Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne 2008 - topp 5

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Då lägger jag till bl.a. dessa:
- Bollinger R.D.
- Bollinger VVF 2008 har väl heller inte synts till, även om 2009 och 2010 har släppts?
- Charles Heidsieck Blanc des Millénaires
- Dom Pérignon Rosé (som inte kommer samtidigt som vanliga dompan)
- Gosset Celebris
- Bruno Paillard N.P.U.
- Pommery Cuvée Louise
- Lanson Noble Cuvée (den vanliga + Blanc de Blancs)

Nu börjar listan bli komplett. Kan lägga till Comtes Rose men framförallt väntar jag på ulraprestigeodlaren Paul Sugot eller vad säger du @Jos?:D

Finns väl några ytterligare slamkrypare med sensläppta flaskor som exempelvis Tarlant. Själv är det Billecarts kvartett som jag ser fram emot mest.
 

Jos

Medlem
Nu börjar listan bli komplett. Kan lägga till Comtes Rose men framförallt väntar jag på ulraprestigeodlaren Paul Sugot eller vad säger du @Jos?:D

Finns väl några ytterligare slamkrypare med sensläppta flaskor som exempelvis Tarlant. Själv är det Billecarts kvartett som jag ser fram emot mest.
Ja den väntar man ju på helt klart, ingen vet när... Släppte 2006 i höstas, Paul tycker Krug ofta är lite tidiga :p
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Trodde tråden handlade om TOPP 5 man druckit, inte om vilka som inte släppts. Det finns ju redan en tråd om 2008 champagne. :)
Korrekt! Forumet behöver sin John Bercow ibland.:D

Till saken. Blir lite klurigt när man blandar oblint och blint samt tidpunkt. Vid en sammanlagd bedömning blir det följande rangordning (alla druckits 2020-21):
  1. Amour de Deutz
  2. Henri Giraud Argonne (oblint)
  3. Pol Roger Vintage
  4. Delamotte (oblint)
  5. Dom Pèrignon
Sen är det väl lika intressant vad man inte druckit för att kunna dra några kvalitativa slutsatser. Fast det blir något omständigare...

Själv har jag nog fått i mig det mesta som är någorlunda känt. Noterbart som jag inte provat är Marguet Sapience, Comtes, Bara MdF, Orpale och roséerna av Henriot, Amour och Cristal.
 
Last edited:

FredrikC

Medlem
Korrekt! Forumet behöver sin John Bercow ibland.:D

Till saken. Blir lite klurigt när man blandar oblint och blint samt tidpunkt. Vid en sammanlagd bedömning blir det följande rangordning (alla druckits 2020-21):
  1. Amour de Deutz
  2. Henri Giraud Argonne (oblint)
  3. Pol Roger Vintage
  4. Delamotte (oblint)
  5. Dom Pèrignon
Sen är det väl lika intressant vad man inte druckit för att kunna dra några kvaltativa slutsatser. Fast det blir något omständigare...

Själv har jag nog fått i mig det mesta som är någorlunda känt. Noterbart som jag inte provat är Marguet Sapience, Comtes, Bara MdF, Orpale och roséerna av Henriot, Amour och Cristal.
Vad tycker du om Winston 08? Hur länge sen drack du den?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Vad tycker du om Winston 08? Hur länge sen drack du den?
Som förväntat.;)

Fick den blint tillsammans med 06 när den släpptes. Gissade Winston men gissade 06 på 08an för att jag tyckte den var den sämre. Potentialen var det däremot inget fel på! Har faktiskt blivit sugen att testa igen efter dina och andras inlägg, men vet inte om jag kan lita på okändas omdömen.;)

Upptäckte sent storheten med Winston. För mig behöver den minst 5-7 år lagring med några undantag som exempelvis 00 och 06.
 

FredrikC

Medlem
Som förväntat.;)

Fick den blint tillsammans med 06 när den släpptes. Gissade Winston men gissade 06 på 08an för att jag tyckte den var den sämre. Potentialen var det däremot inget fel på! Har faktiskt blivit sugen att testa igen efter dina och andras inlägg, men vet inte om jag kan lita på okändas omdömen.;)

Upptäckte sent storheten med Winston. För mig behöver den minst 5-7 år lagring med några undantag som exempelvis 00 och 06.
Har druckit tre st sen den släpptes och den har utvecklats rejält. Vore kul att höra din syn på den i dagsläget så öppna en till helgen vettja.
 
Som @Crist(al)ian 77, alltid svårt när man druckit över tid så väljer de som jag druckit 2020 inklusive några "bubblare", viner som kanske skulle varit på listan och som jag drack mer spontant. Valt att inte rangordna utan bara lista de viner som kom upp då jag tänkte igenom det hela

2008 Bollinger La Grande Année
2008 Chartogne-Taillet Les Alliees
2008 Pol Roger Winston Churchill
2008 Taittinger Comtes de Champagne
2008 Louis Roederer Rosé,

Bubblare, Pol Roger BdB, Louis Roederer Cristal, David Leclapart L'Apôtre, Philipponnat les Cintres, Savart dame de Coeur, Paul Dethune l'Ancienne
 

MartinE

Medlem
Det känns nästan som den här tråden kom tio år för tidigt! Jag räknar kallt med att de allra bästa fortfarande är odruckna. :)

Men så här ser det ut hittills för min del:

2008 Jérôme Prévost La Closerie Fac-simile
2008 Emmanuel Brochet Les Hauts Meuniers
2008 Cédric Bouchard Roses de Jeanne La Bolorée
2008 Vouette & Sorbée Fidèle
2008 Vilmart Grand Cellier d'Or

Bubblare:
Cédric Bouchard Roses de Jeanne La Haute Lemblé,
Sapience
Louis Roederer Rosé
Paul Déthune Cuvée à l'Ancienne
Chartogne-Taillet Les Barres
Laherte Frères Les Empreintes
Fleur de Passion
Clos des Goisses

Winston, DP och Bollinger är fortfarande alldeles för ofärdiga för min gom.

Cristal och Comtes de Champagne har jag inte vågat öppna... :nagelbitare:
 

Jos

Medlem
Som förväntat.;)

Fick den blint tillsammans med 06 när den släpptes. Gissade Winston men gissade 06 på 08an för att jag tyckte den var den sämre. Potentialen var det däremot inget fel på! Har faktiskt blivit sugen att testa igen efter dina och andras inlägg, men vet inte om jag kan lita på okändas omdömen.;)

Upptäckte sent storheten med Winston. För mig behöver den minst 5-7 år lagring med några undantag som exempelvis 00 och 06.
Inte jätteimponerad av någon av de två, hade -00 som sist i gänget i fredags och -06 känns för mycket och slapp
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Det känns nästan som den här tråden kom tio år för tidigt! Jag räknar kallt med att de allra bästa fortfarande är odruckna. :)

Men så här ser det ut hittills för min del:

2008 Jérôme Prévost La Closerie Fac-simile
2008 Emmanuel Brochet Les Hauts Meuniers
2008 Cédric Bouchard Roses de Jeanne La Bolorée
2008 Vouette & Sorbée Fidèle
2008 Vilmart Grand Cellier d'Or

Bubblare:
Cédric Bouchard Roses de Jeanne La Haute Lemblé,
Sapience
Louis Roederer Rosé
Paul Déthune Cuvée à l'Ancienne
Chartogne-Taillet Les Barres
Laherte Frères Les Empreintes
Fleur de Passion
Clos des Goisses

Winston, DP och Bollinger är fortfarande alldeles för ofärdiga för min gom.

Cristal och Comtes de Champagne har jag inte vågat öppna... :nagelbitare:
Instämmer på Vouette fidele som är helt magisk och väldigt annorlunda jämfört mot nyare årgångar :)
 

Ejdern

Medlem
Kul tråd :D

Av de man hunnit prova hittills skulle jag ranka enligt följande. Kommer nog ha ändra sig en del när man börjar öppna upp sådanna som fått ligga ett tag nu.
1. Belle Epoque
2. Delamotte
3. Dom Perignon
4. Henriot
5. Veuve Clicqout eller Lallier
 

Jos

Medlem
Det är också problemet med en sådan här lista, avser man drick nu, drick om 5 år eller när jag 2011 drack den första 2008an, en L'Artiste i källaren hos David Leclapart?

Jag valde en kombo av bäst nu och utveckling, endast viner druckna 2020
Ja precis, Cristal och i synnerhet Winston hade varit med på min om jag hade räknat mer på potential och inneboende kvalitet
 
Toppen