Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne 2008 - topp 5

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
För övrigt förvånad över att ingen listat Pierre Peters Les Chétillons. När jag drack den så gav den ett starkt intryck men det är ett par år sedan. Klart en bubblare för mig men inte druckit under 2020 så kom inte på min lista.

Ser inte heller inte heller något från Agrapart (Venus) och kanske missar en del annat.
Chetillons med mognad (10 +) slår det mesta! Har fått 96, 99 och 00 blint de senaste åren och har blivit golvad samtliga gånger. Ungt är det också bra men jag har inte vågat öppna mina 08or än och antar att många tänker lika dant.

Vem drack en Chetillons 08 senast? Troligen @magnum...:D

Agrapart är väl ingen som dricker (synd). Åtminstone finns det inte många inlägg på forumet.
 
Chetillons med mognad (10 +) slår det mesta! Har fått 96, 99 och 00 blint de senaste åren och har blivit golvad samtliga gånger. Ungt är det också bra men jag har inte vågat öppna mina 08or än och antar att många tänker lika dant.

Vem drack en Chetillons 08 senast? Troligen @magnum...:D

Agrapart är väl ingen som dricker (synd). Åtminstone finns det inte många inlägg på forumet.

Jag drack PP 08 i oktober 2017, då var den väldigt sluten kan man konstatera.

Sökte på forumet och den ledande Agrapart-postaren verkar för övrigt vara @MartinE
 

Pontus

Medlem
PR Vintage före Roederer Vintage? Jomen tjena. Drack dessa bredvid varandra för inte alltför länge sen. Klasskillnad nu och ännu större klasskillnad om några år.

För övrigt har jag ännu inte testat Winston, Bollinger GA, Cristal, Dompa, PP Chetillons mfl. De får ligga till sig ett tag till.
 

MartinE

Medlem
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
PR Vintage före Roederer Vintage? Jomen tjena. Drack dessa bredvid varandra för inte alltför länge sen. Klasskillnad nu och ännu större klasskillnad om några år.

För övrigt har jag ännu inte testat Winston, Bollinger GA, Cristal, Dompa, PP Chetillons mfl. De får ligga till sig ett tag till.
Den enda som ha båda i sin lista tycker som du, att LR är bättre. Det kan vara så att det är fler som köpt PR än som köpt LR. Och ALLA köper DP!
 

FredrikC

Medlem
PR Vintage före Roederer Vintage? Jomen tjena. Drack dessa bredvid varandra för inte alltför länge sen. Klasskillnad nu och ännu större klasskillnad om några år.

För övrigt har jag ännu inte testat Winston, Bollinger GA, Cristal, Dompa, PP Chetillons mfl. De får ligga till sig ett tag till.
Så pass? Jag tycker PR vintage är ruggigt bra så i sånt fall måste LR vara nära cristal för att slå den i mina ögon o_O
Några andra som provat båda?
 

Pontus

Medlem
Så pass? Jag tycker PR vintage är ruggigt bra så i sånt fall måste LR vara nära cristal för att slå den i mina ögon o_O
Några andra som provat båda?
Smaksak antar jag, för jag har druckit flera flaskor av båda sen släpp. PR var något mer tillgänglig initialt kanske.
 

Elvis

Medlem
Jag är själv väldigt förtjust i Pol Roger Vintage Brut och Louis Roederer Vintage, både generellt och för just 2008. Jag tycker att de är olika i stilen men att det skulle vara någon kvalitetsskillnad åt ena eller andra hållet håller inte jag med om. Men jag kan hålla med om att Louis Roederer behöver mer tid i källaren.

Louis Roederer Rosé 2008, däremot, är helt fantastiskt och slår det mesta! Och den var underbar redan från släpp.
 

Pontus

Medlem
Jag är själv väldigt förtjust i Pol Roger Vintage Brut och Louis Roederer Vintage, både generellt och för just 2008. Jag tycker att de är olika i stilen men att det skulle vara någon kvalitetsskillnad åt ena eller andra hållet håller inte jag med om. Men jag kan hålla med om att Louis Roederer behöver mer tid i källaren.

Louis Roederer Rosé 2008, däremot, är helt fantastiskt och slår det mesta! Och den var underbar redan från släpp.
Ok, jag håller absolut inte med om det första. Har tyvärr inte druckit rosén ännu, så förhoppningsvis blir det en fin upplevelse när jag korkar upp min första.
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Så pass? Jag tycker PR vintage är ruggigt bra så i sånt fall måste LR vara nära cristal för att slå den i mina ögon o_O
Några andra som provat båda?
Har druckit Roederer vid ett flertal tillfällen, varav en gång blint förra året. Pol Roger två gånger förra året varav en gång blint. Bästa upplevelsen var Polle oblint... Har aldrig druckit båda bredvid varandra vilket kan förklara en del men håller Polle högre i dagsläget. Alltid lurigt att bedöma vin på en absolut skala utan referens.

Nu håller jag Roederer 08 också väldigt högt och före Cristal 08 med reservation för att jag bara druckit en Cristal 08 och det var 2019.

Jag är själv väldigt förtjust i Pol Roger Vintage Brut och Louis Roederer Vintage, både generellt och för just 2008. Jag tycker att de är olika i stilen men att det skulle vara någon kvalitetsskillnad åt ena eller andra hållet håller inte jag med om. Men jag kan hålla med om att Louis Roederer behöver mer tid i källaren.

Louis Roederer Rosé 2008, däremot, är helt fantastiskt och slår det mesta! Och den var underbar redan från släpp.
Helt enig om allt förutom att de är olika i stilen. Fast det beror så klart på vad man menar med "stil".

För mig ligger Roederer och Pol Roger väldigt nära varandra med en ren fruktig stil utan ektoner eller oxidativa drag. Hade man ställt upp Winston, Cristal, bådas vintage och BdB halvblint så känns det som slantsingling är ett fullgott alternativ, åtminstone för mig...:rolleyes:

Blir nog ett experiment snart för att få klarhet i frågan.:D
 

FredrikC

Medlem
Har druckit Roederer vid ett flertal tillfällen, varav en gång blint förra året. Pol Roger två gånger förra året varav en gång blint. Bästa upplevelsen var Polle oblint... Har aldrig druckit båda bredvid varandra vilket kan förklara en del men håller Polle högre i dagsläget. Alltid lurigt att bedöma vin på en absolut skala utan referens.

Nu håller jag Roederer 08 också väldigt högt och före Cristal 08 med reservation för att jag bara druckit en Cristal 08 och det var 2019.


Helt enig om allt förutom att de är olika i stilen. Fast det beror så klart på vad man menar med "stil".

För mig ligger Roederer och Pol Roger väldigt nära varandra med en ren fruktig stil utan ektoner eller oxidativa drag. Hade man ställt upp Winston, Cristal, bådas vintage och BdB halvblint så känns det som slantsingling är ett fullgott alternativ, åtminstone för mig...:rolleyes:

Blir nog ett experiment snart för att få klarhet i frågan.:D
Kul att vi tycker lika gällande PR 08!

Jag tycker faktiskt det är stor skillnad på Winston 08 å Cristal 08 iaf. Just nu känns Winston kraftigare å mer frukter och öppen. Cristal öppnas dock mer och mer. Jag drack den första gången 19 och då var den stängd men man kände att något riktigt bra fanns i bakgrunden. Nu på nyår var den mycket bättre men jämfört med Winston når den inte upp enligt mig.
Ser fram emot ditt experiment!
 

Pontus

Medlem
Har druckit Roederer vid ett flertal tillfällen, varav en gång blint förra året. Pol Roger två gånger förra året varav en gång blint. Bästa upplevelsen var Polle oblint... Har aldrig druckit båda bredvid varandra vilket kan förklara en del men håller Polle högre i dagsläget. Alltid lurigt att bedöma vin på en absolut skala utan referens.

Nu håller jag Roederer 08 också väldigt högt och före Cristal 08 med reservation för att jag bara druckit en Cristal 08 och det var 2019.


Helt enig om allt förutom att de är olika i stilen. Fast det beror så klart på vad man menar med "stil".

För mig ligger Roederer och Pol Roger väldigt nära varandra med en ren fruktig stil utan ektoner eller oxidativa drag. Hade man ställt upp Winston, Cristal, bådas vintage och BdB halvblint så känns det som slantsingling är ett fullgott alternativ, åtminstone för mig...:rolleyes:

Blir nog ett experiment snart för att få klarhet i frågan.:D
Kul, ser fram emot ett expertutlåtande! Håller med om att stilen är lik i det stora hela, även om det skiljer en del i vinframställningen. Komplexiteten är det jag saknar i PR relativt Roederer, särskilt efter lite luft.
 
Toppen