Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilka viner blir ni genuint lyckliga av när ni dricker det?

Trådskapare
B

Barolonissen

Medlem
Jag blir genuint lycklig av vin jaune. Det ligger inom din budget. T.ex. Den här https://www.systembolaget.se/produkt/vin/domaine-rolet-5005001/

Annars är det bara att köpa valfri flaska som det står Château-Chalon på. Appelation för vin jaune som alltid levererar.

Det kanske inte kommer vara ditt glas vin, men om det är en fullträff så har du mycket dryckesglädje att se framemot.
Meningen med hela inlägget är att hitta andra roliga områden med hjälp av era (forumets) favoritviner som ändå faller under rimlig kostnad även om 500:- sannolikt är långt över vad gemene man lägger för en flaska :) det är ju kul att utforska! Tack för input!
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Vissa verkar tycka att lycka har något med hur mycket vinet kostar?
Lycklig blir jag när jag öppnar en Charles Heidsieck NV (469 kr SB) eller en Chatea Montus med några år på flaskan.
Sen håller jag med om kring 500 så är kanske inte upplevelserna de mest minnesvärda.
 
Trådskapare
B

Barolonissen

Medlem
Vissa verkar tycka att lycka har något med hur mycket vinet kostar?
Lycklig blir jag när jag öppnar en Charles Heidsieck NV (469 kr SB) eller en Chatea Montus med några år på flaskan.
Sen håller jag med om kring 500 så är kanske inte upplevelserna de mest minnesvärda.
Håller med. Läckraste upplevelsen var nog en Mouton Rothschild -79, men den har jag inte råd att dricka varje helg:) 500-hundringen duger mer än väl för att hitta riktigt bra viner för helgdrickandet.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag har ännu inte lärt mig hur jag söker på ett vettigt sätt i forumet så med risk för att tråden redan finns...

2022 är året då jag vill testa nytt. Vad spelar mindre roll - bara det inte är griniga italienare från Piemonte eller att jag måste vänta till 2030 innan jag får dricka upp. Genom åren har jag, inte alltför ofta tyvärr, stött på viner som när man korkar upp får en att bara vilja sniffa i glaset i timmar och sen lättsamt sippa hela kvällen för att man inte vill dricka upp flaskan. Det är dessa viner jag vill få fram.

Frågan blir således:
Om ni själva fick välja, vilka 3 viner blir ni genuint blir lyckliga av när ni får dricka och som ni skulle rekommendera mig att söka upp?

Frågan är extremt bred jag vet men jag är inte ute efter att starta upp ett nytt samlingsprojekt.

För sakens skull kan vi hålla oss till en budget på ca 500:-/flaska och att tillgången till vinet ska vara "enkelt". Inga Bukowskis, inga auktioner i andra obskyra länder och inga "jag-köpte-detta-på-plats-på-vingården"-viner.
Forumets sökfunktion är väl inga konstigheter men som vanligt begränsar val av sökord resultatet...
Håller med. Läckraste upplevelsen var nog en Mouton Rothschild -79, men den har jag inte råd att dricka varje helg:) 500-hundringen duger mer än väl för att hitta riktigt bra viner för helgdrickandet.
Frågar du bara efter bra viner som går att köpa i butik för 500 kr kan nog de flesta ge bra tips. Skriver under på flera som nämnts. Tilläggskravet tre viner vi "blir genuint lyckliga av" ställer till det eftersom det är en i högsta grad subjektiv värdering. Själv blir jag inte genuint lycklig av bra viner eftersom jag förutsätter att alla viner jag öppnar är bra. Så för att jag ska bli genuint lycklig krävs det ett snäpp till och de vinerna är tyvärr oftast dyrare eller har åtminstone mer mognad än vad som går att köpa i butik. @LarsW hade exempelvis med sig en fantastisk +10 år gammal Bonnaire Variance på en provning med mogen NV. Ligger runt 300 kr ny men då ska man vänta 10 år med... å andra sidan är den bra ung med men för mig når ung Variance inte upp till "blir genuint lycklig".

Annars är det sött, förstärkt och udda vinregioner som jag skulle satsa på.

Finns en del champagnetrådar om bra "enklare" champagne:

 

chambertin

Medlem
En hel del Sauternes brukar kunna leta sig in under 500kr (framför allt om man handlar i Belgien, Tyskland och Frankrike) och i alla fall ge mig ett småleende när jag öppnar det vare sig det har mognad eller ungdomlig grace. Annars är det väl sniffarviner från Pinot Noir och Chardonnay samt en del Syrah och Riesling som kan uppbringa en del lyckokänsla under den sagda prislappen.
Får hålla med övriga här att N/V Champagne ofta blir väldigt mycket intressantare med 3-4+ år på rygg och då menar jag även en hel del som har inköpspriser en bit under 500kr. En del av vinerna nedan är också av typen "vinner mycket på lagring".

Exempel:
Ch. Doisy-Vedrines (Sauternes)
Ch. Doisy-Daëne (Sauternes)
Ch. Suduiraut (Sauternes)
Ch Lafaurie-Peyraguey (Sauternes)
Ch. Coutet (Sauternes)
Domaine Combier (Crozes-Hermitage i olika former mellan 190-425kr)
Newton Johnson (Pinot Noir och Chardonnay från Hemel-En-Aarde i Sydafrika)
Storm (Pinot Noir och Chardonnay från Hemel-En-Aarde i Sydafrika)
By Farr (Syrah, Pinot Noir och Chardonnay från Geelong, Australien)
Schubert (Pinot Noir, Nya Zeeland)
J.J Prum (Riesling från Mittel-Mosel i alla former)
Weingut Kaurthauserhof (Riesling från Ruwer i alla former från GG till Kabinett/Spätlese/Auslese)
Alheit Vineyards (Allt vitt från dom)
Mullineux (Sött, Chenin Blanc, Syrah)
Reyneke Reserve White (Fantastiskt bra Sauvignon Blanc)
Colheita Port (lite svårare nu under 500kr men finns fortfarande en del)
Moscato Passito de Pantelleria Ben Rye
Ridge (Zinfandel i olika former)
Ravenswood (Vingårdsvinerna på Zinfandel)
 

Magikern

Medlem
Jag har ännu inte lärt mig hur jag söker på ett vettigt sätt i forumet så med risk för att tråden redan finns...

2022 är året då jag vill testa nytt. Vad spelar mindre roll - bara det inte är griniga italienare från Piemonte eller att jag måste vänta till 2030 innan jag får dricka upp. Genom åren har jag, inte alltför ofta tyvärr, stött på viner som när man korkar upp får en att bara vilja sniffa i glaset i timmar och sen lättsamt sippa hela kvällen för att man inte vill dricka upp flaskan. Det är dessa viner jag vill få fram.

Frågan blir således:
Om ni själva fick välja, vilka 3 viner blir ni genuint blir lyckliga av när ni får dricka och som ni skulle rekommendera mig att söka upp?

Frågan är extremt bred jag vet men jag är inte ute efter att starta upp ett nytt samlingsprojekt.

För sakens skull kan vi hålla oss till en budget på ca 500:-/flaska och att tillgången till vinet ska vara "enkelt". Inga Bukowskis, inga auktioner i andra obskyra länder och inga "jag-köpte-detta-på-plats-på-vingården"-viner.

Taurasi och igt från Kampanien är det bästa man kan hitta för under 500 spänn i regel (rött då). Ferrari till Fiatpris rätt ofta faktiskt :).Starta med allt som kostar över 300 flaskan på monopolet om du vill vara bekväm.
 
Trådskapare
B

Barolonissen

Medlem
Taurasi och igt från Kampanien är det bästa man kan hitta för under 500 spänn i regel (rött då). Ferrari till Fiatpris rätt ofta faktiskt :).Starta med allt som kostar över 300 flaskan på monopolet om du vill vara bekväm.
Jag är rätt välbevandrad inom SBs sortiment:)Mest kul att se vad andra gillar och föredrar och få nya uppslag.
 

Magikern

Medlem
Jag är rätt välbevandrad inom SBs sortiment:)Mest kul att se vad andra gillar och föredrar och få nya uppslag.

Jag med men man märker ofta att saker blir säljer slut snabbare än man hinner blinka. Det är värt att kolla varje vecka framför allt om man ät ute efter utvecklade viner. Även viner från Kampanien kan sälja slut på några dagar.
 

Jos

Medlem
Jag blir genuint lycklig av vin jaune. Det ligger inom din budget. T.ex. Den här https://www.systembolaget.se/produkt/vin/domaine-rolet-5005001/

Annars är det bara att köpa valfri flaska som det står Château-Chalon på. Appelation för vin jaune som alltid levererar.

Det kanske inte kommer vara ditt glas vin, men om det är en fullträff så har du mycket dryckesglädje att se framemot.
Drack faktiskt 2011an, inte riktigt min grej tyvärr. Senast Vin Jaune jag drack innan var riktigt bra däremot.

Har du druckit Noly från Valette? Nätta 12 år på fat, 2006 är helt magisk. Den gör mig lycklig!
 

Daniel A

Administratör
Drack faktiskt 2011an, inte riktigt min grej tyvärr. Senast Vin Jaune jag drack innan var riktigt bra däremot.

Har du druckit Noly från Valette? Nätta 12 år på fat, 2006 är helt magisk. Den gör mig lycklig!
Ajdå, det var inte bra. Inte druckit just 2011an, men väl andra 11or som varit bra. Som oftast fel att generalisera med vin...

Varken druckit eller hört talas om Noly från Valette. Ska leta upp! Tack för tips.
 

Jos

Medlem
Ajdå, det var inte bra. Inte druckit just 2011an, men väl andra 11or som varit bra. Som oftast fel att generalisera med vin...

Varken druckit eller hört talas om Noly från Valette. Ska leta upp! Tack för tips.
Det var för mycket mögelost i smaken för mig. Ska försöka ta reda på vilken jag drack innan.

Monsieur Noly, - tänk dig mogen Selosse BdB utan bubblor så är det inte långt ifrån.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Jag blir alltid lycklig när jag får en bra pinot från Central Otago, typ Felton Road.

Objektivt är det nog blandningen av generös frukt (om än i ganska ”sval” tappning jmf med andra områden), kryddighet och allmänt tillgänglig. Helt enkelt ett ”comfort” vin.

Subjektivt för det mig tillbaka till tiden när mitt vinintresse uppstod, det var just med Nya världens lite bättre viner som jag upptäckte glädjen med kvalitet och olika ursprung.

Det är kanske inte de bästa vinerna jag dricker men det är viner som gång efter gång gör mig glad!
 

lukastollig

Pudelfantast
Lyckligast blir jag när ett vin levererar långt över förväntan eller när en speciell flaska, där förväntningarna redan är skyhöga, lyckas uppfylla eller överträffa dessa. Är det dessutom en röd bourgogne blir det ytterligare lite eufori.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag har funderat mycket på detta. Håll i er nu. Jag blir genuint lycklig av att dricka en bra Carmenère exempelvis KAI. Denna bespottade gamla bordeuxdruva.
Andra viner som gör mig lycklig är en riktigt köttig Syrah. Den kan komma från norra Rhône, SA, USA eller AU. bara den är maffig med kött, oliver och peppar. Eller en grenache. Denna druva som kan vara både maffig (Alto Moncayo, SQN) eller lätt på foten (Madrid, SA). Överraskar alltid.
De vita jag blir lycklig av är en riktigt härlig (ej alltför söt) riesling. Med eller utan mat spelar ingen roll. En SA Chenin Blanc spelar i nästan samma division. Spansk Godello börjar att hitta in till mina glädjeämnen också.
Vin är glädje!
 

Sebran

Medlem
Jag blir som allra gladast när jag dricker ett vin som ger mig något nytt som jag aldrig har upplevt tidigare. Jag kommer aldrig glömma första gången jag sniffade på en mogen Chassagne-Montrachet, det var en doft jag inte visste fanns. Samma sak första gången jag kände bacon och kött i en syrah, eller nypor och rosor från en nebbiolo. Dofter och smaker vars existens jag inte kände till.

Det roliga är att dessa nya upplevelser fortfarande dyker upp ganska regelbundet, framför allt på BYOBs eller andra vinprovningar där man får chansen att testa viner som man inte ens hade på sin egen radar.
 
Toppen