Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilket eller vilka vinkylskåp har du?

zippan

Medlem
Inget alls i dagsläget.
Men är inne på ett. Men det kostar ju en slant. Tänkte köpa större än vad jag behöver idag. Nu har jag drygt 55 flaskor i ett förråd. Så 150-200 flaskor stort siktar jag på. Var kan man få tag på begagnade, någon med erfarenhet?
 

Esko

Medlem
Inget alls i dagsläget.
Men är inne på ett. Men det kostar ju en slant. Tänkte köpa större än vad jag behöver idag. Nu har jag drygt 55 flaskor i ett förråd. Så 150-200 flaskor stort siktar jag på. Var kan man få tag på begagnade, någon med erfarenhet?

kolla på vinkylen.se s outlet. Jag köpte ett visningsex för cirkus halva priset.
 
kolla på vinkylen.se s outlet. Jag köpte ett visningsex för cirkus halva priset.
Det har jag gjort 2 gånger! Och aldrig mer igen kan jag säga... Första gången stod det att dörren va vänsterhängd så jag betalade extra för att få den högerhängd, den kom trots det till mig vänsterhängd och de ville bara ge total 100kr i kompensation för detta (att hänga om en dörr på en tung vinkyl själv är inte jättelätt). Dessutom saknades en visningshylla som de skickade i efterhand. Andra gången (några månader senare) köpte jag en kyl åt min familj. Den saknade instruktionsbok, ettt ben och nyckeln till dörren när den kom. Den fungerade i ca 2 månader innnan den la av. Eftersom man inte har garanti på deras outlet fick jag istället reklamera kylen. Efter två månaders mail-konversation och ett flertal besök av tekniker fick vi hem en ny kyl, men hade då istället rejäla problem med att få den gamla upphämtad då den fraktlösningen de bokat (DHL) inte kunde ta emot bokningar på upphämtning! Allt som allt har jag haft en riktigt usel upplevelse med Vinkylen.se Outlet (säljs via LS Bolagen) och mail-konversationerna uppgår till ca 70 mail totalt :D
 

Hardolph

Medlem
Det har jag gjort 2 gånger! Och aldrig mer igen kan jag säga... Första gången stod det att dörren va vänsterhängd så jag betalade extra för att få den högerhängd, den kom trots det till mig vänsterhängd och de ville bara ge total 100kr i kompensation för detta (att hänga om en dörr på en tung vinkyl själv är inte jättelätt). Dessutom saknades en visningshylla som de skickade i efterhand. Andra gången (några månader senare) köpte jag en kyl åt min familj. Den saknade instruktionsbok, ettt ben och nyckeln till dörren när den kom. Den fungerade i ca 2 månader innnan den la av. Eftersom man inte har garanti på deras outlet fick jag istället reklamera kylen. Efter två månaders mail-konversation och ett flertal besök av tekniker fick vi hem en ny kyl, men hade då istället rejäla problem med att få den gamla upphämtad då den fraktlösningen de bokat (DHL) inte kunde ta emot bokningar på upphämtning! Allt som allt har jag haft en riktigt usel upplevelse med Vinkylen.se Outlet (säljs via LS Bolagen) och mail-konversationerna uppgår till ca 70 mail totalt :D

+1 på LS-bolagen. Höll på med dom ifrån februari -19 till september samma år för en defekt kyl som hade isbildning och trasiga displayer och liknande.
Köper jag en kyl igen så är det första jag ska göra att säkerställa att LS-bolagen inte är generalagent.
 

buteljen

Medlem
Det har jag gjort 2 gånger! Och aldrig mer igen kan jag säga... Första gången stod det att dörren va vänsterhängd så jag betalade extra för att få den högerhängd, den kom trots det till mig vänsterhängd och de ville bara ge total 100kr i kompensation för detta (att hänga om en dörr på en tung vinkyl själv är inte jättelätt). Dessutom saknades en visningshylla som de skickade i efterhand. Andra gången (några månader senare) köpte jag en kyl åt min familj. Den saknade instruktionsbok, ettt ben och nyckeln till dörren när den kom. Den fungerade i ca 2 månader innnan den la av. Eftersom man inte har garanti på deras outlet fick jag istället reklamera kylen. Efter två månaders mail-konversation och ett flertal besök av tekniker fick vi hem en ny kyl, men hade då istället rejäla problem med att få den gamla upphämtad då den fraktlösningen de bokat (DHL) inte kunde ta emot bokningar på upphämtning! Allt som allt har jag haft en riktigt usel upplevelse med Vinkylen.se Outlet (säljs via LS Bolagen) och mail-konversationerna uppgår till ca 70 mail totalt :D
Jag har också köpt vinlagringsskåp vid två tillfällen hos vinkylen.se och har enbart bra erfarenheter. Har ju dock inte försökt köpa billigare på någon outlet iofs. Vinkyl nr 2 hade förvisso lite mögel på hyllorna, men de fick jag utbytta utan några som helst problem och hade nya hyllor på plats inom en vecka vill jag minnas. Skulle absolut välja dem om jag skulle behöva fler kylar :)
 

sunqan

Vinös
Jag har också köpt vinlagringsskåp vid två tillfällen hos vinkylen.se och har enbart bra erfarenheter. Har ju dock inte försökt köpa billigare på någon outlet iofs. Vinkyl nr 2 hade förvisso lite mögel på hyllorna, men de fick jag utbytta utan några som helst problem och hade nya hyllor på plats inom en vecka vill jag minnas. Skulle absolut välja dem om jag skulle behöva fler kylar :)

Jag har också bra erfarenhet av kundhanteringen hos climadiff.se/vinkylen.se men det var 2016... en något år för gammal vinkyl pajjade och jag fick ett riktigt bra erbjudande, inget krångel och snabbt hanterat.

Men som sagt, 3 5 år är en evighet och vad som helst kan hända
 

Esko

Medlem
Det har jag gjort 2 gånger! Och aldrig mer igen kan jag säga... Första gången stod det att dörren va vänsterhängd så jag betalade extra för att få den högerhängd, den kom trots det till mig vänsterhängd och de ville bara ge total 100kr i kompensation för detta (att hänga om en dörr på en tung vinkyl själv är inte jättelätt). Dessutom saknades en visningshylla som de skickade i efterhand. Andra gången (några månader senare) köpte jag en kyl åt min familj. Den saknade instruktionsbok, ettt ben och nyckeln till dörren när den kom. Den fungerade i ca 2 månader innnan den la av. Eftersom man inte har garanti på deras outlet fick jag istället reklamera kylen. Efter två månaders mail-konversation och ett flertal besök av tekniker fick vi hem en ny kyl, men hade då istället rejäla problem med att få den gamla upphämtad då den fraktlösningen de bokat (DHL) inte kunde ta emot bokningar på upphämtning! Allt som allt har jag haft en riktigt usel upplevelse med Vinkylen.se Outlet (säljs via LS Bolagen) och mail-konversationerna uppgår till ca 70 mail totalt :D

jag fick garanti på min när jag behövde nytt lås till min och fort gick de.
 

Carlsson

Medlem
Har ett från Dometic. Vet ej modell. Köptes från en Restaurang som klappade igen.
C1297C32-2042-4553-B89E-339363E5A43F.jpeg
Står i vardagsrummet i dagsläget.
 

Dennis

Medlem
Tjena!
Jag har precis flyttat och det första jag gjorde var att köpa en vinkyl av märket mquvee. Nu till min fråga; kylen står så att den har solljus på sig(glaset) mer eller mindre hela dagen. Är det några problem? Tycker att vinerna & champagnerna jag druckit ur den har hållit bra temperatur och tycker att det är relativt kallt när jag känner runt inne i den(14c för vin och 8c för champagne). Känns inte som att det borde vara några problem men någon kunnig får gärna ge input.
Kylen är integrerad så det är således lite småjobbigt att flytta den.
Vet inte om jag lagt denna posten fel, isåfall kanske någon kan flytta den‍♂️
Allt gott!
 

FredrikC

Medlem
Tjena!
Jag har precis flyttat och det första jag gjorde var att köpa en vinkyl av märket mquvee. Nu till min fråga; kylen står så att den har solljus på sig(glaset) mer eller mindre hela dagen. Är det några problem? Tycker att vinerna & champagnerna jag druckit ur den har hållit bra temperatur och tycker att det är relativt kallt när jag känner runt inne i den(14c för vin och 8c för champagne). Känns inte som att det borde vara några problem men någon kunnig får gärna ge input.
Kylen är integrerad så det är således lite småjobbigt att flytta den.
Vet inte om jag lagt denna posten fel, isåfall kanske någon kan flytta den‍♂️
Allt gott!
Jag är nästan säker på att glaset ska vara uv-skyddat och att det är främst det man vill komma bort ifrån. Men någon som är mer kunnig får gärna säga till.
 

Zizou

Medlem
Skaffade ett DVA305G för ett knappt år sedan och är överlag nöjd, förutom att fuktighetsgraden är för låg. Oftast ligger den runt 40-43 %, för att under kortare tidsperioder hoppa upp till 65 %. Börjat misstänka att något är fel eftersom den aldrig visat 50-60 % utan det är oftast 40-43 % eller då 65 %.
Varit i kontakt med vinkylen.se som skickade lavastenar samt föreslog att sätta in små skålar med vatten. Jag har gjort det men det blir ingen skillnad.

Något vis forumit som kan bidra med kunskap?
 

Jesper L

Medlem
Skaffade ett DVA305G för ett knappt år sedan och är överlag nöjd, förutom att fuktighetsgraden är för låg. Oftast ligger den runt 40-43 %, för att under kortare tidsperioder hoppa upp till 65 %. Börjat misstänka att något är fel eftersom den aldrig visat 50-60 % utan det är oftast 40-43 % eller då 65 %.
Varit i kontakt med vinkylen.se som skickade lavastenar samt föreslog att sätta in små skålar med vatten. Jag har gjort det men det blir ingen skillnad.

Något vis forumit som kan bidra med kunskap?
Mitt låg på 65% fram till mars-april då jag bytte led-belysning som blivit dålig. Ligger nu konstant på 40% trots skål med vatten samt sprutning med blomspruta.
Jag tror dock att den senaste tiden varit väldigt torr med låg luftfuktighet och att det spelar in men är osäker.
Även jag är intresserad av eventuell lösning.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Generellt skulle jag vilja säga att viner är betydligt mer tåliga än vad tillverkarna av vinkylar vill ge sken av. Så länge man undviker solljus och höga temparturer kommer man långt.:)

Tjena!
Jag har precis flyttat och det första jag gjorde var att köpa en vinkyl av märket mquvee. Nu till min fråga; kylen står så att den har solljus på sig(glaset) mer eller mindre hela dagen. Är det några problem? Tycker att vinerna & champagnerna jag druckit ur den har hållit bra temperatur och tycker att det är relativt kallt när jag känner runt inne i den(14c för vin och 8c för champagne). Känns inte som att det borde vara några problem men någon kunnig får gärna ge input.
Kylen är integrerad så det är således lite småjobbigt att flytta den.
Vet inte om jag lagt denna posten fel, isåfall kanske någon kan flytta den‍♂️
Allt gott!
Har aldrig hört talas om en vinkyl som inte har UV-filter på glasdörren. Alltså inget problem förutom att kylen kommer dra mer ström och därmed låta mer på grund av uppvärmningen från solen.

Är man riktigt nojig kan man oroa sig för hur bra UV-filtret är i praktiken men det borde inte vara några problem. Dessutom har ju även de flesta vinflaskor "inbyggt" UV-filter (brunt glas bäst följt av grönt).

Skaffade ett DVA305G för ett knappt år sedan och är överlag nöjd, förutom att fuktighetsgraden är för låg. Oftast ligger den runt 40-43 %, för att under kortare tidsperioder hoppa upp till 65 %. Börjat misstänka att något är fel eftersom den aldrig visat 50-60 % utan det är oftast 40-43 % eller då 65 %.
Varit i kontakt med vinkylen.se som skickade lavastenar samt föreslog att sätta in små skålar med vatten. Jag har gjort det men det blir ingen skillnad.

Något vis forumit som kan bidra med kunskap?
Kan bara konstatera att min Dometic aldrig hållt utlovad luftfuktigheten heller när jag mätt. Kör numera med ett glas vatten i kylen, mest för trygghetskänslan.
 

dow

Medlem
Skaffade ett DVA305G för ett knappt år sedan och är överlag nöjd, förutom att fuktighetsgraden är för låg. Oftast ligger den runt 40-43 %, för att under kortare tidsperioder hoppa upp till 65 %. Börjat misstänka att något är fel eftersom den aldrig visat 50-60 % utan det är oftast 40-43 % eller då 65 %.
Varit i kontakt med vinkylen.se som skickade lavastenar samt föreslog att sätta in små skålar med vatten. Jag har gjort det men det blir ingen skillnad.

Något vis forumit som kan bidra med kunskap?

har samm skåp och samma problem. ställde in en egen luftfuktighetsmätate och vattenbad och såg att luftfuktigheten sakta steg upp mot 65% utan att displayen visade nämnvärd skillnad. Några dagar senare visade displayen rätt men har därefter hoppat ner till ca 45% igen.

Litar inte på sensorn, mitt tips är att kolla med en annan.
 

Jesper L

Medlem
har samm skåp och samma problem. ställde in en egen luftfuktighetsmätate och vattenbad och såg att luftfuktigheten sakta steg upp mot 65% utan att displayen visade nämnvärd skillnad. Några dagar senare visade displayen rätt men har därefter hoppat ner till ca 45% igen.

Litar inte på sensorn, mitt tips är att kolla med en annan.
Vilken hygrometer köpte du?
 

Hardolph

Medlem
Skaffade ett DVA305G för ett knappt år sedan och är överlag nöjd, förutom att fuktighetsgraden är för låg. Oftast ligger den runt 40-43 %, för att under kortare tidsperioder hoppa upp till 65 %. Börjat misstänka att något är fel eftersom den aldrig visat 50-60 % utan det är oftast 40-43 % eller då 65 %.
Varit i kontakt med vinkylen.se som skickade lavastenar samt föreslog att sätta in små skålar med vatten. Jag har gjort det men det blir ingen skillnad.

Något vis forumit som kan bidra med kunskap?

Jag har samma
har samm skåp och samma problem. ställde in en egen luftfuktighetsmätate och vattenbad och såg att luftfuktigheten sakta steg upp mot 65% utan att displayen visade nämnvärd skillnad. Några dagar senare visade displayen rätt men har därefter hoppat ner till ca 45% igen.

Litar inte på sensorn, mitt tips är att kolla med en annan.


+1 på den.
 

Jesper L

Medlem
Köpte en billig termometer med hygrometer för 39kr för att snabbt kolla av läget i skåpet.
Enligt den är luftfuktigheten 56% i mitten av mitt DVA305G.
Får se om jag köper någon dyrare mojäng.

Är det någon som kontaktat Climadiff direkt och påpekat att hygrometern i skåpet möjligtvis kan vara defekt?
 

Boletus

Medlem
Också jag funderar över fukten i Climadiff.
Jag köpte nyligen en liten termometer/hygrometer med exakt samma formfaktor som den termometer (utan hygro) som sitter monterad i min Climadiff CVP180. Inget fancy men jag tänkte att den kanske gick att byta mot termometern, vilket inte var så lätt så det gav jag upp.
https://www.teknikproffset.se/Hem-h...Digital-termometerhygrometer-i-miniformat.htm
När det ligger direkt i en hylla visar den 38% luftfuktighet. Temperaturgivaren är uppe på 16,4, medan den inbyggda termometern visar 11,4 (skåpet inställt på 12,0). Plockar jag ut hygrometern ur skåpet skjuter luftfuktigheten upp till 58%, vilket verkar hyfsat korrekt.
Så fuktigheten verkar oroande låg men jag tror jag vill pröva en modell till innan jag får panik.
 

Zizou

Medlem
Köpte en billig termometer med hygrometer för 39kr för att snabbt kolla av läget i skåpet.
Enligt den är luftfuktigheten 56% i mitten av mitt DVA305G.
Får se om jag köper någon dyrare mojäng.

Är det någon som kontaktat Climadiff direkt och påpekat att hygrometern i skåpet möjligtvis kan vara defekt?

Jag har inte ställt den frågan till Climadiff, men den verkar onekligen befogad att ställa.
 
Toppen