Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

chambertin

Medlem
Kan ju säga att jag också känner att jag borde beställa ett gäng. Min ekonomi är dock klart ansträngd inför min japanresa i december. Inte ens några avancerade restaurangbesök klarar jag av i närtid. Hårda tider! Om du är tuff så kan du med fördel även beställa annat från samma leverantör. Riktigt bra kvalitet på allt jag har testat hittills. :)

Men i bästa fall så finns det ett rejält lager och möjligen levererar även nyare årgångar bra, men det vet man ju aldrig tyvärr. Så mycket vin så lite pengar, är mitt dilemma just nu
Jo säljer vinet bra så tar dom nog in mer annars spelar det nog ingen roll om det finns nyare årgångar eller ej.
Eftersom det är ett vin från 2007 så rör det sig nog knappast om ngt nysläppt vin från producenten så nästa årgång kan ju mkt väl vara 2011, 2012 eller ngt sådant men vad vet jag...
Nu är källaren ganska knôkad så inköpen av Etna Rosso och Ruché får vänta lite.;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ja, normalt så är min ekonomi tillräckligt stabil för att hantera mina vininköp i den prisklass jag brukar satsa på (200-500kr). :)
För min del så tycker jag att termen så mycket vin så lite pengar snarare är ett kroniskt dilemma... Det finns ju alltid ett vin till som man bara måste ha...
-Problemet eskalerade dock kraftigt när man fick rejäla lagringsmöjligheter...
 

MartinE

Medlem
Det finns många goda skäl att önska sig en tidsmaskin! ;)
Det hade onekligen varit praktiskt! Å andra sidan är nuet och dagens släpp på SB inte så dumt det heller. För min del blev det en Jacquesson Avize Champ Cain 2004 och en Hebrart Rive Gauche Rive Droite 2008.
 

chambertin

Medlem
Eller också gör man som du; köper prestige-bdx'er på det glada åttiotalet för på en spottstyver och får på så vis både en överfylld plånbok och en källare fylld med kvalitetsvin. :neej:

Det finns många goda skäl att önska sig en tidsmaskin! ;)
Ja det kanske verkar som en spottstyver men det sved då i stället med ny lägenhet och massor med studielån. Nu känns det ju bra däremot...:)
Annars är det ju alltid så i vinvärlden att det finns viner, odlare och områden som är på väg upp och där kvaliteten har nått längre än prislappen. För mig är t.ex skiktet under toppodlarna i Barolo ett sådant exempel och dom befinner sig ungefär där Bdx super seconds var på 80-talet tycker jag. Sedan är ju stora delar av Sauternes ett veritabelt fyndtorg (med några få undantag förstås) och priserna går knappast upp alls på 8-10 år gamla viner. Tror t.ex att jag kan hitta den 2005 Rieussec jag hade med i tisdags för samma pengar som 2008 då jag köpte den.
Andra up-and coming områden med mkt identitet och karaktär är t.ex Bierzo och Toro i Spanien bredvid dom redan etablerade Rioja, Ribera del Duero, Priorat m.fl. Nya Zealand är intressant generellt tycker jag, många odlare i Australien verkar köra en ny lättare och mindre svulstig stil på både sina röda och vita, Sydafrika visar upp många intressanta Syrah-viner och Chardonnay från flera odlare håller hög internationell klass, Bolgheri levererar massor med högklassiga Bdx-blends till överkomliga priser... osv, osv.

Tror inte vi behöver sörja de ultradyra trofé-vinerna från Bdx, Bourgogne och Champagne alltför mycket. Där det inte finns fullgoda ersättare från andra länder och distrikt så kommer det i stället unga och nya domäner från samma områden och som vill upp. Det är dessutom roligare och mer spännande att blicka framåt och prova nytt än att fläka sig ekonomiskt för att råd med en Lafite, La Tâche eller en Clos d'Ambonnay.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Ja det kanske verkar som en spottstyver men det sved då i stället med ny lägenhet och massor med studielån. Nu känns det ju bra däremot...:)
Annars är det ju alltid så i vinvärlden att det finns viner, odlare och områden som är på väg upp och där kvaliteten har nått längre än prislappen. För mig är t.ex skiktet under toppodlarna i Barolo ett sådant exempel och dom befinner sig ungefär där Bdx super seconds var på 80-talet tycker jag. Sedan är ju stora delar av Sauternes ett veritabelt fyndtorg (med några få undantag förstås) och priserna går knappast upp alls på 8-10 år gamla viner. Tror t.ex att jag kan hitta den 2005 Rieussec jag hade med i tisdags för samma pengar som 2008 då jag köpte den.
Andra up-and coming områden med mkt identitet och karaktär är t.ex Bierzo och Toro i Spanien bredvid dom redan etablerade Rioja, Ribera del Duero, Priorat m.fl. Nya Zealand är intressant generellt tycker jag, många odlare i Australien verkar köra en ny lättare och mindre svulstig stil på både sina röda och vita, Sydafrika visar upp många intressanta Syrah-viner och Chardonnay från flera odlare håller hög internationell klass, Bolgheri levererar massor med högklassiga Bdx-blends till överkomliga priser... osv, osv.

Tror inte vi behöver sörja de ultradyra trofé-vinerna från Bdx, Bourgogne och Champagne alltför mycket. Där det inte finns fullgoda ersättare från andra länder och distrikt så kommer det i stället unga och nya domäner från samma områden och som vill upp. Det är dessutom roligare och mer spännande att blicka framåt och prova nytt än att fläka sig ekonomiskt för att råd med en Lafite, La Tâche eller en Clos d'Ambonnay.
Tack för dom snälla orden, men det svider ändå varje gång jag tänker på det! :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ja det kanske verkar som en spottstyver men det sved då i stället med ny lägenhet och massor med studielån. Nu känns det ju bra däremot...:)
Annars är det ju alltid så i vinvärlden att det finns viner, odlare och områden som är på väg upp och där kvaliteten har nått längre än prislappen. För mig är t.ex skiktet under toppodlarna i Barolo ett sådant exempel och dom befinner sig ungefär där Bdx super seconds var på 80-talet tycker jag. Sedan är ju stora delar av Sauternes ett veritabelt fyndtorg (med några få undantag förstås) och priserna går knappast upp alls på 8-10 år gamla viner. Tror t.ex att jag kan hitta den 2005 Rieussec jag hade med i tisdags för samma pengar som 2008 då jag köpte den.
Andra up-and coming områden med mkt identitet och karaktär är t.ex Bierzo och Toro i Spanien bredvid dom redan etablerade Rioja, Ribera del Duero, Priorat m.fl. Nya Zealand är intressant generellt tycker jag, många odlare i Australien verkar köra en ny lättare och mindre svulstig stil på både sina röda och vita, Sydafrika visar upp många intressanta Syrah-viner och Chardonnay från flera odlare håller hög internationell klass, Bolgheri levererar massor med högklassiga Bdx-blends till överkomliga priser... osv, osv.

Tror inte vi behöver sörja de ultradyra trofé-vinerna från Bdx, Bourgogne och Champagne alltför mycket. Där det inte finns fullgoda ersättare från andra länder och distrikt så kommer det i stället unga och nya domäner från samma områden och som vill upp. Det är dessutom roligare och mer spännande att blicka framåt och prova nytt än att fläka sig ekonomiskt för att råd med en Lafite, La Tâche eller en Clos d'Ambonnay.
Tack för ett väldigt välskrivet inlägg som dessutom har ett innehåll som många borde ta lärdom av! Håller med till punkt och pricka. Det är dessutom lite roligare (och billigare) att hitta de lite mer udda guldkornen trots allt. Många grodor behöver dock kyssas. :)
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Tack för ett väldigt välskrivet inlägg som dessutom har ett innehåll som många borde ta lärdom av! Håller med till punkt och pricka. Det är dessutom lite roligare (och billigare) att hitta de lite mer udda guldkornen trots allt. Många grodor behöver dock kyssas. :)
Är det inte i sanning ganska svårt? Tips emottages tacksamt !!
 

chambertin

Medlem
Är det inte i sanning ganska svårt? Tips emottages tacksamt !!
Tycker inte det är så svårt. Egentligen bara att gå mot strömmen och prova och leta runt själv. Det här forumet har ju dessutom en uppsjö av råd och tips om man frågar. Sen måste man ju som alltid kalibrera sin egen smak en del mot de som skriver och tipsar även om de inte heter Parker eller Robinson.
 

matage

Medlem
Har varit lite dålig och vek senaste 3 dagarna men idag damp detta ner så då fick jag en del energi tillbaka :). Eller iallafall ett leende på läpparna. Igentligen var jag tvungen att ta det lite lugnt med champagneinköpen men kunde inte motstå dessa trevliga varelser
3 st Henriot 1996 magnum
Visa bifogad bild 2725

@jocke

Var köpte du dem?
Måste villigt erkänna att jag inte skulle tacka nej till ett par själv :)
 
Last edited:

doda

Medlem
Igår fick jag leveransen av 6st 2012 Keller, Spätburgunder GG "Frauenberg, och 6 st 2013 von Winning, Riesling GG Kirchenstück. Kul! :)
Jag noterar att Keller ändrat flaska för sina fina Pinot-viner, från Riesling-modell till mer traditionell flaska för Pinot-viner. Undrar om denna ändring har att göra med att vinet utvecklas bättre på med traditionell flaska, eller om de ändrat för att det är lättare att sälja på traditionell flaska?
 

egonx

Medlem
Undrar om denna ändring har att göra med att vinet utvecklas bättre på med traditionell flaska, eller om de ändrat för att det är lättare att sälja på traditionell flaska?
Keller ville nog bara använda en typisk rödvinsflaska. Riktiga fina viner du har köpt. Jag är varje sommar nere och promenerar kring vingårdarna runt Deidesheim. Inte provat Winnings Kirchenstück men Bürklin-Wolfs.
 
Toppen