Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne 2008 - topp 5

Mina topp 5 2008or hittills:
1. Louis Roederer Brut
2.
Damien Hugot grand cru BdB
3. Vilmart & Cie Champagne Premier Cru Coeur de Cuvée
4. Sir Winston Churchill Pol Roger

5. Deutz Amour de Deutz


Får man kidnappa tråden för att fråga alla 2008-experter här på forumet vilka av mina 2008-skumpor jag ska spara extra länge och vilka jag bör öppna först (har bara enstaka flaskor av varje skumpa, med något undantag, så behöver minimera felbesluten):

Henriot Champagne Brut Millésimé
Damien Hugot Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Brut
Delamotte Champagne Blanc de Blancs Millésimé

Deutz Champagne Brut Millésimé
Billecart-Salmon Champagne Brut Millésimé

Vilmart & Cie Champagne Premier Cru Grand Cellier d'Or
Louis Roederer Champagne Brut Rosé
Louis Roederer Champagne Vintage Brut
R. & L. Legras Champagne Grand Cru Saint-Vincent
Bollinger Champagne La Grande Année
Dom Pérignon Champagne
 

Pontus

Medlem
Mina topp 5 2008or hittills:
1. Louis Roederer Brut
2.
Damien Hugot grand cru BdB
3. Vilmart & Cie Champagne Premier Cru Coeur de Cuvée
4. Sir Winston Churchill Pol Roger
5. Deutz Amour de Deutz


Får man kidnappa tråden för att fråga alla 2008-experter här på forumet vilka av mina 2008-skumpor jag ska spara extra länge och vilka jag bör öppna först (har bara enstaka flaskor av varje skumpa, med något undantag, så behöver minimera felbesluten):

Henriot Champagne Brut Millésimé
Damien Hugot Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Brut
Delamotte Champagne Blanc de Blancs Millésimé

Deutz Champagne Brut Millésimé
Billecart-Salmon Champagne Brut Millésimé

Vilmart & Cie Champagne Premier Cru Grand Cellier d'Or
Louis Roederer Champagne Brut Rosé
Louis Roederer Champagne Vintage Brut
R. & L. Legras Champagne Grand Cru Saint-Vincent
Bollinger Champagne La Grande Année
Dom Pérignon Champagne
De jag vågar uttala mig om är Henriot, Hugot, Deutz, Vilmart, LR Vintage och Legras. Av dessa är det bara Hugot som man nog inte ska låta ligga så länge till. Resten kan intas nu, men blir sannolikt bättre med tid (behöver luft i dagsläget). Vilmart kan definitivt ligga länge till.
 

FredrikC

Medlem
Mina topp 5 2008or hittills:
1. Louis Roederer Brut
2.
Damien Hugot grand cru BdB
3. Vilmart & Cie Champagne Premier Cru Coeur de Cuvée
4. Sir Winston Churchill Pol Roger
5. Deutz Amour de Deutz


Får man kidnappa tråden för att fråga alla 2008-experter här på forumet vilka av mina 2008-skumpor jag ska spara extra länge och vilka jag bör öppna först (har bara enstaka flaskor av varje skumpa, med något undantag, så behöver minimera felbesluten):

Henriot Champagne Brut Millésimé
Damien Hugot Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Brut
Delamotte Champagne Blanc de Blancs Millésimé

Deutz Champagne Brut Millésimé
Billecart-Salmon Champagne Brut Millésimé

Vilmart & Cie Champagne Premier Cru Grand Cellier d'Or
Louis Roederer Champagne Brut Rosé
Louis Roederer Champagne Vintage Brut
R. & L. Legras Champagne Grand Cru Saint-Vincent
Bollinger Champagne La Grande Année
Dom Pérignon Champagne
Henriot, LGA och Dompa är riktigt bra nu och kommer bara bli bättre. Delamotte om den är sendeggad bör vänta ett bra ta till.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Mina topp 5 2008or hittills:
1. Louis Roederer Brut
2.
Damien Hugot grand cru BdB
3. Vilmart & Cie Champagne Premier Cru Coeur de Cuvée
4. Sir Winston Churchill Pol Roger
5. Deutz Amour de Deutz


Får man kidnappa tråden för att fråga alla 2008-experter här på forumet vilka av mina 2008-skumpor jag ska spara extra länge och vilka jag bör öppna först (har bara enstaka flaskor av varje skumpa, med något undantag, så behöver minimera felbesluten):

Henriot Champagne Brut Millésimé
Damien Hugot Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Brut
Delamotte Champagne Blanc de Blancs Millésimé

Deutz Champagne Brut Millésimé
Billecart-Salmon Champagne Brut Millésimé

Vilmart & Cie Champagne Premier Cru Grand Cellier d'Or
Louis Roederer Champagne Brut Rosé
Louis Roederer Champagne Vintage Brut
R. & L. Legras Champagne Grand Cru Saint-Vincent
Bollinger Champagne La Grande Année
Dom Pérignon Champagne
Billecart är den jag tycker är tuffast i sin superstrama stil utav denna uppställning därför säger jag att den bör hålla längst utav dessa enligt mitt tycke.
Erfarenheten säger dock att Bollinger, Dompa, Deutz är sådana som iprincip alltid klarar +30år.
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
Efter Omars röster ser det ut såhär.
Picture1.jpg

Av 4 som hade både Dom Perignon och Delamotte, var det 2 som tyckte att DP var bättre och 2 som tyckte tvärt om.
Av 3 som hade både Dom Perignon och Winston Churchill, var det 2 som tyckte att DP var bättre och 1 som tyckte tvärt om.
Av 3 som hade både Dom Perignon och Pol Roger Brut Vintage, var det 2 som tyckte att DP var bättre och 1 som tyckte tvärt om.
Av 3 som hade både Dom Perignon och Henriot, var det 3 som tyckte att DP var bättre och 0 som tyckte tvärt om.
Av 3 som hade både Winston Churhill och Bollinger, var det 1 som tyckte att Winston var bättre och 2 som tyckte tvärt om.
 

FredrikC

Medlem
Efter Omars röster ser det ut såhär.
Visa bifogad bild 22201
Av 4 som hade både Dom Perignon och Delamotte, var det 2 som tyckte att DP var bättre och 2 som tyckte tvärt om.
Av 3 som hade både Dom Perignon och Winston Churchill, var det 2 som tyckte att DP var bättre och 1 som tyckte tvärt om.
Av 3 som hade både Dom Perignon och Pol Roger Brut Vintage, var det 2 som tyckte att DP var bättre och 1 som tyckte tvärt om.
Av 3 som hade både Dom Perignon och Henriot, var det 3 som tyckte att DP var bättre och 0 som tyckte tvärt om.
Av 3 som hade både Winston Churhill och Bollinger, var det 1 som tyckte att Winston var bättre och 2 som tyckte tvärt om.
Kan inte förstå hur man tycker Delamotte 08 är bättre än Dompa 08 :eek:
 

Ejdern

Medlem
Kan inte förstå hur man tycker Delamotte 08 är bättre än Dompa 08 :eek:
Haha :D
De kan jag svara på för när man drack Dompa 08 i början när den kom så var den inte så bra. om jag skulle öppna en flaska av vardera idag så skulle de säkert kunna ha ändrat sig :D
Men frågan är ställd om vad man har druckit och inte vilka som har potential till att bli bäst med tiden.
 

FredrikC

Medlem
Haha :D
De kan jag svara på för när man drack Dompa 08 i början när den kom så var den inte så bra. om jag skulle öppna en flaska av vardera idag så skulle de säkert kunna ha ändrat sig :D
Men frågan är ställd om vad man har druckit och inte vilka som har potential till att bli bäst med tiden.
Då förstår jag! :)
 
Toppen