Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
De flesta champagnefanatiker tycker att Champagne Demi-Sec (två av dina flaskor) inte smakar Champagne, eftersom den inte är torr. ;)
E. Michel i Vertus har en webbplats om man vill veta lite mer: http://www.emichel-champagne.fr/en/

Men det blir nog bra till herrn , så slipper han få näsblod ;)

Demi-Sec är väl egentligen mer traditionell Champagne än någonsin modernisterna bakom Brut kan hävda.
Men, det spelar inte mig ngn roll. Tror nog att dessa två är lågoddsare för "bästa plopparna" i min gom.
Traditionalist som jag är ;-)

Men, personpåhoppen (som jag verkligen förtjänar :)) åsido, är det ngn som har koll på denna producent?

Är det motsatsen till Krug och mer åt hållet Boxvin? Eller någonstans medelljummet?

Jag förväntar mig iaf att de skall prestera minst lika bra som en billigare Bourgogne med bubblor iom att det är motsvarande vad jag betalade för dem.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tack för svar.
Inställningen är som i de flesta fall, delad.
Vet inte om det är värt att ge sig in i Champagnevärlden, det verkar snårigt. Håller mig till Mosel tror jag :p
Inte bara snårigt…
Tänk ändå vad man får för magiskt i glaset som inte behöver varken lagras eller ursäktas för de 2000 spänn på andrahandsmarknaden som mest liknar bruksbubbel, om man nu inte är bubbeltaliban ; - )
 
Last edited:

IsKr

Medlem
Dessa två kom hem idag.
20220215_125943.jpg
 
Är det någon som har sett Henriot-2012 i butik (SB alltså) eller väntar de taktiskt till 1 mars och prishöjning att rulla ut...? Gick inte att beställa 2012 från SB heller (samma artikelnummer som 2008...)§
 

Thirsty

Smygnykterist
Är det någon som har sett Henriot-2012 i butik (SB alltså) eller väntar de taktiskt till 1 mars och prishöjning att rulla ut...? Gick inte att beställa 2012 från SB heller (samma artikelnummer som 2008...)§
2008 är på utgång, enligt uppgift diverse rest flaskor kvar i vissa butiker men att nya inte ska komma in. Nästa årgång torde vara på ingång men har inte hört när i tiden.
 
Hämtade ut en låda gott och blandat förra veckan från Vinotism innehållandes flaskor från Julien Prélat, dessa är jag mycket nyfiken på då jag enbart hört gott om hans viner och att han använder samma vingårdslägen som Cedric Bouchard/Roses de Jeanne gör mig inte mindre sugen:rolleyes::p Idag hämtade jag ut ett 6-pack Pierre Deville Primitif (som jag korkade upp omgående) som jag varit nyfiken på efter att ha provat hans andra cuvéer Copin:cool:
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Är det någon som har sett Henriot-2012 i butik (SB alltså) eller väntar de taktiskt till 1 mars och prishöjning att rulla ut...? Gick inte att beställa 2012 från SB heller (samma artikelnummer som 2008...)§
649kr blir nytt pris på Henriot millesime, men har inte sett att 2012 ska ligga på samma artikelnr?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Asså höjningen av en redan dyr champagne blir ju inte jättemycket… tusan vad folk springer och köper lådor helt plötsligt :cool:
Från 1779 till 1999 är ju bara 220 kr.
 
Toppen