Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinlådor

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Bristlylådan 11
Pris 852 kr
https://www.systembolaget.se/dryck/aperitif-dessert/bristlyladan-11-7029409
2016 Pouilly-Fumé Florilege, Jonathan Didier Pabiot
2015 Bourgogne Aligoté, Domaine Fernand & Laurent Pillot
2015 Rosso di Montalcino, Caprili
2015 Chianti Monrosso, Castello di Monsanto
2016 Cotes-du-Rhone Villages Visan A fleur de Pampre, Domaine la Florane
2014 Cotes-du-Rhone Terre d'Argile 2014, Domaine de la Janasse
 

Daniel A

Administratör
Vin & Natur 20
http://www.vinnatur.se/vinlador/
https://www.systembolaget.se/dryck/aperitif-dessert/vin-natur-20-7872709
1x Barbera d'Asti Asinoi 2016
1x Bianchetto
1x Mâcon Villages Récolte 2016
1x Môl
1x Côtes du Jura Poulsard 2016
1x Varetúo Barranco Oscuro

Väntar på att min ska dyka upp! Barranco Oscuro är en producent alla här borde testa någon gång. Verkligen svalklimatsspanskt - tror de har bland de högsta belägna vingårdarna i Europa. Claude Buchots Poulsard är riktigt intressant den också. Resten hoppas jag också levererar!


Aha, så det är Fruktstereo som tar in Côme Isambert! Tack för den informationen.
 

chambertin

Medlem
Spontant tycker jag detta känns väldigt dyrt (11004kr för 6 flaskor), men de kanske är väldigt svåra att få tag på annars?
Håller med dig om det men -99 och -02 verkar (i alla fall inte på Wine-searhcer) finnas ute på marknaden.
Dessa två fanns dock under 2017 verkar det som men inte just nu.
Annars ser priserna ut att variera mellan 80€/fl och 150€/fl ungefär (ex skatter/moms).
Fördelen med en sådan här låda från importören är väl dock att alla flaskorna lär komma direkt från D-V och har inte samlat damm på ngt lager i flera år. Huruvida dom är nydegorgerade eller ej har jag ingen aning om men @magnum vet säkert det.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Håller med dig om det men -99 och -02 verkar (i alla fall inte på Wine-searhcer) finnas ute på marknaden.
Dessa två fanns dock under 2017 verkar det som men inte just nu.
Annars ser priserna ut att variera mellan 80€/fl och 150€/fl ungefär (ex skatter/moms).
Fördelen med en sådan här låda från importören är väl dock att alla flaskorna lär komma direkt från D-V och har inte samlat damm på ngt lager i flera år. Huruvida dom är nydegorgerade eller ej har jag ingen aning om men @magnum vet säkert det.
Tror inte dom är nydeggade, 98an skall dock vara gjord med kork och inte kapsyl för ¨bubbeltillverkningen¨.

2008 kommer nog snart.........
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Pompette No. 11 finns nu ute.

Innehåller följande:
Domaine Christophe et Fils Chablis 2016
Domaine Christophe et Fils Chablis 1er Cru Fourchaume 2016
Domaine Jean Fournier Origines Cuvée Spécial 2015

Domaine Jean Fournier Marsannay "Clos du Roy" 2015
Domaine Marc Roy Gevrey-Chambertin "Vieilles Vignes" 2015
Château Thivin Côte de Brouilly "Les Sept Vignes" 2016
 

Zingo

Medlem
Är säkerligen redan avhandlat någonstans men... Vet någon om man kan se vilka de kommande släppen är på Caviste innan klockslaget som är angivet på hemsidan eller är det helt höljt i dunkel fram tills dess? Ibland verkar man veta innan men är det via någon öppen provning etc den infon kommer?
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Är säkerligen redan avhandlat någonstans men... Vet någon om man kan se vilka de kommande släppen är på Caviste innan klockslaget som är angivet på hemsidan eller är det helt höljt i dunkel fram tills dess? Ibland verkar man veta innan men är det via någon öppen provning etc den infon kommer?

Martin som är en av ägarna i Caviste brukar stå och servera/visa upp sina viner på onsdagarna innan släppen, som alltid är på torsdagar. I vissa fall har forumsmedlemmar här blivit inbjudna för att testa vinerna. Andra gånger har jag sett att SvD har fått testa vinerna på förhand och redan någon, eller några dagar innan lansering skrivit ut vilka viner det handlar om. När du har följt Caviste i ett par år så kan du ana ett visst mönster, beroende när på året vi befinner oss. Jag vet att några här på forumet börjar bli väldigt duktiga på att gissa vilken låda som är på tur :).
 

jrick

Medlem
Är säkerligen redan avhandlat någonstans men... Vet någon om man kan se vilka de kommande släppen är på Caviste innan klockslaget som är angivet på hemsidan eller är det helt höljt i dunkel fram tills dess? Ibland verkar man veta innan men är det via någon öppen provning etc den infon kommer?

Det kommer också ofta extra ledtrådar på Cavistes instagram, särskilt i stories. Men mest är det en kombination av säsongsupprepningar och en tolkning av den bild som ligger som teaser på hemsidan som är bakgrunden till att man kan gissa.
 
Toppen