Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

Sonderlese

Medlem
Tack vare gott samverkan forummedlemmar emellan, underlättade införskaffandet av dessa flaskor:
IMG_0071.jpeg

Marc Hebrart 2019 Special Club, degorgerad 01/23
Marc Hebrart Premier Cru Extra Brut Rosé, deggad 09/22

Du skall ha stort tack JC!
 
Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem
Jag fyllde också på i samband med årgångsbytet med tre blygsamma flaskor som fick göra de andra sällskap. För min del blir det inget champagneinköp från varken -16 eller -17, utan nu jag siktar på -18 och -19.
Schysst! Är 16 å 17 inge vidare år?
 
Efter vad jag har förstått ska det vara svagare årgångar, men forumets champagneexperter kanske har en annan uppfattning.
Så är det, framförallt 2017 var ett ”bedrövligt” år enligt odlarna där nere. 2018 och inte minst 2019 och 2020 ska vara tre riktigt fina år däremot, med både hög kvantitet och kvalitet.
 
IMG_0567.jpeg
IMG_0542.jpeg
IMG_0765.jpeg

Norge och Vinmonopolet levererar på champagnefronten! Gosset:en 600:- billigare än här i Svedala, t.ex.
Ser fram mot att få prova Taittinger Prelude och hur den står sig mot CdC.

Edit: blev en Egly Grand Cru Tradition också, direkt från butikshyllan. 👌🏻
 
Last edited:

Arvid

Medlem
Så är det, framförallt 2017 var ett ”bedrövligt” år enligt odlarna där nere. 2018 och inte minst 2019 och 2020 ska vara tre riktigt fina år däremot, med både hög kvantitet och kvalitet.
Många är såhär i efterhand rätt glada med kvaliteten i alla fall på Chardonnay-baserade viner.

Nu när jag köpt min andel kan jag ju tipsa om att Bolagets/Wine Agency's pris på Pierre Péters L'Esprit, 2017 är världsbäst pris med rejäl marginal. Drygt halva priset mot snittet globalt.


Screenshot 2023-07-26 at 12.41.45.png
 

kevinlad

Medlem
Tjena gänget! Har beställt en Krug Rosé på Systembolaget, men den kommer dessvärre utan presentförpackning. Har ni någon idé hur man kan eventuellt få tag på en sån? Om inte någon kanske har en tom låda hemma som skräpar som de vill sälja?

Förresten, någon som vet vart man kan få tag på Cristal 2012? Varit ute efter den länge. Någon som sålde på senaste auktionen på Bukowski, men glömde lägga bud..
 

Sonderlese

Medlem
Tjena gänget! Har beställt en Krug Rosé på Systembolaget, men den kommer dessvärre utan presentförpackning. Har ni någon idé hur man kan eventuellt få tag på en sån? Om inte någon kanske har en tom låda hemma som skräpar som de vill sälja?
Är det en magnum? Å, nej vänta... :p
 

Gurkan19

Medlem
Har samlat på champagne i ett par år nu, men precis börjat bege mig in i prestige-segmentet. Ska man bara samla på sig lite av allt, eller är det något särskilt man bör köpa? :)
 
Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem
Har samlat på champagne i ett par år nu, men precis börjat bege mig in i prestige-segmentet. Ska man bara samla på sig lite av allt, eller är det något särskilt man bör köpa? :)
Om du har möjlighet så prova olika prestige och välj sen av dem du tycker är godast. För mig exempelvis är favoriten krug följt av Pol Roger så därför handlas de mest.
 
Toppen