Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

Johan L

Medlem
Jag har en Brocard Chablis GC Bougros 2008 på magnum som jag är sugen på att dra korken ur i påsk, men vad ska man laga till? Som föräldraledig finns inte budget till allt för stora utsvävningar tyvärr.

Kan det funka med torskrygg sous vide, vitvinssås med reducerad grädde och kokt amandinepotatis samt kanske något mer tillbehör som lyfter det lite? Brukar köra 64-gradersägg till men känns inte som det blir toppen till vinet. Toppa med lite räkor kanske?

Blev till slut rimmad torskrygg med puré på lika delar amandinepotatis och jordärtskockor, inlagd fänkål och vitvinssås på reducerad grädde samt citronklyftor. Torsken tillagades genom att bada i en lag/buljong som fått ett uppkok innan torsken lades i men sedan tagits från värmen. Det hela blev en riktigt trevlig rätt, matchningen med vinet blev hygglig men inte spot-on då vinet hade ännu högre syra än jag trott.
 

BallyJ

Medlem
Jag ska på Hotell Borgholm igen!
Förra gången drack jag röd Tondonia 2004.

Nu är jag sugen på franskt rödvin för Max 1600. Skit i vad det är för mat :)

Tips?
Känns som en klassisk svensk lista med ganska höga påslag, då brukar jag försöka få lite valuta genom lagringstid.

Jag hade gått på:
2010 Domaine du Colombier Hermitage
eller
2009 Chateau de Saint Cosme Cote Rotie

Oavsett ser det ut att bli en riktigt bra kväll
 
Känns som en klassisk svensk lista med ganska höga påslag, då brukar jag försöka få lite valuta genom lagringstid.

Jag hade gått på:
2010 Domaine du Colombier Hermitage
eller
2009 Chateau de Saint Cosme Cote Rotie

Oavsett ser det ut att bli en riktigt bra kväll
Håller helt med dig!
Lutade redan innan åt Domaine du Colombier Hermitage, så det kanske får bli så!
 

Jos

Medlem
Ja det var tanken att hitta något rött vin som passar
Kryddigheten med alkohol och tanniner som rödvin ofta har blir inte alltid så kul, jag skulle kolla efter ett saftigare rödvin med mindre tanniner och gärna mindre alkohol. En klassisk Rioja enligt ovan kanske funkar men tar du en modernare så har du helt plötsligt högre alkohol och rejält med tanniner. Då funkar nog din italienare bättre tror jag... Kolla efter en nya världen Pinot med typ 12.5% max alkohol kanske?

Eller denna, tror den funkar fint till PP
 
Last edited:
Toppen