Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinlådor

Pessoa

Medlem
WineTrade har en grym decemberlåda på gång.

"December-lådan som lanseras 13/12:
Skåla in någon av decemberhelgerna med dessa flaskor:
Domaine Bobinet 'Rififi' 2016 (mousserande),Loire
Suertes del Marques 'Trenzado' 2016, Teneriffa
C.O.S 'Frappato' 2016, Vittoria, Sicilien
Hérve Souhaut ’Syrah’ 2016, Rhône
Hérve Souhaut ’Les Cessieux’ 2015, Rhône
Comando G 'La Bruja de Rozas' 2015, Madrid
Art nr: 7519509"

Sen kommer Pompette 10 lagom till jul.https://www.pompette.se/vinlador
 

Mattias Schyberg

Administratör

jrick

Medlem
När vi ändå pratar vinlådor och i det här fallet att använda sig av anonyma (oberoende?) privatpersoner "kända från Instagram" i sin marknadsföring: https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/mousserandese-collection-2008-7005609

Är det inte hög tid för en finewines.se-låda? ;)

Skämt åsido. Det finns en bra anledning till att vara oberoende på riktigt och inte bli ett verktyg för branschen att göra reklam!
Han eller hon påstår att det inte förekommer någon form av betalning för "samarbetet".
 

Wintermute

Medlem
När vi ändå pratar vinlådor och i det här fallet att använda sig av anonyma (oberoende?) privatpersoner "kända från Instagram" i sin marknadsföring: https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/mousserandese-collection-2008-7005609

Är det inte hög tid för en finewines.se-låda? ;)

Skämt åsido. Det finns en bra anledning till att vara oberoende på riktigt och inte bli ett verktyg för branschen att göra reklam!
Med lite stickprov märker man att lejonparten av flaskorna inte finns provade på deras hemsida. Skumt.
 

Ekdahl

Medlem
Med lite stickprov märker man att lejonparten av flaskorna inte finns provade på deras hemsida. Skumt.
Som av en händelse provade jag fyra av dessa viner i fredags :). Importören hade provning av dessa + några till på Champagnebaren Små Bubblor. Skrev inga anteckningar men kommer ihåg följande ur minnet:
  • Roland Champion BdB Grand Cru Brut 2008: Andra gången jag provar denna. Gillar den, mycket smörkola, brödighet och lite utvecklade toner. God att dricka nu men blir säkert bättre. Ett rimligt köp.
  • Pertois-Mortiset Millésime Grand Cru 2008: Fastnade inte för denna. Väldigt outvecklad och ung. Öppnade upp sig med tid och värme. Kan nog bli betydligt bättre med ålder, men inte fantastisk
  • José Michel & Fils BdB Brut 2008: Ganska anonym och sluten, ung. Inte helt tilltalande på doften. Kommer också utvecklas men ändå inte något jag känner köpbehov av
  • Cossy Vielles Vignes Premier Cru 2008: Denna var klart tilltalande. Bra komplexitet på näsan. Skulle vilja testa den igen under lugnare omständigheter och med lite mer ålder.
Men sedan provade jag bl.a. Charlier Special Club 2006 (kommer i nästa släpp) och den var ett klart snäpp bättre, men tilltalar mina preferenser mycket med rostade fat och sherrytoner.
 

Skaggs

Medlem
Två olika lådor med champagne släpptes idag ifrån Vin&Natur:

"Den ena Vin & Natur Champagne 4 (75115) innehåller tre champagner från de tre odlarna Bérêche et Fils, Christophe Mignon och André Beaufort.

Den andra lådan innehåller sex champagner från Vouette & Sorbée. 3 flaskor 2014 Fidèle och 3 flaskor 2014 Blanc d´Argile (nr 79436)"
 
Last edited:

MartinE

Medlem
Cossy Vielles Vignes Premier Cru 2008: Denna var klart tilltalande. Bra komplexitet på näsan. Skulle vilja testa den igen under lugnare omständigheter och med lite mer ålder.
F. Cossy är en riktigt bra producent, som man tyvärr inte stöter på särskilt ofta - framförallt inte på SB! Jag har t o m övervägt att köpa den där 2008-lådan enbart för att få Cossy-flaskan (trots att jag redan har köpt tre av de andra flaskorna som följer med)...
 

Skaggs

Medlem
En producent som jag förvisso varken kan mycket om eller har druckit mycket av, men det jag har testat har varit riktigt intressant. Kanske har tipsats om tidigare, men men...

Champagnelådan Buteljholmen 1 finns nu att beställa på Systembolaget. Den innehåller tre olika champagner från Hugues. Artikelnr. 73547

– En Brut Nature som är gjord på 90% pinot meunier och 10% chardonnay och har legat 4,5 år på sin jästfällning.

– En Blanc de Blancs Brut Nature gjord på 100% chardonnay från Chouilly och den har legat 7 år på sin jästfällning.

– En Rosé Brut Nature gjord på 60% chardonnay och 40% pinot meunier som har legat 4 år på sin jästfällning.
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Wicked Wine har en Schubertlåda för 1297:-
Schubert Vintage Box #3 (79974)
Schubert Syrah 2007
Schubert Syrah 2010
Schubert Pinot Noir 2014
Schubert Marion's Vineyard Pinot Noir 2010
Schubert Marion's Vineyard Pinot Noir 2011
Schubert Marion's Vineyard Pinot Noir 2013
 
Toppen