Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

Sonderlese

Medlem
Fortsätter på temat vad bör jag köpa?

Vi väntar utökning i familjen och hade tänkt fira tillkomsten på klassiskt vis - med champagne. Jag är dock tämligen grön så tar mer än gärna mot era tips på vad jag bör inhandla.

Budget nånstans 0 - 3000 men inte omöjligt att kliva upp lite om upplevelsen kan bli stor. Tänker mig rostat bröd, nougat, choklad osv.. Gärna mycket av allt. Ja ni fattar förhoppningsvis vad jag är ute efter. :)

Stort tack på förhand!
Grattis! 🍾 🥂 🥳
KRUG Grand Cuvée är vad ni vill fira med!

Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem
Fortsätter på temat vad bör jag köpa?

Vi väntar utökning i familjen och hade tänkt fira tillkomsten på klassiskt vis - med champagne. Jag är dock tämligen grön så tar mer än gärna mot era tips på vad jag bör inhandla.

Budget nånstans 0 - 3000 men inte omöjligt att kliva upp lite om upplevelsen kan bli stor. Tänker mig rostat bröd, nougat, choklad osv.. Gärna mycket av allt. Ja ni fattar förhoppningsvis vad jag är ute efter. :)

Stort tack på förhand!
Håller med alla föregående. Krug!
Om det inte är jättenära så kika på Bukowskis nästa gång. Äldra krug grand cuvee kan du få för runt 3000kr och desto äldre desto bättre.

Thirsty

Smygnykterist
IMG_0189.jpeg

Är det här någon ny variant @Crist(al)ian 77 ?
:rolleyes::eek::p

Martinski

Medlem
På tal om rosé champagne, tror ni vi kommer få se någon Krug Cda rosé 2008 här?

I sådana fall, vad skulle ett uppskattat pris kunna bli?

Callxx

Medlem
Har fått en mindre stroke idag och budat hem lite Champagne, vilket jag aldrig brukar göra, då jag till 99,999% av tiden dricker stilla viner.
Kan väldigt lite om Champagne förutom några enstaka grejer man snappat upp i någon podd eller bok under åren som att det är skillnad på odlare, hus och blandningar. Blev väldigt inspirerad av @Thirsty och de andras redogörelser från den svenska invasionen i höstas och behöver träna mig själv i väntan på en inbjudan till nästa resa...

Det jag skulle vilja ha lite pointers om från er, kära okända forum medlemmar, är följande:

Behöver vinerna lugna sig efter transport?
Jag brukar låta mina distansköp vila minst ett par dygn, helst en vecka innan jag eventuellt öppnar en butelj. Bör jag hantera Champagne på annat vis?

Bör jag testa dom i någon särskild ordning?
Jag har köpt allt ifrån nyligen degorgerad till rätt så gamla. Allt kommer såklart inte öppnas en kväll så det kanske är sak samma, men det kanske är något som bör drickas snart för att inte gå för långt i mognaden och bli någonting helt annat än vad producenten tänkt. Jag förstår att frågan är lite som "hur långt är ett snöre" och undanbeder mig gärna diskussionen om att smaken är som baken.

Vinerna i fråga är:
Krug Vintage -98
HG Argonne 2004
HG Argonne 2016
Selosse La Côte Faron (DG -16)
Selosse Mareuil sur Ay Sous le Mont (DG -16)
Selosse Initial (DG -21)

Ingenting är köpt för att sparas, det är inköpt för att drickas och förhoppningsvis bredda min horisont lite.

Har fått en mindre stroke idag och budat hem lite Champagne, vilket jag aldrig brukar göra, då jag till 99,999% av tiden dricker stilla viner.
Kan väldigt lite om Champagne förutom några enstaka grejer man snappat upp i någon podd eller bok under åren som att det är skillnad på odlare, hus och blandningar. Blev väldigt inspirerad av @Thirsty och de andras redogörelser från den svenska invasionen i höstas och behöver träna mig själv i väntan på en inbjudan till nästa resa...

Det jag skulle vilja ha lite pointers om från er, kära okända forum medlemmar, är följande:

Behöver vinerna lugna sig efter transport?
Jag brukar låta mina distansköp vila minst ett par dygn, helst en vecka innan jag eventuellt öppnar en butelj. Bör jag hantera Champagne på annat vis?

Bör jag testa dom i någon särskild ordning?
Jag har köpt allt ifrån nyligen degorgerad till rätt så gamla. Allt kommer såklart inte öppnas en kväll så det kanske är sak samma, men det kanske är något som bör drickas snart för att inte gå för långt i mognaden och bli någonting helt annat än vad producenten tänkt. Jag förstår att frågan är lite som "hur långt är ett snöre" och undanbeder mig gärna diskussionen om att smaken är som baken.

Vinerna i fråga är:
Krug Vintage -98
HG Argonne 2004
HG Argonne 2016
Selosse La Côte Faron (DG -16)
Selosse Mareuil sur Ay Sous le Mont (DG -16)
Selosse Initial (DG -21)

Ingenting är köpt för att sparas, det är inköpt för att drickas och förhoppningsvis bredda min horisont lite.
Starkt inköp. Min reflektion är att alla Selosse och Giraude är kraftigt ekade och till viss del oxiderade i stilen, så de kommer ha en del likhetsdrag.
Min erfarenhet är att Selosse dricks mkt bra som unga.
Har bara druckit en Argonne (2008) och det blev 2025 års bästa vin.
Krug sticker ut i sammanhanget.
Om du ändå är inne på prestige-spåret så kan du ju komplettera med en Comtes de Champagne (krut och krämighet) och kanske en Pierre Peters Les Chetillons (citronbubbel) för att få lite fler olika stilar att jämföra? En bättre rosé är ju heller inte fel att slänga in i mixen.

Last edited:

Callxx

Medlem
Starkt inköp. Min reflektion är att alla Selosse och Giraude är kraftigt ekade och till viss del oxiderade i stilen, så de kommer ha en del likhetsdrag.
Min erfarenhet är att Selosse dricks mkt bra som unga.
Har bara druckit en Argonne (2008) och det blev 2025 års bästa vin.
Krug sticker ut i sammanhanget.
Om du ändå är inne på prestige-spåret så kan du ju komplettera med en Comtes de Champagne (krut och krämighet) och kanske en Pierre Peters Les Chetillons (citronbubbel) för att få lite fler olika stilar att jämföra? En bättre rosé är ju heller inte fel att slänga in i mixen.
Jag kanske har köpt lite väl snarlika grejer i Giraud och Selosse alltså... Jag kanske får dela in det i flighter om två i alla fall så jag kan testa de "äldsta" först och jobba mig ner i ålder.
Comtes har jag ett par -11 och -13 någonstans, kanske får ställa dom emot Krugen för att få någorlunda liknelse i stil.

Denna var nytransporterad när vi drack den, så nej det är inga problem att dricka viner direkt efter transport. Är det ett äldre rödvin så hade jag väntat ett par dagar så allt sediment hade trillat ner i flaskan, men smakmässigt inga problem.

Tack, då kanske bubbel har en högre tolerans för transport än de stilla vinerna och jag behöver inte stuva ner flaskorna allt för länge innan öppning!!

Toppen