Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 18 mars 2021

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt

Deek

Medlem
Angående Pianrosson så ska dess syskon Santa Caterina d’Oro släppas nu någon gång snart. Så håll utkik!

har själv plockat upp fyra flaskor av pianrosso ;)
 

Domaren

Rookie som leker Italien.
Angående Pianrosson så ska dess syskon Santa Caterina d’Oro släppas nu någon gång snart. Så håll utkik!

har själv plockat upp fyra flaskor av pianrosso ;)
har du druckit den?

Hur gör ni generellt med +500 kr-viner? när dricker man dem:confused:? Kan inte ställa fram dem till vänner som gillar marmeladviner direkt..
 

Deek

Medlem
har du druckit den?

Hur gör ni generellt med +500 kr-viner? när dricker man dem:confused:? Kan inte ställa fram dem till vänner som gillar marmeladviner direkt..
Nej, aldrig druckit men ser fram emot att testa :)

Har en liten gruppering av vänner där vi brukar korka upp viner som är lite finare och det är oftast då dessa dricks. Alternativt med frugan men hon är lite mer gnällig när det kommer till tillfälle att öppna dyrare viner ;)
 

NoSense

Medlem
[QUOTE="

Hur gör ni generellt med +500 kr-viner? när dricker man dem:confused:? Kan inte ställa fram dem till vänner som gillar marmeladviner direkt..[/QUOTE]

Man dricker dom precis närsomhelst, utom när man har mugglare på besök. Jag har en vana att ytterst sällan berätta för frun vad vinerna kostar, men lyssnar noga vad hon tycker om eller ej. Då är det alltid lite lättare att motivera köp fler sorter av det hon också tycker om. Jag har flyt så hon tycker det mesta (bara det inte smakar sylt) är gott, så jag fyller på källaren med bland annat Brunello, Barolo och Ribera del Duero just nu :) Förr tyckte jag att ett vin för 300:- var dyrt, numera tvekar jag inte att köpa vin för 1300:-, men det dubbla känns fortfarande inte motiverat. Om det inte är Champagne såklart.. Sen kan man ju alltid frossa i sin ensamhet med sällskap av endast ett bra vin och en god köttbit så fort tillfälle ges att få vara solo.
Men det finns en hel del gott vin som inte kostar skjortan, som duger gott. Finns en riktigt bra tråd här någonstans med tips av viner för under 200:-.
 

Victorious

Medlem
Hur gör ni generellt med +500 kr-viner? när dricker man dem:confused:? Kan inte ställa fram dem till vänner som gillar marmeladviner direkt..

Jag förstår din fundering, men har alltid haft en kanske annorlunda tanke kring det. Under tillfällen när något firas då är man generellt exalterad över så mycket annat som händer och behöver därför inte alltid öppna dyra flaskor just vid de tillfällena. En regning tisdag eller halvpissig torsdag är nästan de bästa tillfällena. Sen vill man ju helst dricka dem med likasinnade som man kan diskutera vinerna med.

Det värsta tycker jag är känslan av att behöva öppna vinet i precis rätt mognadsfas som bara blir större ju dyrare vinet är! :oops:
 

Domaren

Rookie som leker Italien.
[QUOTE="

Hur gör ni generellt med +500 kr-viner? när dricker man dem:confused:? Kan inte ställa fram dem till vänner som gillar marmeladviner direkt..

Man dricker dom precis närsomhelst, utom när man har mugglare på besök. Jag har en vana att ytterst sällan berätta för frun vad vinerna kostar, men lyssnar noga vad hon tycker om eller ej. Då är det alltid lite lättare att motivera köp fler sorter av det hon också tycker om. Jag har flyt så hon tycker det mesta (bara det inte smakar sylt) är gott, så jag fyller på källaren med bland annat Brunello, Barolo och Ribera del Duero just nu :) Förr tyckte jag att ett vin för 300:- var dyrt, numera tvekar jag inte att köpa vin för 1300:-, men det dubbla känns fortfarande inte motiverat. Om det inte är Champagne såklart.. Sen kan man ju alltid frossa i sin ensamhet med sällskap av endast ett bra vin och en god köttbit så fort tillfälle ges att få vara solo.
Men det finns en hel del gott vin som inte kostar skjortan, som duger gott. Finns en riktigt bra tråd här någonstans med tips av viner för under 200:-.[/QUOTE]

Bra svar. Jag håller med dig, ingen idé att bjuda mänskor som nöjer sig med ett boxvin som bäst dricks iskallt. Är ju en relativt ny hobby för mig detta och i min lilla samling finns viner i spannet 300-1200 kr med median på 500 kanske.

Berättar aldrig för min sambo vad de kostar heller, men hon tycker ju om det milda men det djupa med nebbiolodruvan och då kan jag hela tiden försöka ta det till nya höjder. (känns det som)

Sfursat/Sforzado gick dock bort, tyvärr.

Det finns ju en ironi det här för man köper på sig men hittar aldrig tillfällen att dricka det som är bra. Men imorrn ska jag damma av en bättre Barolo.
 

stevie22002

Medlem
:):):):):):):)
Man dricker dom precis närsomhelst, utom när man har mugglare på besök. Jag har en vana att ytterst sällan berätta för frun vad vinerna kostar, men lyssnar noga vad hon tycker om eller ej. Då är det alltid lite lättare att motivera köp fler sorter av det hon också tycker om. Jag har flyt så hon tycker det mesta (bara det inte smakar sylt) är gott, så jag fyller på källaren med bland annat Brunello, Barolo och Ribera del Duero just nu :) Förr tyckte jag att ett vin för 300:- var dyrt, numera tvekar jag inte att köpa vin för 1300:-, men det dubbla känns fortfarande inte motiverat. Om det inte är Champagne såklart.. Sen kan man ju alltid frossa i sin ensamhet med sällskap av endast ett bra vin och en god köttbit så fort tillfälle ges att få vara solo.
Men det finns en hel del gott vin som inte kostar skjortan, som duger gott. Finns en riktigt bra tråd här någonstans med tips av viner för under 200:-.

Bra svar. Jag håller med dig, ingen idé att bjuda mänskor som nöjer sig med ett boxvin som bäst dricks iskallt. Är ju en relativt ny hobby för mig detta och i min lilla samling finns viner i spannet 300-1200 kr med median på 500 kanske.

Berättar aldrig för min sambo vad de kostar heller, men hon tycker ju om det milda men det djupa med nebbiolodruvan och då kan jag hela tiden försöka ta det till nya höjder. (känns det som)

Sfursat/Sforzado gick dock bort, tyvärr.

Det finns ju en ironi det här för man köper på sig men hittar aldrig tillfällen att dricka det som är bra. Men imorrn ska jag damma av en bättre Barolo.[/QUOTE]

Känner igen mej i detta resonemanget. Kan hålla med om att finare viner smakar bäst när man minst trodde att man skulle öppna dom. Spontant mitt i veckan tex. Nyår etc är det ingen idé nästan, då man är alldeles för upptagen med annat/peppad för att kunna njuta av vinet till fullo.

Sen har jag märkt, som samlat och druckit seriöst i över 5 år nu att samligen är så pass stor så att det inte gör så mycket att jag öppnar något/några alldeles för dyra viner när vi har gäster hemma. Man får feeling liksom...och kostnaden/svedan för själva inköpet har ju glömts bort sedan länge :)

Då återstår endast njutningen av vinerna...skön känsla! :)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
ingen idé att bjuda mänskor som nöjer sig med ett boxvin som bäst dricks iskallt.
Här tycker jag tvärtom. Bjöd grannen som aldrig druckit ett vin som kostar mer än 349 (efter att jag introducerat dem) på Dunn Vineyards Howell Mountain -15 härom veckorna. Och det är ändå en wow-faktor då det aldrig trodde de skulle få (kan om man vill) uppleva ett sådant stort vin.
Förr tyckte jag att ett vin för 300:- var dyrt, numera tvekar jag inte att köpa vin för 1300:-, men det dubbla känns fortfarande inte motiverat.
Det kommer...Det kommer... :cool:
 

Domaren

Rookie som leker Italien.
Här tycker jag tvärtom. Bjöd grannen som aldrig druckit ett vin som kostar mer än 349 (efter att jag introducerat dem) på Dunn Vineyards Howell Mountain -15 härom veckorna. Och det är ändå en wow-faktor då det aldrig trodde de skulle få (kan om man vill) uppleva ett sådant stort vin.

Det kommer...Det kommer... :cool:
Du har helt rätt i det. Men vissa går inte att skapa magi för tror jag. Men vänner som uppskattar speciell öl gillar ju även bättre vin
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Du har helt rätt i det. Men vissa går inte att skapa magi för tror jag. Men vänner som uppskattar speciell öl gillar ju även bättre vin
Där håller jag med om att man måste som individ möjligen uppskatta bättre mat och dryck än Pripps Blå 5.2 på fredagen. Så ja, det finns människor som inte får en flaska i den kalibern öppnad. Dock umgås jag inte i sådana kretsar ;)
 

Domaren

Rookie som leker Italien.
Där håller jag med om att man måste som individ möjligen uppskatta bättre mat och dryck än Pripps Blå 5.2 på fredagen. Så ja, det finns människor som inte får en flaska i den kalibern öppnad. Dock umgås jag inte i sådana kretsar ;)

Man väljer inte sina föräldrar, men i sak är jag med dig här.
 

stevie22002

Medlem
Här tycker jag tvärtom. Bjöd grannen som aldrig druckit ett vin som kostar mer än 349 (efter att jag introducerat dem) på Dunn Vineyards Howell Mountain -15 härom veckorna. Och det är ändå en wow-faktor då det aldrig trodde de skulle få (kan om man vill) uppleva ett sådant stort vin.

Det kommer...Det kommer... :cool:

Haha, precis så är det tyvärr...;)
 
Toppen