Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin som investering

Magikern

Medlem
Jag har funderat på att satsa mer på vin som investering

Jag har kontaktat Rarewine invest och jag är lite nyfiken på på vad forumiterna tycker om detta företaget. Deras förslag till portfölj nedan känns inte som det självklara valet i mitt tycke. Det kanske är smartare att ha en annan strategi eller anlita något annat företag om man vill investera, eller?

youtube.com/watch?utm_campaign=Velkommen+til+RareWine+Invest+-+SE&utm_medium=email&_hsenc=p2ANqtz-8PmUrpWxmWDHDpFYSXUUySF5VoTJQGGwGnZ9e3t-ULsY8WmnjG0pPjmCke3T53DqujaNo6Kz55XlWvYpbpvcV8rtKhCcDywjeDExCU5oqTOOC3JQE&_hsmi=356963046&utm_content=356963046&utm_source=hs_automation&v=ApyfyBzvDHk&feature=youtu.be

Jag hittade ingen träd om investering men moderatorerna kan kanske flytta detta inlägget om det redan finns en.

Pontus

Medlem
Jag har funderat på att satsa mer på vin som investering

Jag har kontaktat Rarewine invest och jag är lite nyfiken på på vad forumiterna tycker om detta företaget. Deras förslag till portfölj nedan känns inte som det självklara valet i mitt tycke. Det kanske är smartare att ha en annan strategi eller anlita något annat företag om man vill investera, eller?

youtube.com/watch?utm_campaign=Velkommen+til+RareWine+Invest+-+SE&utm_medium=email&_hsenc=p2ANqtz-8PmUrpWxmWDHDpFYSXUUySF5VoTJQGGwGnZ9e3t-ULsY8WmnjG0pPjmCke3T53DqujaNo6Kz55XlWvYpbpvcV8rtKhCcDywjeDExCU5oqTOOC3JQE&_hsmi=356963046&utm_content=356963046&utm_source=hs_automation&v=ApyfyBzvDHk&feature=youtu.be

Jag hittade ingen träd om investering men moderatorerna kan kanske flytta detta inlägget om det redan finns en.
Känns som att den huvudsakliga strategin är (var) extrapolering. Bättre strategi är nog att hitta de tåg som inte redan gått tänker jag.

Trådskapare
M

Magikern

Medlem
Känns som att den huvudsakliga strategin är (var) extrapolering. Bättre strategi är nog att hitta de tåg som inte redan gått tänker jag.

Det luriga tycks vara att hitta tågen som inte redan gått. För 15 år sedan var det massor av vin som man kunde investera i men idag är det annorlunda. Många grand cru viner från bourgogne tycks stå rätt still i pris (domaineviner inkluderat) det samma gäller även Bdx.

Pontus

Medlem
Det luriga tycks vara att hitta tågen som inte redan gått. För 15 år sedan var det massor av vin som man kunde investera i men idag är det annorlunda. Många grand cru viner från bourgogne tycks stå rätt still i pris (domaineviner inkluderat) det samma gäller även Bdx.
Yepp, lurigt. Men jag tror ändå att riskspridning i segmentet "tåg som kanske går" ger bättre avkastning, om man är riktigt kunnig. Sen är det naturligtvis svårt att gå emot en allmän trend. Det har varit en riktigt dålig marknad de senaste åren, med fallande priser i kombination med inflation. Tror heller inte att taco-tarifferna är något som direkt gynnar vinmarknaden. Den som lever får se...

Några av de största utmaningarna med vin som investering är kanske transaktionskostnaderna, lagringskostnader, illikviditeten och tillgång till volymer - jämfört med andra tillgångar. Kanske skall man överväga att investera i andra tillgångar och använda överskottet till att köpa och dricka vin? Då blir också alla viner mer tillgängliga för vindrickare, som en positiv bieffekt 😅☺️. Men det kanske blev offtopic…

katho27

Medlem
Saxat från Rarewines egen hemsida.

Skärmavbild 2025-08-08 kl. 12.55.37.png

Man kan notera att dom i sitt säljmaterial inte benämner eller problematiserar de senaste 2 åren så mycket. Och även om historisk avkastning är en tämligen svag indikator för framtida dito, så är väl valet av tidsperiod om man vill göra prognoser av visst intresse och bör benämnas om man är seriös.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Min rekommendation är att låta bli att använda vin som en investering. Så säger jag alltid, inte minst av de skäl som @champagne_per_se anger, men vi har nu igen (tydligt illustrerat i diagrammet ovan) sett att vinpriser kan gå ner, så vin kanske inte längre har en särskild lyster som "alternativ placering"? Det lär påverka hur mycket "nya pengar" som placeras i dyra viner. Dessutom finns det väldigt stor global osäkerhet nu, vilket borde vara mer negativt än positivt för efterfrågan på lyxprodukter, som ju dyra viner trots allt är en del av, när det gäller "avsättning till slutkund". Så om du ska investera nu ska du nog tro på en rejäl "turnaround" för den globala konjunkturen som jag inte riktigt kan se, men kanske är jag pessimist.

Några av de tidigare FW-trådarna i detta ämne som jag hittar:
https://www.finewines.se/threads/investering.1325/ (de flesta inläggen från 2011, ett antal från 2014 och enstaka från 2021)
https://www.finewines.se/threads/investera-i-vin.5681/ (inlägg från 2019)
https://www.finewines.se/threads/investera-i-champagne-tips.8349/ (inlägg enbart från nov 2022)
https://www.finewines.se/threads/koepa-lagra-och-saelja-om-40-ar.4557/ (inlägg från 2017)
https://www.finewines.se/threads/investering-i-vin.1578/ (kort tråd från 2012)
https://www.finewines.se/threads/investeringar-i-fine-wine.1416/ (inlägg från 2011)
https://www.finewines.se/threads/vininvestering-vad-ska-man-taenka-pa.68/ (kort tråd från 2007!)
https://www.finewines.se/threads/aer-dessa-viner-bra-investeringar.1801/ (inlägg från 2012) - hur gick det förresten med investeringen i Ch. de Reignac, @Magikern ?

Det har nog funnits fler diskussioner kring detta under åren i andra trådar, bl.a. i sådana om "jag ska bygga eller fylla en vinkällare" eller diskussioner om webblanseringar eller köpa vin från utlandet.

Trådskapare
M

Magikern

Medlem
M
https://www.finewines.se/threads/aer-dessa-viner-bra-investeringar.1801/ (inlägg från 2012) - hur gick det förresten med investeringen i Ch. de Reignac, @Magikern ?

Det har nog funnits fler diskussioner kring detta under åren i andra trådar, bl.a. i sådana om "jag ska bygga eller fylla en vinkällare" eller diskussioner om webblanseringar eller köpa vin från utlandet.

Kul att du tog upp Reignac. Jag trodde en smula på att det skulla gå upp rätt mycket i pris delvis på grund av Francois Mauss blindprovning av 01 för 16 år sedan. Den gången misstogs det som Angelus av ingen mindre än Michel Bettan. Idag är den årgången fortfarande humant prissatt faktiskt https://www.wine-searcher.com/find/de+reignac+bordeaux+superior+france/2001/sweden

¨För övrigt hade jag nog förr valt Grand Puy-Lacoste som investeringsvin när det begav sig men det vinet har inte heller ökat så mycket.

Klas.

Medlem
Saxat från Rarewines egen hemsida.

Visa bifogad bild 34797
Man kan notera att dom i sitt säljmaterial inte benämner eller problematiserar de senaste 2 åren så mycket. Och även om historisk avkastning är en tämligen svag indikator för framtida dito, så är väl valet av tidsperiod om man vill göra prognoser av visst intresse och bör benämnas om man är seriös.
Gissar att grafen ovan inte inkluderar transaktionskostnader eller förvaringskostnader, som om de inkluderas skulle dra ner avkastningen markant jämfört med ”aktier”?

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Gissar att grafen ovan inte inkluderar transaktionskostnader eller förvaringskostnader, som om de inkluderas skulle dra ner avkastningen markant jämfört med ”aktier”?
Och hade startåret satts till 2009 hade ”aktier” legat betydligt högre, även utan dessa avgifter.

katho27

Medlem
Som sagt, saxat från deras hemsida och jag är ingen expert. Men "priserna" i grafen utgörs av indexen Liv-ex Bourgogne 150 resp Liv-ex Champagne 50 (således mest sannolikt helt utan transaktions- och lagringskostnader väl) jämfört med globala aktieindexet MSCI World. Så ja, jämförelsen haltar om man inkluderar kostnaderna.

Men nästan mer oseriöst upplever jag att de i texten hävdar:

"Den årliga avkastningen för vin har varit + 8 % under de senaste 16 åren och det förväntas att priset kommer att fortsätta att stiga i samma takt. Det beror på en kombination av flera faktorer, däribland begränsad konstant produktion, ökad efterfrågan, pågående konsumtion och ökade produktionskostnader." Källa https://www.rarewineinvest.se/varfoer-investera-i-vin/

Detta när man själva strax därefter visar den graf där man kan utläsa att de index man lutar sig mot gått ner markant senaste 2-3 åren och underpresterat mot aktier, utan att nämna detta i "säljtexten".

Trådskapare
M

Magikern

Medlem
Som sagt, saxat från deras hemsida och jag är ingen expert. Men "priserna" i grafen utgörs av indexen Liv-ex Bourgogne 150 resp Liv-ex Champagne 50 (således mest sannolikt helt utan transaktions- och lagringskostnader väl) jämfört med globala aktieindexet MSCI World. Så ja, jämförelsen haltar om man inkluderar kostnaderna.

Men nästan mer oseriöst upplever jag att de i texten hävdar:

"Den årliga avkastningen för vin har varit + 8 % under de senaste 16 åren och det förväntas att priset kommer att fortsätta att stiga i samma takt. Det beror på en kombination av flera faktorer, däribland begränsad konstant produktion, ökad efterfrågan, pågående konsumtion och ökade produktionskostnader." Källa https://www.rarewineinvest.se/varfoer-investera-i-vin/

Detta när man själva strax därefter visar den graf där man kan utläsa att de index man lutar sig mot gått ner markant senaste 2-3 åren och underpresterat mot aktier, utan att nämna detta i "säljtexten".

Jag håller med men samtidigt är nog poängen nog att vin skall framstå som ett säkrare kort rent långsiktigt. Vissa aktier åker berg och dalbana minst sagt men det gör inte vin på samma sätt (med några undantag).

Sen är det ju betydligt bättre att sälja vinerna utomlands i många fall. Vinförsäljning i Danmark kan ju vara en bra lösning på grund av växlingskursen men det ägnar sig kanske inte detta företaget åt.

En utvikning när det gäller min syn på vininvestering är att jag personligen sålt samtliga av mina flaskor med Figeac 08, LH Tondonia gran reserva 94, äldre Tignanello etc. på Bukowskis om jag bott och lagrat några kvarter därifrån. Ser man det på det viset är det kanske lönt med vinvestering trots allt. :p

Last edited:

katho27

Medlem
Personligen är jag ointresserad av konceptet vin-investering på det sätt som firman presenterar. Att jag inte kunde hålla mig från att kommentera det här handlade om att jag närmast blev anti-intresserad av den film som länkades och vad som skrivs på hemsidan.

I mina öron låter det som att de har en enda USP och det är ”In Bond”-faktorn. Deras övriga salespitch om urval, ”portföljfördelning”, prognoser eller fundamenta bakom investeringen upplevde jag mest som snömos (utöver det faktum att det sett bra ut med facit i hand och en ”lagom lång” backspegel).

Köp ett vin hos dom och hoppas att det går upp nog för att täcka lagrings och transaktionskostnader – kanske inte riktigt en lottsedel men om man väger in vikten av timing in och ut, marknadslikviditet och såväl generell som specifik risk så inte långt därifrån kanske.

Det du också ger upp med deras koncept jämfört med om du köper och lagrar vin själv är den perfekta hedgen!

Om ditt vin inte skulle funka som latent ”investering” är ju den uppenbara lösningen att gå tillbaka till vinet primära funktion och bara dricka och njuta! Och skulle det ha stigit mycket i värde går det ju att sälja om man skulle vilja.

Om t ex den flaska oskattade Salon i Rarewines Freeport du ”investerat i” inte skulle utvecklas värdemässigt som du önskat/hoppats eller behöver för att gå runt, ja då har du ingen hedge alls. Jag har svårt att se någon välja att då betala skatter och straffavgifter för att få möjlighet att plocka hem flaskan och sedan njuta av den.

Jag har inte någon investeringstanke med min källare, men det faktum att grejerna är värda en del är ju ett sparande i sig (om något skulle skita sej helt så finns det som tillgång)

Viner som jag tror just nu är helt riskfria att köpa med tanke på värdetapp är halvgamla flaskor 1:er cru och superseconds Bordeaux. Jag har nyligen köpt t.ex Chateau Margaux, Lafite och Las Cases i årgångar från 1990-2005 för i sammanhanget låga priser. T.ex Lafite Rothschild 2001 for 360 euro. Jag har lite svårt att se att de flaskorna kommer bli mycket billigare än vad de är nu. Fast min plan är att dricka dem i första hand 😍

Pontus

Medlem
Att enbart köpa vin som en investering tänker jag också är tveksamt av ovan nämnda skäl. Jag har gjort en del affären under årens lopp, men då har det varit som en del av ett genuint vinintresse. Jag har med med några få undantag köpt för att konsumera. Men, vinintresset har varit hyfsat gynnsamt även ur ett ekonomiskt perspektiv för mig. Jag sålde av en del av mina flaskor 2021-2022 (flyt!). Transaktionskostnaderna var ca 6% och då jag redan hade källare var lagrings-marginalkostnaden för de sålda flaskorna låg. Det rör sig inte om några jättesummor totalt sett, men jag har i alla fall kunnat köpa en del annat som jag gärna vill dricka för vinsterna. Vinstmarginalen med hänsyn taget till transaktionskostnaderna var ca 300%. Inköpen gjordes löpande under ca 15 års tid.

Toppen