Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem
Tackar @buteljen igen för dessa som kom med Bring idag. Någon som druckit 12an och kan uttala sig?
20230817_205427.jpg
 

Per Stade

Lege artis
Har samlat på champagne i ett par år nu, men precis börjat bege mig in i prestige-segmentet. Ska man bara samla på sig lite av allt, eller är det något särskilt man bör köpa? :)
Köp det som du tycker är gott! 💡:D;)
Enligt min enkla smak:
Prestige ger väldigt lite valuta för pengarna.
Årgång är däremot i allmänhet mycket bättre än Non Vintage.
 

m3lk3r

Medlem
Någon som testat TS släppet Av Eglys Les Vignes de Bisseuil? Finns lite att läsa på CT om den, annars har jag knappt sett något. Är dock inte så med i svängen. Köpte en och hoppas den är lite i samma stil som övriga, trots 70% chardonnay.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Någon som testat TS släppet Av Eglys Les Vignes de Bisseuil? Finns lite att läsa på CT om den, annars har jag knappt sett något. Är dock inte så med i svängen. Köpte en och hoppas den är lite i samma stil som övriga, trots 70% chardonnay.
har bara testat den på ståendefot så kort intyck, den är gjord på inköpt frukt och har inte alls samma tydliga Egly-arom som de andra vinerna har, den är klart mycket svagare men oxå stramare, om man är ute efter mer kraftpaket, vilket är det jag uppskattar med hans viner, just därför blev jag aningen besviken på den. Jag köper hellre den vanliga Brut Grand Cru.
 

Gurkan19

Medlem
Om man ska köpa några flaskor Krug, ska man satsa på senaste varianten (Edition 171), eller förra (Edition 170)? Läst att Edition 169 och 168 var fenomenala, men tror ej att något Systembolag har kvar några buteljer från de släppen. Står inte så jättemycket om de två senaste editions när man googlar.
 
Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem
Om man ska köpa några flaskor Krug, ska man satsa på senaste varianten (Edition 171), eller förra (Edition 170)? Läst att Edition 169 och 168 var fenomenala, men tror ej att något Systembolag har kvar några buteljer från de släppen. Står inte så jättemycket om de två senaste editions när man googlar.
168 är en favorit hos mig. 169 var stängd när jag drack den och 170 mer öppen och trevlig. 171 har basår 15 vilket ska vara bra så jag skulle nog satsa på ett par 171 och någon 170. (jag kommer köpa fler 171 än 170).
 
168 är en favorit hos mig. 169 var stängd när jag drack den och 170 mer öppen och trevlig. 171 har basår 15 vilket ska vara bra så jag skulle nog satsa på ett par 171 och någon 170. (jag kommer köpa fler 171 än 170).
Drack nyligen 169 och 171 efter varandra och upplevde 171 som väsentligt mer stängd och svag i dagsläget. Ungefär som jag upplevde 169 när jag provade den vid släpp… Tycker verkligen GC behöver ligga ett par år innan öppning.
 

LeChat

Medlem
IMG_5278.jpeg

2012 Delamotte BdB Millésimé

Delamotte 2008 har varit en av de bättre på att leverera i ett ungt skede. 2012 ska jag nog försöka vänta 3-4 år innan jag provar. Öppnade inte lådan innan jag stoppade in den. Kanske att de skriver ut deg.datum? Hade varit kul att veta.

Med stigande vinpriser, inte minst i Champagne, så får man ju passa på när det kommer fina erbjudanden.

Mitt champagneintresse sattes igång på allvar när 2008 började lanseras. Då var det prestige och vintage som gällde. Nu är det snarare vintage och non vintage i viss mån som är mest intressant.

Efter att ha provat mogen non vintage så har jag förstått hur bra dessa champagner kan bli. Blir även ofta en insikt när dessa gamla nv kommer upp vid provning. Varje gång. Vi lär oss aldrig. Vi fortsätter ändå i viss mån att köpa prestiger.

Samtidigt har många intressanta nv stuckit iväg i pris de med, så med förhållandevis lite pengar emellan så kan man köpa någon trevlig vintage istället. Denna vintage är förmodligen ditt bästa köp. I alla fall utifrån njutning per krona.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 29772
2012 Delamotte BdB Millésimé

Delamotte 2008 har varit en av de bättre på att leverera i ett ungt skede. 2012 ska jag nog försöka vänta 3-4 år innan jag provar. Öppnade inte lådan innan jag stoppade in den. Kanske att de skriver ut deg.datum? Hade varit kul att veta.

Med stigande vinpriser, inte minst i Champagne, så får man ju passa på när det kommer fina erbjudanden.

Mitt champagneintresse sattes igång på allvar när 2008 började lanseras. Då var det prestige och vintage som gällde. Nu är det snarare vintage och non vintage i viss mån som är mest intressant.

Efter att ha provat mogen non vintage så har jag förstått hur bra dessa champagner kan bli. Blir även ofta en insikt när dessa gamla nv kommer upp vid provning. Varje gång. Vi lär oss aldrig. Vi fortsätter ändå i viss mån att köpa prestiger.

Samtidigt har många intressanta nv stuckit iväg i pris de med, så med förhållandevis lite pengar emellan så kan man köpa någon trevlig vintage istället. Denna vintage är förmodligen ditt bästa köp. I alla fall utifrån njutning per krona.
Håller med om 08an!

Mina 12or köpte jag för 3,5 år sedan så tror dock de går att öppna nu om inte dina är deggade sent...

Anledningen till att jag inte öppnat än är att @Jos toksågade 12an vid släpp.:p
 

Martinski

Medlem
Visa bifogad bild 29772
2012 Delamotte BdB Millésimé

Delamotte 2008 har varit en av de bättre på att leverera i ett ungt skede. 2012 ska jag nog försöka vänta 3-4 år innan jag provar. Öppnade inte lådan innan jag stoppade in den. Kanske att de skriver ut deg.datum? Hade varit kul att veta.

Med stigande vinpriser, inte minst i Champagne, så får man ju passa på när det kommer fina erbjudanden.

Mitt champagneintresse sattes igång på allvar när 2008 började lanseras. Då var det prestige och vintage som gällde. Nu är det snarare vintage och non vintage i viss mån som är mest intressant.

Efter att ha provat mogen non vintage så har jag förstått hur bra dessa champagner kan bli. Blir även ofta en insikt när dessa gamla nv kommer upp vid provning. Varje gång. Vi lär oss aldrig. Vi fortsätter ändå i viss mån att köpa prestiger.

Samtidigt har många intressanta nv stuckit iväg i pris de med, så med förhållandevis lite pengar emellan så kan man köpa någon trevlig vintage istället. Denna vintage är förmodligen ditt bästa köp. I alla fall utifrån njutning per krona.

Är 1129kr per flaska för en sån låda bra pris för Delamotte 2012? Verkar väldigt dyrt för en vintage men o andra sidan har vissa vintage stuckit upp nära 1000kr här också som Heidsieck 2013 nu senast.

Aldrig prövat Delamotte o känner bara till att dom har Salon.
 

mackan92

Medlem
Är 1129kr per flaska för en sån låda bra pris för Delamotte 2012? Verkar väldigt dyrt för en vintage men o andra sidan har vissa vintage stuckit upp nära 1000kr här också som Heidsieck 2013 nu senast.

Aldrig prövat Delamotte o känner bara till att dom har Salon.
Var en kampanj hos Philipson Wine, kolla i tråden "Deals" med strax över 600kr per flaska.
 

Mexikanaren

Medlem
Blev en Diebolt 08 R.D efter hjälp från @m3lk3r!

Får bara vara försiktig när man plockar andra fleur de passion då det inte är övertydligt att flaskan är en R.D eller "specialare" på något sätt.

Nu är ju bara frågan med hur länge man ska låta en sån här ligga i källaren?

20230823_163005.jpg
20230823_163016.jpg
20230823_163039.jpg
 

A77

Medlem

Mexikanaren

Medlem
Kom dessa flaskor endast till Sverige? För har inte sett RD i butiker utomlands.
Ingen aning faktiskt.
Visste inte ens att R.D versionen existerade innan den dök upp i webblanserings-listan innan sommaren.

Verkar ju dock inte vara överdrivet många flaskor som finns om man tittar på hur många som är inlagda i CT t.ex
 
Toppen