Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne 2008 - topp 5

Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
Efter 14 svar, ser listan ut såhär (när man får 1 poäng för att vara med på någons lista, oaktat plats):
Dom Perignon 7
Delamotte 5
Pol Roger 4
Alfred Gratien Cuvée Paradis 3
Louis Roederer 3
Henriot 3
Bollinger LGA 3
Winston Churchill 3
Pol Roger Bdb 2
Damien Hugot BdB 2
Cristal 2
Legras St Vincent 2
Vilmart Coeur de Cuvee 2
Jérôme Prévost La Closerie Fac-simile 2
Amour de Deutz 2
Taittinger Comtes de Champagne 2
Belle Epoque 2
Veuve Clicquot Rosé 1
Turgy Millesime BdB 1
Paul Dethune l'annciene 1
Ulysse Collin les Maillons 1
Cedric Bouchard le Creux d'enfer 1
Frederic Savart Millesime 1
Henri Giraud Argonne 1
Chartogne-Taillet Les Alliees 1
Louis Roederer Rosé 1
Emmanuel Brochet Les Hauts Meuniers 1
Cédric Bouchard Roses de Jeanne La Bolorée 1
Vouette & Sorbée Fidèle 1
Vilmart Grand Cellier d'Or 1
Veuve Clicqout 1
Philliponnat clos de goises 1
Voirn jumelm Millésime 1
Diebolt-Vallois fleur de passion 1
Claude Cazals grand cru brut 1
Paul Dethune Champagne Grand Cru Brut Millésimé 1
Mailly Grand Cru Cuvée les Echansons 1
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
Bland de som hade både Delamotte och DP, var det 2 som tyckte att DP var bättre, två som tyckte att Delamotte var bättre.
Listan nedan läser man som att "Bland de som både hade Dom Perignon och Alfred Gratien Cuvée Paradis på sina listor, tycke 1 att AGCP var sämre"

Dom Perignon Sämre Bättre
Delamotte 2 2
Pol Roger 1 1
Alfred Gratien Cuvée Paradis 1 0
Louis Roederer 0 1
Henriot 2 0
Bollinger LGA 1 1
Winston Churchill 1 1
Damien Hugot BdB 1 0
Cristal 1 0
Legras St Vincent 1 0
Vilmart Coeur de Cuvee 0 1
Amour de Deutz 1 1
Taittinger Comtes de Champagne 1 0
Belle Epoque 0 1
Henri Giraud Argonne 0 1
Veuve Clicqout 1 0
Diebolt-Vallois fleur de passion 1 0
Claude Cazals grand cru brut 1 0
Paul Dethune Champagne Grand Cru Brut Millésimé 1 0
Mailly Grand Cru Cuvée les Echansons 1 0
 

Stefan J

Medlem
Min topp 5 så här långt av det som är provat i hygglig närtid så får vi se vilka som är kvar om 5-10 år.
1. Philipponnant Clos des Goisses
2. Dom Perignon
3. Diebolt-Vallois Fleur de Passion
4. Jacquesson Avize Champ Carin
5. R&L Legraas St Vincent
Många man gillat utöver dem såklart men en jag har ett gott öga till är Larmandier-Bernier Villes Vigne Levant. Har inte provat tex Cristal och Winston än utan lådorna är orörda. Länge sedan sedan jag provade deras vanliga vintage osv.
 

Martinski

Medlem
Ännu inte prövat så många olika 2008'or än.
1. Dompa, etta med ganska bred marginal.
2. Henriot, väldigt trevlig med begynnande mognad.
3. Billecart - Salmon, mycket mycket fruktig o sylvass syra. Behöver x antal år till.
4. Pierre Gimonnet special club, var ett tag sen jag drack denna minns den som mkt god.
5. Laforge Testa, var helt ok men inget att skriva hem om.
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
En superstor matris som visar vilka 08or som trivs tillsammans på våra listor.
"0,50" i den första raden, andra kolumnen, betyder att hälften av de som har Dom Perignon på sin topp 5, har också Delamotte.
"1,00" i diagonalen betyder att alla som har DP, har DP osv.
Champagne som finns i mångas listor finns högt upp/långt åt vänster.
**Innan Martinskis inlägg**
 

Attachments

  • Picture1.jpg
    Picture1.jpg
    138,2 KB · Visningar: 127

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Det är också problemet med en sådan här lista, avser man drick nu, drick om 5 år eller när jag 2011 drack den första 2008an, en L'Artiste i källaren hos David Leclapart?

Jag valde en kombo av bäst nu och utveckling, endast viner druckna 2020
Själv tycker jag bäst upplevelse är mest intressant, oavsett tidpunkt. För äldre viner är därför provninsdatumet lika viktigt som poängen ur ett konsumentperspektiv.

Framtida skattningar är ovissa och dessutom hjälper det en föga om man vill njuta idag.

Ja precis, Cristal och i synnerhet Winston hade varit med på min om jag hade räknat mer på potential och inneboende kvalitet
Helt enig där!

Vågar nog lägga till Belle Epoque med.:)
 
Själv tycker jag bäst upplevelse är mest intressant, oavsett tidpunkt. För äldre viner är därför provninsdatumet lika viktigt som poängen ur ett konsumentperspektiv.

Framtida skattningar är ovissa och dessutom hjälper det en föga om man vill njuta idag.

Svårt att bygga källare då. Anser framtida skattningar vara viktiga. Sedan bygger det på att man fått dricka mycket över tid.
 

Kolsyra

Kolsyra
Ser att många skriver henriot 08. Stor skillnad på den och 06 an? Testat 06 två gånger förra året och blivit väldigt besviken.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Ser att många skriver henriot 08. Stor skillnad på den och 06 an? Testat 06 två gånger förra året och blivit väldigt besviken.
Jag förstår inte varför så många skriver Henriot 08 den är ju ett otroligt bra och välgjort vin men precis som Billecart är de båda otroligt sylvassa och långt ifrån njutningabara det närmaste decenniet. Iaf är min upplevelse så nu vid relativt nysläppt stadie
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Svårt att bygga källare då. Anser framtida skattningar vara viktiga. Sedan bygger det på att man fått dricka mycket över tid.
Sant men jag bygger min källare i första hand utifrån egna erfarenheter och inte andras. Däremot är jag mer benägen att testa ett vin som någon säger är bra idag.:)

Är egentligen olika listor. Viktigast är väl att tydliggöra vad man avser.

Ser att många skriver henriot 08. Stor skillnad på den och 06 an? Testat 06 två gånger förra året och blivit väldigt besviken.
Ja. Jag tycker 06 är mycket bättre idag.:pKrut, kaffe och chokladbomb kontra citrus...
 

FredrikC

Medlem
Jag förstår inte varför så många skriver Henriot 08 den är ju ett otroligt bra och välgjort vin men precis som Billecart är de båda otroligt sylvassa och långt ifrån njutningabara det närmaste decenniet. Iaf är min upplevelse så nu vid relativt nysläppt stadie
När jag drack den var den inte alls syrlig, snarare mjuk apelsin och riktigt trevlig.
Ser att många skriver henriot 08. Stor skillnad på den och 06 an? Testat 06 två gånger förra året och blivit väldigt besviken.
Jag tycker den var riktigt prisvärd. Apelsin och trevlig. Delamotte 08 var minst dubbelt så syrlig enligt mig.
 

Ejdern

Medlem
När jag drack den var den inte alls syrlig, snarare mjuk apelsin och riktigt trevlig.

Jag tycker den var riktigt prisvärd. Apelsin och trevlig. Delamotte 08 var minst dubbelt så syrlig enligt mig.


Det var lika för mig när jag drack Henriot 08. Har druckit den två gånger. En gång nu i slutet på förra året och då var den riktigt trevlig och en gång i dec 2018 och då var den väldigt syrlig. så den har verkligen utvecklats fint.

Jag har en del Delamotte 2008 och de jag har druckit har varit riktigt fina. De är inköpta på SB när de kom och sedan så köpte jag några från Philipsonfinewine och de var deggade vid ett senare tillfälle, så de kan bero på vilken du har druckit. De som är sen deggade är mycket mer syrliga och inte lika runda ännu.
 

FredrikC

Medlem
Det var lika för mig när jag drack Henriot 08. Har druckit den två gånger. En gång nu i slutet på förra året och då var den riktigt trevlig och en gång i dec 2018 och då var den väldigt syrlig. så den har verkligen utvecklats fint.

Jag har en del Delamotte 2008 och de jag har druckit har varit riktigt fina. De är inköpta på SB när de kom och sedan så köpte jag några från Philipsonfinewine och de var deggade vid ett senare tillfälle, så de kan bero på vilken du har druckit. De som är sen deggade är mycket mer syrliga och inte lika runda ännu.
Helt rätt jag har från Philipssonwine så de är sendeggade.
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
Nu ser "kombinationsmatrisen" ut såhär. Vi läser den som att 40% av de som har DP också har Delamotte. Jag begränsar listan till de viner som finns i två listor eller fler.
Picture1.jpg

Vinerna står i ordning efter hur många listor de är med på.

Tre par viner finns i tre listor eller fler:
Dom Perignon finns tillsammans med Delamotte i fyra listor.
Hälften tycker att DP är bättre än Delamotte.
Dom Perignon finns tillsammans med Henriot i tre listor.
Samtliga tycker att DP är bättre än Henriot.
Winston Churchill finns tillsammans med Bollinger i tre listor.
Två tycker att Bollinger är den bättre.
 

Champagne99

Medlem
Min lista hittills:

1. Dom Pérignon
2. Pol Roger Vintage
3. R&L Legras Saint Vincent (magnum)
4. Comtes
5. Winston

På tal om Henriot 08 så provade jag den på Soleras sortimentsprovning för nästan exakt ett år sedan och jag tyckte att den var väldigt bra och drickvänlig redan då. Jag upplevde inte alls någon hög syra. Den är precis utanför min topp 5.

Delamotte som också har varit uppe för diskussion har jag inte provat.
 

Boletus

Medlem
Kul att många nämner Henriot 08. Jag är absolut ingen champagnetyp men jag har tre flaskor liggandes. Drack en när ett blårandigt lag vann SM-guld i november 2019 och tyckte den kändes ung och syrastinn. Kanske är dags för återbesök snart om många hittar mognad i den nu.
 
För övrigt förvånad över att ingen listat Pierre Peters Les Chétillons. När jag drack den så gav den ett starkt intryck men det är ett par år sedan. Klart en bubblare för mig men inte druckit under 2020 så kom inte på min lista.

Ser inte heller inte heller något från Agrapart (Venus) och kanske missar en del annat.
 
Toppen