Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

Knytismiddag på gång och jag ska ta med en frisk och fräsch consommé på gurka och tomat. River kanske lite getost över, får se vilket humör jag är på.

Tänker mig ung och pigg Albarinho eller Sancerre till. Y'all feel me? 🤨
 

Jos

Medlem
Fiskgryta!!
Sugen på fiskgryta men har alltid prövat lite olika recept. Googlat nu men svårt att välja..

Nån som har ett bra recept?

Har lax och råa större räkor jag kan använda.
 

LarsW

Medlem
Halloj vin- och matvänner. Behöver råd och förslag! :)

Köpte en köttlåda från MyWagyu och där följde det med en stor bit härlig marmorerad entrecote på 1,5kg som jag nu har tinat och ska laga i morra. Det är inte äkta wagyu utan en korsning mellan rasen Brown Swiss med japanese black så den är köttigare än riktig Wagyu. Har provat några av deras andra styckdetaljer och de har varit trevliga.

Men en så här stor bit har jag inte lagat till. Jag tänkte skära bort fettranden utanpå och spara till ngt annat typ lyxtalg eller mala ned i köttfärs. Men sen klurar jag på hur jag ska laga till resten. Den är något över 5 cm tjock. Vi är fem personer som har denna till huvudrätt.

Några förslag? Hel i bit? Dela i två biffar? Reverse sear?
Jag har Sousvide utrustning och funderar på att köra den i den och sedan fräsa av men då sannolikt som två tunnare bitar.

WhatsApp Bild 2023-09-21 kl. 19.49.17_aa51baeb.jpg
 

Sonderlese

Medlem
Halloj vin- och matvänner. Behöver råd och förslag! :)

Köpte en köttlåda från MyWagyu och där följde det med en stor bit härlig marmorerad entrecote på 1,5kg som jag nu har tinat och ska laga i morra. Det är inte äkta wagyu utan en korsning mellan rasen Brown Swiss med japanese black så den är köttigare än riktig Wagyu. Har provat några av deras andra styckdetaljer och de har varit trevliga.

Men en så här stor bit har jag inte lagat till. Jag tänkte skära bort fettranden utanpå och spara till ngt annat typ lyxtalg eller mala ned i köttfärs. Men sen klurar jag på hur jag ska laga till resten. Den är något över 5 cm tjock. Vi är fem personer som har denna till huvudrätt.

Några förslag? Hel i bit? Dela i två biffar? Reverse sear?
Jag har Sousvide utrustning och funderar på att köra den i den och sedan fräsa av men då sannolikt som två tunnare bitar.

Visa bifogad bild 30464

🤔 Moget Bordeaux!🍷:cool:
 

mackan92

Medlem
Halloj vin- och matvänner. Behöver råd och förslag! :)

Köpte en köttlåda från MyWagyu och där följde det med en stor bit härlig marmorerad entrecote på 1,5kg som jag nu har tinat och ska laga i morra. Det är inte äkta wagyu utan en korsning mellan rasen Brown Swiss med japanese black så den är köttigare än riktig Wagyu. Har provat några av deras andra styckdetaljer och de har varit trevliga.

Men en så här stor bit har jag inte lagat till. Jag tänkte skära bort fettranden utanpå och spara till ngt annat typ lyxtalg eller mala ned i köttfärs. Men sen klurar jag på hur jag ska laga till resten. Den är något över 5 cm tjock. Vi är fem personer som har denna till huvudrätt.

Några förslag? Hel i bit? Dela i två biffar? Reverse sear?
Jag har Sousvide utrustning och funderar på att köra den i den och sedan fräsa av men då sannolikt som två tunnare bitar.

Visa bifogad bild 30464
Hade nog själv valt att steka den hårt 1,5-2 minuter på varje sida sedan ta den åt sidan. Vila 10 minuter. sen steka på igen och låt den vila upp till önskad temperatur. Fettranden hade jag valt att skära bort och att steka i.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Jag vill starkt avråda dig ifrån Sousvide. Med den marmoreringen behöver/förtjänar den grillas eller gjutjärn stekas. Sådana bitar vinner inte på att kokas i plastpåse enligt mitt tycke.
Eller som @mackan92
Nämner blir jätte bra oxå !

Kör klassiskt!
Café de Parissmör & potatis/smör frästa krispiga primörer.
Tung Cabernet eller Bdx.
Oavsett kommer de bli super bra !
 
Halloj vin- och matvänner. Behöver råd och förslag! :)

Köpte en köttlåda från MyWagyu och där följde det med en stor bit härlig marmorerad entrecote på 1,5kg som jag nu har tinat och ska laga i morra. Det är inte äkta wagyu utan en korsning mellan rasen Brown Swiss med japanese black så den är köttigare än riktig Wagyu. Har provat några av deras andra styckdetaljer och de har varit trevliga.

Men en så här stor bit har jag inte lagat till. Jag tänkte skära bort fettranden utanpå och spara till ngt annat typ lyxtalg eller mala ned i köttfärs. Men sen klurar jag på hur jag ska laga till resten. Den är något över 5 cm tjock. Vi är fem personer som har denna till huvudrätt.

Några förslag? Hel i bit? Dela i två biffar? Reverse sear?
Jag har Sousvide utrustning och funderar på att köra den i den och sedan fräsa av men då sannolikt som två tunnare bitar.

Visa bifogad bild 30464
Hur tjock är den?

Förstekt, in i ugn där jag hade kört den lite kortare på högre värme än längre på låg värme och sen efterstekt och öst på med smör! :cool: Hade nog siktat på att få den mer medium än medium/rare.. kan tycka att när en köttbit har så pass mycket insprängt fett så gör den sig bättre medium!
 

MarkusJ

Medlem
När jag köpte välmarmorerat kött på välrenommérat köttställe så rekommenderade dom att köra reverse sear för att inkorperera så mycket insprängt fett som möjligt i biten, blev väldigt bra. Dock var den biten 2,5-3 cm tjock.
 
ska göra en helgrillad kyckling i helgen med rosmarin, timjan, citron & kanske lite vitlök.

Sen tänkte jag servera det med en risotto och då tänkte jag att en pinot noir skulle passa fint till men sen hittade jag en Citronrisotto då kändes pinot noir inte lika säkert eller? 🤨
 

Poussard

Medlem
ska göra en helgrillad kyckling i helgen med rosmarin, timjan, citron & kanske lite vitlök.

Sen tänkte jag servera det med en risotto och då tänkte jag att en pinot noir skulle passa fint till men sen hittade jag en Citronrisotto då kändes pinot noir inte lika säkert eller? 🤨
Känns nästan som två serveringar för mig. Risotto där fokus är citron, parmiggiano etc. Och kyckling kanske med ugnsrostade veggies till? Men det var bara en känsla jag fick.
 
Toppen