Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
ska göra en helgrillad kyckling i helgen med rosmarin, timjan, citron & kanske lite vitlök.

Sen tänkte jag servera det med en risotto och då tänkte jag att en pinot noir skulle passa fint till men sen hittade jag en Citronrisotto då kändes pinot noir inte lika säkert eller? 🤨
Nu har helgen nästan gått, men jag tänker en Chardonnay som å ena sidan är tillräckligt kraftig för att funka med grillat, men tillräckligt ung&balanserad för att ha mycket citrustoner.
 
Känns nästan som två serveringar för mig. Risotto där fokus är citron, parmiggiano etc. Och kyckling kanske med ugnsrostade veggies till? Men det var bara en känsla jag fick.


Är beredd att hålla med men ändå inte, ibland när jag äter risotto kan jag tycka det är gott med en extra proteinkälla sen idag är jag sugen på att både laga en risotto och en helgrillad kyckling och då får man göra det bästa av situation och resten får helt enkelt bli rester 😎
 
Trådskapare
J

Johan_L

Medlem
Hej forumet!
I morgon tänkte jag bjuda på en krämig pasta. Den innehåller fläskkarré, gul lök, vitlök, grädde samt cantadou färskost med smaken vitlök och örter.
Vad hade ni valt för vin till? Jag kan tänka mig både rött och vitt.
 

Sonderlese

Medlem
Hej forumet!
I morgon tänkte jag bjuda på en krämig pasta. Den innehåller fläskkarré, gul lök, vitlök, grädde samt cantadou färskost med smaken vitlök och örter.
Vad hade ni valt för vin till? Jag kan tänka mig både rött och vitt.
Detta låter som att du nästan kan ta precis vilket vin du känner lust att dricka!
Rött, vitt, ”mat”-ig rosé eller mousserande. Stort svängrum alltså.
 

LeChat

Medlem
Hej forumet!
I morgon tänkte jag bjuda på en krämig pasta. Den innehåller fläskkarré, gul lök, vitlök, grädde samt cantadou färskost med smaken vitlök och örter.
Vad hade ni valt för vin till? Jag kan tänka mig både rött och vitt.
Skall man hålla sig till Italien så hade jag druckit brunello men vill man dricka franskt hade jag druckit antingen en röd bourgogne eller syrah.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Hade tänkt att bjuda på en middag med en klassisk toast skagen som förrätt. Till huvudrätt hade jag tänkt mig en krämig fiskgryta med röd paprika, morötter, lök och lite örter.

Har jag något bra vitt vin som skulle passa båda rätterna eller har ni något annat vintips?
 

Attachments

  • Screenshot_20231221_221302_InVintory.jpg
    Screenshot_20231221_221302_InVintory.jpg
    34,1 KB · Visningar: 69
  • Screenshot_20231221_221253_InVintory.jpg
    Screenshot_20231221_221253_InVintory.jpg
    29,3 KB · Visningar: 69
  • Screenshot_20231221_221240_InVintory.jpg
    Screenshot_20231221_221240_InVintory.jpg
    29 KB · Visningar: 69

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Tror Riesling eller Chardonnay blir bäst. Skulle antagligen köra riesling till Skagen och ekad chardonnay till grytan. Och även haft lite saffran i så hör i juletider. Men vill du inte ha två viner så skulle jag köra en yngre ekad Chardonnay med pigg syra till båda.
Tack Jos! får köra med två viner helt enkelt.

Har du något tips på en bra ekad chardonnay i BS (150-400 kr)?
 
  • Like
Reactions: Jos

The Wall

Medlem
Tack Jos! får köra med två viner helt enkelt.

Har du något tips på en bra ekad chardonnay i BS (150-400 kr)?
Failla Chardonnay brukar vara trevlig. Vasse Felix Chardonnay verkar dessvärre vara slut hos leverantör för tillfället. Annars kan du skoja till det med en vit Rioja om du vill ha lite mindre krut och mer grillad citron. Alternativt Zind med 70 chard och 30 auxerrois, det är inte varje dag man dricker chardonnay från Alsace.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Failla Chardonnay brukar vara trevlig. Vasse Felix Chardonnay verkar dessvärre vara slut hos leverantör för tillfället. Annars kan du skoja till det med en vit Rioja om du vill ha lite mindre krut och mer grillad citron. Alternativt Zind med 70 chard och 30 auxerrois, det är inte varje dag man dricker chardonnay från Alsace.
Tack för tipset. Skicka kika på Failla.

Någon annan som har tips på bra ekad chardonnay? vet med mig att jag är lite svag för sådant 🤤
 

pinoten

Medlem
Någon annan som har tips på bra ekad chardonnay? vet med mig att jag är lite svag för sådant 🤤
Du får ganska bra Pouilly-Fuisse inom ditt prisintervall. Cordier Pouilly-Fuisse Vielles Vignes 2022 finns fortfarande att få tag på. Jag tyckte den redan var drickbar och god.

Drack en god Saint Aubin från Philippe Le Hardi för några veckor sedan men den verkar tyvärr ha tagit slut. Köpte även en från Domaine Roux men har inte provat den än, kanske någon annan som har något omdöme?

Har även en Louis Jadot Ladoix på vänt. Drack en äldre version i våras som jag tyckte om.
 

chambertin

Medlem
Tack för tipset. Skicka kika på Failla.

Någon annan som har tips på bra ekad chardonnay? vet med mig att jag är lite svag för sådant 🤤
Sydafrikas bästa (jämte Leeu Passant) kansle ?
Drack 2017 av denna i våras och blev oerhört imponerad.

Bor du i Stockholm så finns Leeuwin Estate Art Series på PK-Huset.
Förmodligen väldigt outvecklad i nuläget men annars en Ch som platsar i 1:er Crû-ligan och sniffar på Grand Crû.
 

Jos

Medlem
Sydafrikas bästa (jämte Leeu Passant) kansle ?
Drack 2017 av denna i våras och blev oerhört imponerad.

Bor du i Stockholm så finns Leeuwin Estate Art Series på PK-Huset.
Förmodligen väldigt outvecklad i nuläget men annars en Ch som platsar i 1:er Crû-ligan och sniffar på Grand Crû.
Bra skit och i sann finewinesanda nästan dubbla maxbudgeten :D
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Tror Riesling eller Chardonnay blir bäst. Skulle antagligen köra riesling till Skagen och ekad chardonnay till grytan. Och även haft lite saffran i så hör i juletider. Men vill du inte ha två viner så skulle jag köra en yngre ekad Chardonnay med pigg syra till båda.

Failla Chardonnay brukar vara trevlig. Vasse Felix Chardonnay verkar dessvärre vara slut hos leverantör för tillfället. Annars kan du skoja till det med en vit Rioja om du vill ha lite mindre krut och mer grillad citron. Alternativt Zind med 70 chard och 30 auxerrois, det är inte varje dag man dricker chardonnay från Alsace.

Det finns faktiskt en hel del men här en 1er Cru som brukar gå från bra till riktigt bra beroende på årgång. Har tyvärr inte prövat 2020 men gissar på hyfsat säkert kort!


Du får ganska bra Pouilly-Fuisse inom ditt prisintervall. Cordier Pouilly-Fuisse Vielles Vignes 2022 finns fortfarande att få tag på. Jag tyckte den redan var drickbar och god.

Drack en god Saint Aubin från Philippe Le Hardi för några veckor sedan men den verkar tyvärr ha tagit slut. Köpte även en från Domaine Roux men har inte provat den än, kanske någon annan som har något omdöme?

Har även en Louis Jadot Ladoix på vänt. Drack en äldre version i våras som jag tyckte om.

Tack för tipsen. Det fick bli en skara av:

Failla
Sonoma Coast Chardonnay
Varunr: 52604
Flaska (750 ml)
375,00 kr/st
1 st
375,00 kr
Savigny-les-Beaune
Clos Guettes
Varunr: 78366
Flaska (750 ml)
395,00 kr/st
1 st
395,00 kr
Pouilly-Fuissé Vieilles Vignes
Domaine Cordier
Varunr: 91312
Flaska (750 ml)
349,00 kr/st
1 st
349,00 kr
Saint-Aubin Vieilles Vignes
Domaine Roux
Varunr: 5569
Flaska (750 ml)
409,00 kr/st
1 st
409,00 kr
Ladoix Le Clou d'Orge Domaine Gagey
Louis Jadot
Varunr: 5387
Flaska (750 ml)
395,00 kr/st
1 st
 

Jos

Medlem
Tack för tipsen. Det fick bli en skara av:

Failla
Sonoma Coast Chardonnay
Varunr: 52604
Flaska (750 ml)
375,00 kr/st
1 st
375,00 kr
Savigny-les-Beaune
Clos Guettes
Varunr: 78366
Flaska (750 ml)
395,00 kr/st
1 st
395,00 kr
Pouilly-Fuissé Vieilles Vignes
Domaine Cordier
Varunr: 91312
Flaska (750 ml)
349,00 kr/st
1 st
349,00 kr
Saint-Aubin Vieilles Vignes
Domaine Roux
Varunr: 5569
Flaska (750 ml)
409,00 kr/st
1 st
409,00 kr
Ladoix Le Clou d'Orge Domaine Gagey
Louis Jadot
Varunr: 5387
Flaska (750 ml)
395,00 kr/st
1 st
Kul att höra vd som var bäst sen!
 
Toppen