Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

Denna var nytransporterad när vi drack den, så nej det är inga problem att dricka viner direkt efter transport. Är det ett äldre rödvin så hade jag väntat ett par dagar så allt sediment hade trillat ner i flaskan, men smakmässigt inga problem.
Känns som bubbel "skakas om" en del ändå när man poppar korken... 😅

Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem
Har fått en mindre stroke idag och budat hem lite Champagne, vilket jag aldrig brukar göra, då jag till 99,999% av tiden dricker stilla viner.
Kan väldigt lite om Champagne förutom några enstaka grejer man snappat upp i någon podd eller bok under åren som att det är skillnad på odlare, hus och blandningar. Blev väldigt inspirerad av @Thirsty och de andras redogörelser från den svenska invasionen i höstas och behöver träna mig själv i väntan på en inbjudan till nästa resa...

Det jag skulle vilja ha lite pointers om från er, kära okända forum medlemmar, är följande:

Behöver vinerna lugna sig efter transport?
Jag brukar låta mina distansköp vila minst ett par dygn, helst en vecka innan jag eventuellt öppnar en butelj. Bör jag hantera Champagne på annat vis?

Bör jag testa dom i någon särskild ordning?
Jag har köpt allt ifrån nyligen degorgerad till rätt så gamla. Allt kommer såklart inte öppnas en kväll så det kanske är sak samma, men det kanske är något som bör drickas snart för att inte gå för långt i mognaden och bli någonting helt annat än vad producenten tänkt. Jag förstår att frågan är lite som "hur långt är ett snöre" och undanbeder mig gärna diskussionen om att smaken är som baken.

Vinerna i fråga är:
Krug Vintage -98
HG Argonne 2004
HG Argonne 2016
Selosse La Côte Faron (DG -16)
Selosse Mareuil sur Ay Sous le Mont (DG -16)
Selosse Initial (DG -21)

Ingenting är köpt för att sparas, det är inköpt för att drickas och förhoppningsvis bredda min horisont lite.
Krug 98 har jag druckit flera gånger under åren och den är riktigt bra nu!

Martinski

Medlem
IMG_6592.jpeg

Fick en lastgammel champagne när man nyss fyllde år. Kanske gått ut bäst före datum?

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Behöver vinerna lugna sig efter transport?
Jag brukar låta mina distansköp vila minst ett par dygn, helst en vecka innan jag eventuellt öppnar en butelj. Bör jag hantera Champagne på annat vis?
Jag kan inte riktigt se varför ett vin skulle behöva vila längre än den tid det tar för flaskan att nå rätt temperatur på sin destination och för eventuell fällning att lägga sig (vilket inte är så tillämpligt på champagne). Mest fällning hittar man normalt i en gammal vintage port, och där kan väl rekommendationen vara att låta flaskan stå rakt upp i kanske en timme före dekantering. Hinner man inte det kan man ju dekantera extra försiktigt och ha en bra portvinstratt med inbyggd fin sil. Men det är ju inte frågan här. Jag antar att vi inte pratar om något fall där flaskorna transporterats så kallt så att det blivit iskristaller i dem så vinet riskerar att ha tagit skada?

Champagner i en transportlåda skakas omkring betydligt mindre än en flaska i en ryggsäck. (Att vända en flaska 90° från att ligga i en vinkyl till att stå upp ger för övrigt förmodligen mer vätskerörelse i en champagneflaska än när en DHL-transportbil svänger runt ett hörn med en vinkartong i lastutrymmet. Den rörelsen verkar det vara få som försöker undvika.) Jag har transporterat flaskor på det sättet - i ryggsäck alltså - till provningar/BYOBer hur många gånger som helst, och det har aldrig varit något problem att öppna dem mer eller mindre direkt; i praktiken kanske det brukat ta några minuter om man tar av sig ytterkläder, plockar upp lite medhavda provningsglas o.s.v.

Så öppna den första flaskan så snart som två saker sammanfaller: 1) den blivit rätt tempererad och 2) du är törstig! ;)

Callxx

Medlem
Jag kan inte riktigt se varför ett vin skulle behöva vila längre än den tid det tar för flaskan att nå rätt temperatur på sin destination och för eventuell fällning att lägga sig (vilket inte är så tillämpligt på champagne). Mest fällning hittar man normalt i en gammal vintage port, och där kan väl rekommendationen vara att låta flaskan stå rakt upp i kanske en timme före dekantering. Hinner man inte det kan man ju dekantera extra försiktigt och ha en bra portvinstratt med inbyggd fin sil. Men det är ju inte frågan här. Jag antar att vi inte pratar om något fall där flaskorna transporterats så kallt så att det blivit iskristaller i dem så vinet riskerar att ha tagit skada?

Champagner i en transportlåda skakas omkring betydligt mindre än en flaska i en ryggsäck. (Att vända en flaska 90° från att ligga i en vinkyl till att stå upp ger för övrigt förmodligen mer vätskerörelse i en champagneflaska än när en DHL-transportbil svänger runt ett hörn med en vinkartong i lastutrymmet. Den rörelsen verkar det vara få som försöker undvika.) Jag har transporterat flaskor på det sättet - i ryggsäck alltså - till provningar/BYOBer hur många gånger som helst, och det har aldrig varit något problem att öppna dem mer eller mindre direkt; i praktiken kanske det brukat ta några minuter om man tar av sig ytterkläder, plockar upp lite medhavda provningsglas o.s.v.

Så öppna den första flaskan så snart som två saker sammanfaller: 1) den blivit rätt tempererad och 2) du är törstig! ;)
Det är säkert som du säger, jag har noll koll på detta!
Målet med vilan när det är de stilla vinerna är ju såklart för sediment att lägga sig, antog att bubblorna kanske hade någon liknande effekt, att flaskan blev mindre bubblig, typ!😅

Stefan J

Medlem
Gillade verkligen Les Maillons med 2019 bas ("36 månaders") när den provades på "alla hjärtans" 2025 så köpte några. Det gjorde att 2020 bas ("48 månaders") var ett givet köp och igår dök kartongen upp. Kanske inte prisvärt men förhoppningsvis några trevliga upplevelser . . .

20260121_181436.jpg

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det finns ingen Krug 2012. Liten skörd allt till NV.
Hörde exakt samma sak när jag var där - bör ha varit 2014. Den som höll provningen för oss sa att de hoppades att det skulle bli en vintage 2013 (källarmästaren hade då inte bestämt sig än) eftersom det inte blev någon 2012, vilket då hade bestämts året innan. Det är ju fullt logiskt att skräpårgången 2011 innebar att de behövde gräva djupare än vanligt bland reservvinerna för att få till en vettig Grande Cuvée med 2011-bas, och då behövde 2012 användas för att fylla på lagret. (Fick intrycket att det mer berodde på det än på en liten årgång?) Någon anledning att hålla extra länge på 2012 kan jag inte se, det är ju generellt en årgång som varit tillgänglig tidigt. Men Clos du Mesnil och Clos d'Ambonnay kan säkert ha producerats. Numera får vi ju vänta längre på dem flera år längre än på Vintage.

Det som dock förvånade mig var att 2011 sedan släpptes som en Krug Vintage! Så någon andel av skörden ansågs alltså duga på egen hand. Trots min allmänna skepsis mot 2011 köpte jag två pavor, kan inte riktigt motivera varför.
Så sa man om 2008 också 😉
Har jag aldrig någonsin hört att det påståtts om 2008, var kommer det från?

Hörde exakt samma sak när jag var där - bör ha varit 2014. Den som höll provningen för oss sa att de hoppades att det skulle bli en vintage 2013 (källarmästaren hade då inte bestämt sig än) eftersom det inte blev någon 2012, vilket då hade bestämts året innan. Det är ju fullt logiskt att skräpårgången 2011 innebar att de behövde gräva djupare än vanligt bland reservvinerna för att få till en vettig Grande Cuvée med 2011-bas, och då behövde 2012 användas för att fylla på lagret. (Fick intrycket att det mer berodde på det än på en liten årgång?) Någon anledning att hålla extra länge på 2012 kan jag inte se, det är ju generellt en årgång som varit tillgänglig tidigt. Men Clos du Mesnil och Clos d'Ambonnay kan säkert ha producerats. Numera får vi ju vänta längre på dem flera år längre än på Vintage.

Det som dock förvånade mig var att 2011 sedan släpptes som en Krug Vintage! Så någon andel av skörden ansågs alltså duga på egen hand. Trots min allmänna skepsis mot 2011 köpte jag två pavor, kan inte riktigt motivera varför.

IMG_9019.jpeg

2013 it is. 😊

Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem

Det var flera som spred rykten att de minsann hört att krug inte skulle släppa 2008 alls. Det var flera anledningar och många trodde på dessa "faktaspridare". Exakt samma sägs nu varför jag hellre inväntar och ser.

Toppen