Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

Elvis

Medlem
En annan och väldigt lik fråga: Pierre Peters L'Esprit 2016 till dottern som är född 2016, eller ska jag bara spara pengarna och lägga dem på fler flaskor Chetillons när de släpps? Kommer köpa Chetillons 2016 oavsett.

Båda klarar lång lagring så det är ren smaksak/prisfråga. Själv tycker jag att Chetillons brukar vara betydligt bättre än l'Esprit men det är som sagt en ren smaksak.

Några andra tips på 2016-champagner att spara till 2036-2046?

Vanliga vintage från Pol Roger och Louis Roederer på magnum är alltid säkra och bra kort! De är bra på flaska också. ;)
 
En annan och väldigt lik fråga: Pierre Peters L'Esprit 2016 till dottern som är född 2016, eller ska jag bara spara pengarna och lägga dem på fler flaskor Chetillons när de släpps? Kommer köpa Chetillons 2016 oavsett.

Några andra tips på 2016-champagner att spara till 2036-2046?

Enligt vinmakare och en del rapporter jag läst, Chardonnay är den svåraste druvan detta år. Dock generellt ok syra och balans vilket borde ge ett vin som kan lagras. Som @Elvis skriver, köp magnum för längre lagring.
 
Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem
Nu fick jag selosse mailet.
Jag som är total nybörjare på hans champagne. Hur vet man vilken årgång det är på dem som släpps nu?
 

Martinski

Medlem
Finleverans från Philipsonwine. Mirakel att de kom fram idag i snökaoset helskinnade.

CUqgnrC.jpg
 

Mexikanaren

Medlem
Från någon som inte riktigt dricker massor av champagne, har ni något tips på något man kan inhandla från antingen systemet eller philipson för att ha på nyår?
Dvs för att dricka inom en månad eller så. Kanske ute i sista laget men tänkte ändå höra.
 

Thirsty

Smygnykterist
Från någon som inte riktigt dricker massor av champagne, har ni något tips på något man kan inhandla från antingen systemet eller philipson för att ha på nyår?
Dvs för att dricka inom en månad eller så. Kanske ute i sista laget men tänkte ändå höra.
Budget brukar ha betydelse vid rekommendationer.
Om budget inte är ett bekymmer och det ska vara en stor festlig flaska på nyår så huserar faktiskt SB en Ace of Spade på 6 liter. :cigarr: :D
En vanliga flaska om inte annat så är Henriot 2008 trevlig, fast den är ung.
Gott om tid kvar för beställning till nyår så inga problem att beställa från utländska handlare, blir lite bättre utbud då. :)
 

Mexikanaren

Medlem
Budget brukar ha betydelse vid rekommendationer.
Om budget inte är ett bekymmer och det ska vara en stor festlig flaska på nyår så huserar faktiskt SB en Ace of Spade på 6 liter. :cigarr: :D
En vanliga flaska om inte annat så är Henriot 2008 trevlig, fast den är ung.
Gott om tid kvar för beställning till nyår så inga problem att beställa från utländska handlare, blir lite bättre utbud då. :)
Tänkte väl på en flaska upp till runt tusenlappen :)
 

Martinski

Medlem
Ja lite preferenser samt vad man har för budget är bra att veta innan man rekommenderar :)

Men Bollinger Special Cuvée, Heidsieck Brut Reserve och Roederer Collection 242 är nog väldigt bra för de flesta speciellt om man inte är helt insnöad och nördig än.

För runt tusenlappen kan du även köpa

Amazone de Palmer | Systembolaget
Nicolas Feuillatte Cuvée Palmes d'Or Brut, 2008 | Systembolaget

Vilket är ännu lite festligare.
Förra veckan kunde du köpa Bollinger LGA 2012 på Philipson för 999kr.

Palmer & Co har några magnum årgång 2008 o 2009 på beställningssortiment, också runt 1000 kr.
Palmer & Co Blanc de Blancs Brut | Systembolaget
Palmer & Co Vintage Brut, 2009 | Systembolaget

Alltid festligt att ställa fram en magnumflaska till välkomstdrink.
 
Last edited:
Toppen