Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tycker att 650 kr är mycket pengar för lite bubblor.
PXL_20220322_023518500_3.jpg

N.V. Laurent-Perrier Cuvée Rosé
3 flaskor, 650 kr på nätauktion inkl frakt.
Hoppas de är bättre än de två tidigare flaskorna.
 

Martinski

Medlem
Tryckte hem denna spontant för €65

Borde vara ett ok pris även med €35 frakt. Trodde inte jag skulle få hem den så lågt..
 

Bastardo

Medlem
Tryckte hem denna spontant för €65

Borde vara ett ok pris även med €35 frakt. Trodde inte jag skulle få hem den så lågt..
Betalar catawiki punktskatten till Sverige eller vågar man chansa? :) Visserligen blir inte några flaskor så förfärligt mycket pengar ändå om man gör rätt för sig.
 

Vingubben

Medlem
Betalar catawiki punktskatten till Sverige eller vågar man chansa? :) Visserligen blir inte några flaskor så förfärligt mycket pengar ändå om man gör rätt för sig.
Nej dom betalar ingen punktskatt, men jag har inte haft några problem. Du kan ju också välja att bara buda från svenska säljare.
 

Thirsty

Smygnykterist
Nej dom betalar ingen punktskatt, men jag har inte haft några problem. Du kan ju också välja att bara buda från svenska säljare.
Är det legalt med transaktioner inom Sverige från Catawiki? Var av uppfattningen att våra myndigheter jämnställde försäljningen av en flaska vin med försäljning av 10 kg crystal meth. Dvs minst 8 år på Kumla. :eek:
 

Vingubben

Medlem
Är det legalt med transaktioner inom Sverige från Catawiki? Var av uppfattningen att våra myndigheter jämnställde försäljningen av en flaska vin med försäljning av 10 kg crystal meth. Dvs minst 8 år på Kumla. :eek:
För att inte tala om den moraliska aspekten, där företeelsen nog kan jämställas med tidelag.

Köpte nyligen några flaskor på Catawiki från en forumvänn. Vi var anonyma inför varandra fram till att det var dags för transport. Gjorde vi oss bägge skyldiga till brott, i så fall vilka brott, och vilket skulle vara den rimliga påföljden? @Crist(al)ian 77 kan du reda ut detta för oss?
 
Tryckte hem denna spontant för €65

Borde vara ett ok pris även med €35 frakt. Trodde inte jag skulle få hem den så lågt..
Det var nog hyfsat, ligger en ute nu för €75
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Betalar catawiki punktskatten till Sverige eller vågar man chansa? :) Visserligen blir inte några flaskor så förfärligt mycket pengar ändå om man gör rätt för sig.

Nej dom betalar ingen punktskatt, men jag har inte haft några problem. Du kan ju också välja att bara buda från svenska säljare.
För att vara petig är det inte Catawiki som ansvarar för alkoholskatten eftersom Catawiki bara agerar kommissionär. Catawiki är endast skatteskyldiga för moms i landet företaget har sitt säte. Momsen tillkommer på Catawikis avgifter. Om det finns professionella säljare på Catawiki som betalar in svensk alkoholskatt ska jag låta vara osagt.

För att inte tala om den moraliska aspekten, där företeelsen nog kan jämställas med tidelag.

Köpte nyligen några flaskor på Catawiki från en forumvänn. Vi var anonyma inför varandra fram till att det var dags för transport. Gjorde vi oss bägge skyldiga till brott, i så fall vilka brott, och vilket skulle vara den rimliga påföljden? @Crist(al)ian 77 kan du reda ut detta för oss?
Alkoholförsäljning regleras av alkohollagen. För att få sälja alkohol ska det framgå av alkohollagen enligt 3 kap 1 §. Privat försäljning nämns inte och är därmed olagligt. En viss lucka lämnas för att servera alkohol privat till självkostnadspris enligt 8 kap 1a §. Vissa hävdar att det därmed även skulle vara lagligt att sälja hela oöppnade flaskor privat utan vinst. Finns inga rättsfall så oklart om vad som gäller.

Brottet är olovlig försäljning av alkohol som maximalt ger 2 år enligt 11 kap 3 §. I det här fallet blir det böter. Fast i praktiken kommer det aldrig bli aktuellt eftersom det inte ligger i någon parts intresse att polisanmäla. Staten har knappast något intresse av frågan heller såvida det inte säljs till minderåriga eller liknar näringsverksamhet.
 
Toppen