Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

Sonderlese

Medlem
Jag är lite nyfiken på om församlingen har några spännande tips på vin till något så klassiskt som neutrala skaldjur. Vad dricks när ni äter färska räkor, krabba, havskräftor eller hummer? Själv blir det alltid torr riesling eller chablis.
Till hummer vill jag helst dricka ofatad chardonnay (bourgogne eller annanstans) eller champagne; ljus lager, gärna dortmunder typ.

Räkor: riesling kabinett trocken; ljus lager av dortmunder typ.

Krabba har en naturlig sötma: riesling kabinett eller om det serveras hovmästarsås: riesling spätlese; hefeweissbier eller ljus lager, gärna österrikiskt eller dortmunder typ.

Havskräftor är mjälliga: weissburgunder, pinot blanc, ofatad chardonnay, BdB champagne, annat man gillar; ljus lager eller altbier.
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
Jag är lite nyfiken på om församlingen har några spännande tips på vin till något så klassiskt som neutrala skaldjur. Vad dricks när ni äter färska räkor, krabba, havskräftor eller hummer? Själv blir det alltid torr riesling eller chablis.
Picpoul är också ett trevligt alternativ om man vill prova något nytt.
 

matage

Medlem
Till helgen ska jag bjuda på nån typ semi-klassisk Choucroute så surkål, rimmat/rökt fläsk, lagom kryddstark korv kryddat med enbär och monterat med lite anklever.

Riesling är ju klassiskt till men jag är i valet och kvalet om jag ska köpa nåt specifikt för detta eller ta nåt ur skåpen.
Hemma har jag lättillgängligt:
Keller Riesling Trocken/Fels -14 till -18
Joh Jos Prum Graacher Himmelreich Kabinett 16/18
Juliusspital Stein Erste Lage -17
Weingut Max Richter Sonnenuhr Kabinett -21

Just nu lutar jag åt att parallella Juliusspital och Richter - båda viner jag inte testat förr.
Vad tror expertisen om detta?

Eller ska jag botanisera bland vårens små partier?
 

Sonderlese

Medlem
Till helgen ska jag bjuda på nån typ semi-klassisk Choucroute så surkål, rimmat/rökt fläsk, lagom kryddstark korv kryddat med enbär och monterat med lite anklever.

Riesling är ju klassiskt till men jag är i valet och kvalet om jag ska köpa nåt specifikt för detta eller ta nåt ur skåpen.
Hemma har jag lättillgängligt:
Keller Riesling Trocken/Fels -14 till -18
Joh Jos Prum Graacher Himmelreich Kabinett 16/18
Juliusspital Stein Erste Lage -17
Weingut Max Richter Sonnenuhr Kabinett -21

Just nu lutar jag åt att parallella Juliusspital och Richter - båda viner jag inte testat förr.
Vad tror expertisen om detta?

Eller ska jag botanisera bland vårens små partier?
Vi skall faktiskt äta det idag, fast österrikisk variant, och då brukar vi dricka en lite fetare grüner veltliner. just idag blir det dock öl istället.
 

Poussard

Medlem
Till helgen ska jag bjuda på nån typ semi-klassisk Choucroute så surkål, rimmat/rökt fläsk, lagom kryddstark korv kryddat med enbär och monterat med lite anklever.

Riesling är ju klassiskt till men jag är i valet och kvalet om jag ska köpa nåt specifikt för detta eller ta nåt ur skåpen.
Hemma har jag lättillgängligt:
Keller Riesling Trocken/Fels -14 till -18
Joh Jos Prum Graacher Himmelreich Kabinett 16/18
Juliusspital Stein Erste Lage -17
Weingut Max Richter Sonnenuhr Kabinett -21

Just nu lutar jag åt att parallella Juliusspital och Richter - båda viner jag inte testat förr.
Vad tror expertisen om detta?

Eller ska jag botanisera bland vårens små partier?
Kryddstark låter som Kabinett, enligt min gom.
 

MagnusH70

Medlem
Till helgen ska jag bjuda på nån typ semi-klassisk Choucroute så surkål, rimmat/rökt fläsk, lagom kryddstark korv kryddat med enbär och monterat med lite anklever.

Riesling är ju klassiskt till men jag är i valet och kvalet om jag ska köpa nåt specifikt för detta eller ta nåt ur skåpen.
Hemma har jag lättillgängligt:
Keller Riesling Trocken/Fels -14 till -18
Joh Jos Prum Graacher Himmelreich Kabinett 16/18
Juliusspital Stein Erste Lage -17
Weingut Max Richter Sonnenuhr Kabinett -21

Just nu lutar jag åt att parallella Juliusspital och Richter - båda viner jag inte testat förr.
Vad tror expertisen om detta?

Eller ska jag botanisera bland vårens små partier?
Riesling från Alsace tycker jag passar bättre, lite mer kropp och fyllighet som balanserar upp. Zind-Humbrecht, med lite sötma (Indice 1-2) skulle nog vara bra.
 

matage

Medlem
Efter en galet lång arbetsvecka redan på torsdagen skolkade jag lite idag och åt lunch med min gamle far på Bobergs.
Efter en väldigt trevlig toast med smörstekt brioche och karl-johan-creme toppad med tryffel/gruyere landade vi båda i blodpudding med rökt sidfläsk, lingon och stekta äpplen.

Min vanliga go-to för blodpudding är ett glas kall mjölk men rekommendationen Bojo satt som en smäck.
Glömde i förvåning och glädje över matchningen att fota eller ens memorera flaskan mer än att det var en Morgon men det var en riktigt bra match!
 

matage

Medlem
Riesling från Alsace tycker jag passar bättre, lite mer kropp och fyllighet som balanserar upp. Zind-Humbrecht, med lite sötma (Indice 1-2) skulle nog vara bra.
Den som lyder råd är vis så stort tack för inspelet!
Jag parallellade Max Richter med en nyinköpt Dopff Schoenenbourg GC där fransosen sprang cirklar kring tysken.
 

The Wall

Medlem
Efter en galet lång arbetsvecka redan på torsdagen skolkade jag lite idag och åt lunch med min gamle far på Bobergs.
Efter en väldigt trevlig toast med smörstekt brioche och karl-johan-creme toppad med tryffel/gruyere landade vi båda i blodpudding med rökt sidfläsk, lingon och stekta äpplen.

Min vanliga go-to för blodpudding är ett glas kall mjölk men rekommendationen Bojo satt som en smäck.
Glömde i förvåning och glädje över matchningen att fota eller ens memorera flaskan mer än att det var en Morgon men det var en riktigt bra match!
Bojo cru?
 

IsKr

Medlem
Vet inte om jag skulle starta en egen tråd eller bara sätta i denna, men kändes ändå som mest lämplig här.

Vad har ni för favoritkombinationer när det kommer till champagne och mat? Vilka producenter matchar ni med vilka rätter? Eller vad äter ni till tex bdb eller bdn? Själv tycker jag tex att Henriot 2008 passar utmärkt till hummerskagen, bdb passar bra till löjrom och blini. Bdn tycker jag däremot inte passar till löjrom, har iofs inte druckit så värst mycket bdn så kan kanske inte uttala mig direkt.
Men vad gillar ni? Jag vill ha era bästa kombinationer och rätter.
 

Vingubben

Medlem
Vet inte om jag skulle starta en egen tråd eller bara sätta i denna, men kändes ändå som mest lämplig här.

Vad har ni för favoritkombinationer när det kommer till champagne och mat? Vilka producenter matchar ni med vilka rätter? Eller vad äter ni till tex bdb eller bdn? Själv tycker jag tex att Henriot 2008 passar utmärkt till hummerskagen, bdb passar bra till löjrom och blini. Bdn tycker jag däremot inte passar till löjrom, har iofs inte druckit så värst mycket bdn så kan kanske inte uttala mig direkt.
Men vad gillar ni? Jag vill ha era bästa kombinationer och rätter.
BdB och fritterad kyckling är magiskt.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag plockade upp en Ozyetra idag. Vad är en bra matchning på tallriken för den?
Jag gör som justitieråden och citerar mig själv från förra året för att etablera praxis på området.:ängel:
Vit fisk och smörsås.:p

Tycker man det är tråkigt kan man köra varmrökt lax.

Ozyetra har även syra för att klara av vårklassikern vit sparris och hollandaise.
Tänk vit ekad burgånj och inte riesling stilmässigt.
 
Toppen