholfritt
Halstrade havskräftor med citrongräs, schalottenlök och brynt smör - Valdesil Pezas de Portela Godello 2018
Svampröra på smörstekt brioche med pata negra och pecorino - Caberrubia Fino Carrascal
Yukhoe (koreansk råbiff) - Produttori del Barbaresco 2017
Blåmögelost med karamelliserat fikon och torkat fruktbröd - Churchill's Vintage Port 2011
Citroncheesecakekräm, lemoncurd och mandelcrumble - Brännland Iscider Barrique 2018

Bara cevichen som är lite osäker ännu, både i utförande och dryckesval. Tror det kan bli en rätt kul middag :)
 
Toppen