Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne 2008 - topp 5

Mina topp 5 2008or hittills:
1. Louis Roederer Brut
2.
Damien Hugot grand cru BdB
3. Vilmart & Cie Champagne Premier Cru Coeur de Cuvée
4. Sir Winston Churchill Pol Roger

5. Deutz Amour de Deutz

Får man kidnappa tråden för att fråga alla 2008-experter här på forumet vilka av mina 2008-skumpor jag ska spara extra länge och vilka jag bör öppna först (har bara enstaka flaskor av varje skumpa, med något undantag, så behöver minimera felbesluten):

Henriot Champagne Brut Millésimé
Damien Hugot Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Brut
Delamotte Champagne Blanc de Blancs Millésimé

Deutz Champagne Brut Millésimé
Billecart-Salmon Champagne Brut Millésimé

Vilmart & Cie Champagne Premier Cru Grand Cellier d'Or
Louis Roederer Champagne Brut Rosé
Louis Roederer Champagne Vintage Brut
R. & L. Legras Champagne Grand Cru Saint-Vincent
Bollinger Champagne La Grande Année
Dom Pérignon Champagne

Pontus

Medlem
1. Louis Roederer Brut
2.
5. Deutz Amour de Deutz

Får man kidnappa tråden för att fråga alla 2008-experter här på forumet vilka av mina 2008-skumpor jag ska spara extra länge och vilka jag bör öppna först (har bara enstaka flaskor av varje skumpa, med något undantag, så behöver minimera felbesluten):

Dom Pérignon Champagne
De jag vågar uttala mig om är Henriot, Hugot, Deutz, Vilmart, LR Vintage och Legras. Av dessa är det bara Hugot som man nog inte ska låta ligga så länge till. Resten kan intas nu, men blir sannolikt bättre med tid (behöver luft i dagsläget). Vilmart kan definitivt ligga länge till.

FredrikC

Medlem
1. Louis Roederer Brut
2.
5. Deutz Amour de Deutz

Dom Pérignon Champagne
Henriot, LGA och Dompa är riktigt bra nu och kommer bara bli bättre. Delamotte om den är sendeggad bör vänta ett bra ta till.

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
1. Louis Roederer Brut
2.
5. Deutz Amour de Deutz

Dom Pérignon Champagne
Billecart är den jag tycker är tuffast i sin superstrama stil utav denna uppställning därför säger jag att den bör hålla längst utav dessa enligt mitt tycke.
Erfarenheten säger dock att Bollinger, Dompa, Deutz är sådana som iprincip alltid klarar +30år.

Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
Efter Omars röster ser det ut såhär.
Picture1.jpg

Av 4 som hade både Dom Perignon och Delamotte, var det 2 som tyckte att DP var bättre och 2 som tyckte tvärt om.
Av 3 som hade både Dom Perignon och Winston Churchill, var det 2 som tyckte att DP var bättre och 1 som tyckte tvärt om.
Av 3 som hade både Dom Perignon och Pol Roger Brut Vintage, var det 2 som tyckte att DP var bättre och 1 som tyckte tvärt om.
Av 3 som hade både Dom Perignon och Henriot, var det 3 som tyckte att DP var bättre och 0 som tyckte tvärt om.
Av 3 som hade både Winston Churhill och Bollinger, var det 1 som tyckte att Winston var bättre och 2 som tyckte tvärt om.

FredrikC

Medlem
Efter Omars röster ser det ut såhär.
Visa bifogad bild 22201
Av 4 som hade både Dom Perignon och Delamotte, var det 2 som tyckte att DP var bättre och 2 som tyckte tvärt om.
Av 3 som hade både Dom Perignon och Winston Churchill, var det 2 som tyckte att DP var bättre och 1 som tyckte tvärt om.
Av 3 som hade både Dom Perignon och Pol Roger Brut Vintage, var det 2 som tyckte att DP var bättre och 1 som tyckte tvärt om.
Av 3 som hade både Dom Perignon och Henriot, var det 3 som tyckte att DP var bättre och 0 som tyckte tvärt om.
Av 3 som hade både Winston Churhill och Bollinger, var det 1 som tyckte att Winston var bättre och 2 som tyckte tvärt om.
Kan inte förstå hur man tycker Delamotte 08 är bättre än Dompa 08 :eek:

Ejdern

Medlem
Kan inte förstå hur man tycker Delamotte 08 är bättre än Dompa 08 :eek:
Haha :D
De kan jag svara på för när man drack Dompa 08 i början när den kom så var den inte så bra. om jag skulle öppna en flaska av vardera idag så skulle de säkert kunna ha ändrat sig :D
Men frågan är ställd om vad man har druckit och inte vilka som har potential till att bli bäst med tiden.

FredrikC

Medlem
Haha :D
De kan jag svara på för när man drack Dompa 08 i början när den kom så var den inte så bra. om jag skulle öppna en flaska av vardera idag så skulle de säkert kunna ha ändrat sig :D
Men frågan är ställd om vad man har druckit och inte vilka som har potential till att bli bäst med tiden.
Då förstår jag! :)

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Korrekt! Forumet behöver sin John Bercow ibland.:D

Till saken. Blir lite klurigt när man blandar oblint och blint samt tidpunkt. Vid en sammanlagd bedömning blir det följande rangordning (alla druckits 2020-21):
  1. Amour de Deutz
  2. Henri Giraud Argonne (oblint)
  3. Pol Roger Vintage
  4. Delamotte (oblint)
  5. Dom Pèrignon
Sen är det väl lika intressant vad man inte druckit för att kunna dra några kvalitativa slutsatser. Fast det blir något omständigare...

Själv har jag nog fått i mig det mesta som är någorlunda känt. Noterbart som jag inte provat är Marguet Sapience, Comtes, Bara MdF, Orpale och roséerna av Henriot, Amour och Cristal.
5 år sedan nu. Hur ser det ut, har ni uppdaterat era listor för 2008 och kanske mer intressant är det någon som känner mognadstoner i något vin än?

Själv känner jag att det börjar komma tydliga mognadstoner i flera "vanliga" vintageviner som en underbar Henriot Rosé i höstas.

Jag noterar min tidigare lista och kan även konstatera att jag nu druckit alla viner som jag tidigare nämner förutom Sapience och Cristal Rosé.

Min topp 5 är nu:
  1. Henri Giraud Argonne (oblint)
  2. Henriot Rosé
  3. Orpale (oblint)
  4. Pol Roger Vintage
  5. Philipponnat 1522 Rosé (oblint)
Kanske inte förvånande att flera prestiger har en bra bit kvar även om de flesta är drickbara. Roederer Rosé ligger bra till med men den har varit lite svajig på vanlig flaska även om det är på en hög nivå.

Foley

Medlem
Kul tråd! Har missat denna. Svårt att avgöra bästa 2008 givet att jag druckit många flaskor över flera år och preferenser förändras. Om jag helt och hållet går på mina vivino-betyg blir utfallet som följer:

1. Louis Roederer brut vintage 2008
2. Cristal 2008
3. Frederic Savart Extra Brut 2008
4. Gatinois brut 2008
5. R&L Legras St Vincent 2008
5. Henriot 2008

Ska jag kommentera så är Cristal alldeles för ung fortfarande, men jättebra. Frederic Savart var så länge sedan att jag inte minns. Kan ha fått högt betyg pga att den och en massa andra cuveer från savart dracks under en kul kväll med caviste-martin pre covid. Louis Roederer och Henriot dracks förra sommaren. Både var riktigt bra och börjar få mognadstoner. Gatinois var också väldigt bra och visade fina mognadstoner, när jag drack sista flaskan 2022. Billecart Salmon 2008 börjar bli okej, men når nog ingen topplista. Jag har ännu inte vågat öppna dompa, SWC, LGA, Comtes eller Orpale 2008. Inte heller Charles Heidsieck eller Vilmart CdC. Men det börjar klia i fingrarna.

chambertin

Medlem
5 år sedan nu. Hur ser det ut, har ni uppdaterat era listor för 2008 och kanske mer intressant är det någon som känner mognadstoner i något vin än?

Själv känner jag att det börjar komma tydliga mognadstoner i flera "vanliga" vintageviner som en underbar Henriot Rosé i höstas.

Jag noterar min tidigare lista och kan även konstatera att jag nu druckit alla viner som jag tidigare nämner förutom Sapience och Cristal Rosé.

Min topp 5 är nu:
  1. Henri Giraud Argonne (oblint)
  2. Henriot Rosé
  3. Orpale (oblint)
  4. Pol Roger Vintage
  5. Philipponnat 1522 Rosé (oblint)
Kanske inte förvånande att flera prestiger har en bra bit kvar även om de flesta är drickbara. Roederer Rosé ligger bra till med men den har varit lite svajig på vanlig flaska även om det är på en hög nivå.
Har bara druckit Henriot och D.Hugot nyligen och dessa är ju ready to drink utan tvekan. Dom verkar dock stanna på en platå och utvecklas inte nämvärt. M-N Ledru Cuvee du Goulté -08 är dock tokknuten och ung medan R.L Legras och Orpale -08 visade tecken på att vara lite tillgängliga. Krug -08 är odrucken och lär så förbli…

Last edited:

Jos

Medlem
Kan nog inte säga mig känna några betydande mognadstoner i någon av prestigerna ännu. Men grymmast vin är nog Cristal medan den som är i mest desperat behov av utveckling är Winston. Har inte druckit Krug…

Bollinger GA är ljusår roligare nu än när den kom och aningens mognadstoner, riktigt bra. Men så är det ju en vintage och inte en prestige… :D

Last edited:

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Kan nog inte säga mig känna några betydande mognadstoner i någon av prestigerna ännu. Men grymmast vin är nog Cristal medan den som är i mest desperat behov av utveckling är Winston. Har inte druckit Krug…

Bollinger GA är ljusår roligare nu än när den kom och aningens mognadstoner, riktigt bra. Men så är det ju en vintage och inte en prestige… :D
Skulle vi kalla Fred Savart Mont de Chretiens 2008 som prestige eller vintage ? för jag är lite inne på samma spår som dig både när jag drukit winston 08 o Cristal 08 - Upplevelsen är ändå för mig att Savart är i samma liga som Cristal

Jos

Medlem
Skulle vi kalla Fred Savart Mont de Chretiens 2008 som prestige eller vintage ? för jag är lite inne på samma spår som dig både när jag drukit winston 08 o Cristal 08 - Upplevelsen är ändå för mig att Savart är i samma liga som Cristal
Fick lite feeling och kan bekräfta att den är lika bra som sist om inte bättre

IMG_4107.jpeg

Men till frågan; Mont de Chretiens? Den fanns inte 2008. Tror den första var 2013 och de flesta på magnum om jag minns rätt. Men pratar vi prestige eller vintage är svaret lätt vad gäller Savart 2008. Han gjorde både en vintage 2008 och en prestige 2008 i Dame de Coeur ;)

För mig är 2008 ff rätt stängt, men ljusglimtar finns, dessa är än så länge T5;

1. Bollinger R.D 08
2. Charles Heidsieck Rose 08
3. Billecart Salmon Elisabeth Salmon Rose 08
4. R.L. Legras Saint Vincent 08
5. Dom Perignon 08

Håller ff tummarna att frukten kommer och balanserar syran och att viss utveckling sker…ett vin som är i fin fas är tex Dumenil 08. Räknas förresten NV med bas 08 så är de Sousa Caudalies bas 08 magisk fn. Kanske finns det hopp ändå :)

Callxx

Medlem
För mig är 2008 ff rätt stängt, men ljusglimtar finns, dessa är än så länge T5;

1. Bollinger R.D 08
2. Charles Heidsieck Rose 08
3. Billecart Salmon Elisabeth Salmon Rose 08
4. R.L. Legras Saint Vincent 08
5. Dom Perignon 08

Håller ff tummarna att frukten kommer och balanserar syran och att viss utveckling sker…ett vin som är i fin fas är tex Dumenil 08. Räknas förresten NV med bas 08 så är de Sousa Caudalies bas 08 magisk fn. Kanske finns det hopp ändå :)
Lite OT när tråden handlar om just -08, men har aldrig testat R&L Saint-Vincent.

Såg något erbjudande om att köpa R&L Saint-Vincent 1996 Vinothéque för 4999kr, värt/ovärt?

Foley

Medlem
Lite OT när tråden handlar om just -08, men har aldrig testat R&L Saint-Vincent.

Såg något erbjudande om att köpa R&L Saint-Vincent 1996 Vinothéque för 4999kr, värt/ovärt?
Jag har förvisso bara druckit R&L Legras St Vincent 2008 (4 flaskor) och den har varit väldigt bra alla gånger, men ganska lätt i stilen. Prestigechampagner, upplever jag, har en annan tyngd och koncentration i vinet än St Vincent, baserat på de flaskor jag testat.

Soignerad

Medlem
Jag har förvisso bara druckit R&L Legras St Vincent 2008 (4 flaskor) och den har varit väldigt bra alla gånger, men ganska lätt i stilen. Prestigechampagner, upplever jag, har en annan tyngd och koncentration i vinet än St Vincent, baserat på de flaskor jag testat.
Håller med 100%, fast jag bara druckit 2012 R&L Legras St Vincent. Skulle karaktärisera den som en god matchampagne men inte spektakulär på något sätt och inte prisvärd vs t ex Bollinger.

Toppen