Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem
Den fanns på Vinunics PI för ca 1 månad sen. Så hade inte varit något problem att köpa då.
Aha ok. Jag försökte göra PI för ett tag sen men fick då info att den var slut. Är du med i deras guld-klubb eller hur såg du det?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Aha ok. Jag försökte göra PI för ett tag sen men fick då info att den var slut. Är du med i deras guld-klubb eller hur såg du det?
Jag besökte bara deras hemsida och sorterar alltid PI i sortiment. Tittar in med jämna mellanrum eftersom de har Chacra, hade Montus, och lite annat.
 

Thirsty

Smygnykterist
LGA 14 för 1370kr och LGA rose 14 för 1780kr, hos Philipsson. Lite bitter över prissättningen som nu är i nivå med SB. :vägg:
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
LGA 14 för 1370kr och LGA rose 14 för 1780kr, hos Philipsson. Lite bitter över prissättningen som nu är i nivå med SB. :vägg:
Förstå sen vilka nivåer producenter och återförsäljare kommer ha kvar osålda för ingen kommer att köpa dem.
Stigande olje och gas, spannmål, energi.. kommer inte vara prio att köpa champagne om några månader.
 

Thirsty

Smygnykterist
Förstå sen vilka nivåer producenter och återförsäljare kommer ha kvar osålda för ingen kommer att köpa dem.
Stigande olje och gas, spannmål, energi.. kommer inte vara prio att köpa champagne om några månader.
Blanka skumpa inköp i väntan på fallande priser?
Har i och för sig bränt årets budget de två första månaderna.. :nagelbitare:
Du tror inte de kommer ha erbjudanden sen, som de brukar ha på just LGA lite då och då :D
Det lär komma en kampanj, baserat på historiken. :cool:
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Blanka skumpa inköp i väntan på fallande priser?
Har i och för sig bränt årets budget de två första månaderna.. :nagelbitare:

Det lär komma en kampanj, baserat på historiken. :cool:
Självklart kan det komma rea och rabatter, men samma sak som med börsen så har de stigande vin och champagne priserna från odlare blivit en lyx de räknat med. En övervärderad bransch av dem själva. Undrar vad händer när toppen är nåd och konsumenten (vi) väljer bort för att göra plats för viktigare inköp. Eller när man måste lägga en månadslön för att tanka bilen :vägg: istället..
 

Thirsty

Smygnykterist
Självklart kan det komma rea och rabatter, men samma sak som med börsen så har de stigande vin och champagne priserna från odlare blivit en lyx de räknat med. En övervärderad bransch av dem själva. Undrar vad händer när toppen är nåd och konsumenten (vi) väljer bort för att göra plats för viktigare inköp. Eller när man måste lägga en månadslön för att tanka bilen :vägg: istället..
Minskat uttag för att inte priset ska gå ner?

Övervärderad bransch vet jag inte. Finns inga vettiga alternativa producenter att handla från. :rolleyes:
 
Last edited:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Minskat uttag för att inte priset ska gå ner?

Övervärderad bransch vet jag inte. Finns inga vettiga alternativa producenter att handla från. :rolleyes:
Finns chans att producenterna säljer sina viner till hyfsat bra pris. Men importörer och dylikt övervärderar vad de kan ta. Det blir som sagt intressant att se förändringen i lyxkonsumtionen när vi nu går in osäkra tider.

Men nog med politiskt dravel. Bara hålla huvudet högt och göra sin egna val. En flaska LGA = en full tank bensin/en veckas mat/förskola till sonen. Jag hoppar den till förmån för de välbärgade! ;)
 

Martinski

Medlem
Så det var LGA 14 som de teasade, *gäsp*

Inte direkt spännande släpp, speciellt till det fortsatt höga priserna, hoppades på R.D.

Sen har väl inte 12'an tagit slut heller?
 
Så det var LGA 14 som de teasade, *gäsp*

Inte direkt spännande släpp, speciellt till det fortsatt höga priserna, hoppades på R.D.

Sen har väl inte 12'an tagit slut heller?
Finns några enstaka flaskor kvar på hyllorna, men vad spelar det för roll? Finns det inte plats för två årgångar?
 
Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem
Så det var LGA 14 som de teasade, *gäsp*

Inte direkt spännande släpp, speciellt till det fortsatt höga priserna, hoppades på R.D.

Sen har väl inte 12'an tagit slut heller?
Jag var hundra på rd eftersom etiketten såg sådär orange/gul eller va det nu är för färg.
 

Mexikanaren

Medlem
Tänkte fråga om det finns några tips på lagringsvänliga "roligare" champagner att köpa på sig för framtiden?
Har köpt lite Dompa och Rare hittills med intentionen att lagra i obestämd tid, men tänkte kolla efter fler tips.


Intentionen att dessa flaskor ska passa mer till stilen till när man har folk över osv, inte "vardagschampagner" så att säga

Antar dock att priset på Krug och Dompa (även efter höjning) fortfarande är bland de billigaste i Europa? Då en av flaskorna jag är nyfiken på är Krug GC
 
Last edited:
Toppen