Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

buteljen

Medlem
Jag åt en fransk löksoppa till lunch idag och satt och funderade på vad för vin jag skulle ha velat ha om jag druckit vin till. Jag hade nog valt en Riesling som inte var snustorr skulle jag tro. Hög syra med kanske lite restsötma skulle mitt val bli..
Kanske den här? 2009 Joh. Jos. Prüm Graacher Himmelreich Riesling Auslese

Fast lite trist att inte dricka ett franskt vin. Vad tror ni om detta? 2008 Domaine Huet Vouvray Demi-Sec Le Mont
Har en flaska kvar av detta vin, resten har jag sålt till @Daniel A för jag tyckte aldrig jag hade användning av det :D
 

Victorious

Medlem
Vad dricker ni för vin till klassisk fransk löksoppa? Varför just det vinet?
1C9D5774-620F-43B1-BEFB-4370EFC35BAD.jpeg

Vällagrad vit Rhône om man ska tro Crespi & Einarsson! ;)
 

Attachments

  • 4EE06DEA-9AFD-4B65-81F9-3059EF6E329E.jpeg
    4EE06DEA-9AFD-4B65-81F9-3059EF6E329E.jpeg
    76,5 KB · Visningar: 83
  • 545B6498-128F-466E-8BB7-EA5AA40C9CD2.jpeg
    545B6498-128F-466E-8BB7-EA5AA40C9CD2.jpeg
    45,5 KB · Visningar: 88

Victorious

Medlem
Det låter ju som det kan bli kanon. Har inte testat Guigal Hermitage Blanc, men 2011 ser ju ut att ligga i ett fint fönster nu enligt kommentarerna på CT!

Ser fram emot återkoppling på vad det blir för vin och hur det passar. Har vart otroligt sugen på löksoppa ett tag nu, så det blir nog det framöver!
 

matage

Medlem
Jag åt en fransk löksoppa till lunch idag och satt och funderade på vad för vin jag skulle ha velat ha om jag druckit vin till. Jag hade nog valt en Riesling som inte var snustorr skulle jag tro. Hög syra med kanske lite restsötma skulle mitt val bli..
Jag brottades med samma dillemma för en vecka sen och det slutade med att jag körde på den gamla trotjänaren Tahbilk Marsanne Museum 2012 efter att ha sett notiser om att Marsanne skulle vara en bra matchning.
Satt som en smäck måste jag säga!!
Den frukten (vit persika/melon?) kombinerat med komplexiteten av ett stänk harts och pinjenöt som jag uppfattade i vinet funkade grymt till soppan och skämdes inte alls för sig till resterna av gruyere-osten samt lite Kaltback Creamy efteråt. Highly recommended!
(@The Wall - Glas: Riedel Veritas Merlot men testade inga andra glas. Funkar!)

Visa bifogad bild 25361
Vällagrad vit Rhône om man ska tro Crespi & Einarsson! ;)

Ska till Djuret på lunch om 3h där löksoppa ska serveras så jag kan återrapportera. Sen får jag väl krypa till korset och köpa ett nytt ex av 30 Odödliga Rätter eftersom min verkar fått fötter...
 

The Wall

Medlem
Jag brottades med samma dillemma för en vecka sen och det slutade med att jag körde på den gamla trotjänaren Tahbilk Marsanne Museum 2012 efter att ha sett notiser om att Marsanne skulle vara en bra matchning.
Satt som en smäck måste jag säga!!
Den frukten (vit persika/melon?) kombinerat med komplexiteten av ett stänk harts och pinjenöt som jag uppfattade i vinet funkade grymt till soppan och skämdes inte alls för sig till resterna av gruyere-osten samt lite Kaltback Creamy efteråt. Highly recommended!
(@The Wall - Glas: Riedel Veritas Merlot men testade inga andra glas. Funkar!)



Ska till Djuret på lunch om 3h där löksoppa ska serveras så jag kan återrapportera. Sen får jag väl krypa till korset och köpa ett nytt ex av 30 Odödliga Rätter eftersom min verkar fått fötter...
Kul och intressant att Veritas Merlot fungerade bra. Jag skulle förmodligen ha gått på en mindre kupa, typ Veritas Viognier/Chardonnay, men den kupan är i stort sett en mindre version av Merlot-kupan.
 

matage

Medlem
Kul och intressant att Veritas Merlot fungerade bra. Jag skulle förmodligen ha gått på en mindre kupa, typ Veritas Viognier/Chardonnay, men den kupan är i stort sett en mindre version av Merlot-kupan.
Jag vet inte riktigt vad jag fick för feeling. Nåt om att jag fått för mig att Tahbilken påminner om en fetare/smörigare version av vit Bordeaux men det var nog mest tur i feltänket:)
 

The Wall

Medlem
Jag vet inte riktigt vad jag fick för feeling. Nåt om att jag fått för mig att Tahbilken påminner om en fetare/smörigare version av vit Bordeaux men det var nog mest tur i feltänket:)
Vit Bx brukar fungera bra i de glasen har vi upptäckt de för få gånger vi dricker vit Bx.
 

buteljen

Medlem
Jag kan avslöja att Djuret idag serverade Barbeito 10y Boal Reserva Madeira till Löksoppan.
Kan kanske också hänga ihop med den minst sagt generösa skivan ankleverterrine på toast som serverades på sidan av soppan :DVisa bifogad bild 25379Visa bifogad bild 25380
My god vilken macka o_O.
Fasen också att jag missade madeira i den flight som jag nyss tvingade kocken här hemma att prova för att ta reda på vilket vin som passar bäst till löksoppa :D

DC76C591-2E41-4909-A07D-55AB1E759A6C.jpeg
 

matage

Medlem
Det var verkligen tilltagit med anklever!
Roligt med madeira , det ligger lite utanför det vanliga; vad tyckte du?
Jag tyckte det funkade fint (som oftast med Crespis vinmatchningar). Soppan hade hyfsad syra och var friskare än den som jag gjorde själv och den madeiran är hyfsat lätt i anslaget så jag gillade det verkligen! Men största lärdomen är nog att det är dags att börja serverea anklever till löksoppa :D
 

Sonderlese

Medlem
...Men största lärdomen är nog att det är dags att börja serverea anklever till löksoppa :D
Jag gratulerar till den insikten i förskott (jag har inte provat än). Min hustru är enormt förtjust i både anklever och löksoppa och att kombinera dem låter himmelskt! Här måste utforskas när tid och tillfälle ges.
 

buteljen

Medlem
dc76c591-2e41-4909-a07d-55ab1e759a6c-jpeg.25381


Det vin som passade bäst till löksoppan var definitivt Tahbilk Marsanne Museum Release 2014. Det var inte det bästa vinet men soppan hade hyfsat hög syra och Tahbilken matchade den riktigt bra.

Prum/Rieslingen visste jag väl redan för början att den skulle ha för hög sötma, men ville testa ändå. Den passade inte alls, men är ett riktigt bra vin. Le Mont/Chenin Blanc tycker jag hade högre sötma än vad jag kom ihåg. Passade inte heller, men liksom rieslingen så är detta ett riktigt kvalitetsvin. Dock känner jag åter igen att jag personligen inte riktigt gillar det.

De tre vinerna från Rhone passade alla hyfsat bra till soppan, men inte alls lika bra som Tahbilken. Vinet från St Peray var ok men ingen höjdare. Ganska mesigt. La Doriane är lite för parfymigt för min smak. Hermitagen gillade jag, men som sagt Tahbilken passade bättre till soppan. Säger som @matage - den satt som en smäck!

Synd att jag inte fick med en Madeira i flighten. Det verkar serveras även på Frantzen till löksoppa. Det får testas vid ett senare tillfälle :)
 
Toppen