Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

magnum

Epernay, Frankrike
Nej, inte enligt Parkers definitioner som jag precis googlade. Som referens: en medelmåttig standard-nv som Moet: 70 poäng. En dålig budgetskumpa på andra pressningen: 55p. 1996 Deutz BdB: 95p. Välgjorda odlarchampagner brukar hamna runt 80 poäng.
Vilka dåliga budgetskumpor på 2:a pressningen avser du? Välgjorda odlarskumpor 80p, vilka är det?
 

mnor

Medlem
Var i London förra helgen och passade då på att dricka lite skumpa.

Vi började på Texture restaurant, där vi valde deras fiskavsmakningsmeny och valde NV Laherte Frères Champagne Les 7 Extra Brut som dryck till maten. Texture har en av de bästa dryckeslistorna för champagne som jag sett och på första sidan av champagnelistan står det "Save water and drink champagne". Champagnen som är en blend av 7 druvor med några reservviner börjar aningen spretigt och behöver en hel del värme innan balansen börjar infinna sig.

Doft av citrus, äpplen, nötter
Stram smak som först totalt domineras av lime, gröna äpplen och bröd för att med värme i glaset också få toner av sötare grapefrukt och tropisk frukt.

Kul champagne att få prova på och påminner lite Moutard Cuvée des 6 Cépages, även om jag tycker att NV Laherte Frères Champagne Les 7 Extra Brut är bättre och har mycket bättre potential. Vinet behöver tid och skulle ha varit kul att ha en flaska eller två och få lägga undan i 5-10 år och se vad som händer.


På hotellet hade de NV Laurent-Perrier Grand Siècle, så det gick några glas av detta under resan. Har ofta undvikt denna champagne, dock vet jag inte varför. Helt klart en mycket bra champagne, med mycket syra och en hel del tropisk frukt som framkommer med värme i glaset. Tog också och drack Ruinart Blanc de Blanc på glas, men som från mitt perspektiv blir lite överdrivet "söt" med söt citrus, persika och päron i smaken. Det blev också Krug Grand Cuvée (med år 2007 som senaste reservvin), Grand Cuvée behövde tid i glaset för
att riktigt blomma ut och slutligen en halvflaska NV Charles Heidsieck som var bra som alltid.
 

jocke

Medlem
Min näst äldste son tog studenten i fredags. Till studentbuffen som vi hade med familjen och några vänner blev det en Roger Brun Jero. Kraftig med ett härligt djup och bra balans. Nu är det bara 13 år till att min dotter ska ta studenten. Hmm vad hände där?. Då är jag 58 år. Jaja som man bäddar får man ligga :)
DSC_0836.jpg
 

MartinE

Medlem
IMG_0030.JPG


Damien Hugot Blanc de Blancs (2012/2011): Härlig, kraftfull, gräddig och något kryddig doft med inslag av jordgubbar, äpplen, bröd, kex och lite mandellikör. Smaken är frisk, fruktig och medelfyllig med en fin syra. Jag känner päron, citrus, lite aprikos och mandlar. Fortfarande ung så klart – den kommer självklart utvecklas med ytterligare lagring – men det här är helt klart en bra champagne redan idag!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det blev lite skumpa igår. @frida linden ville ha våra synpunkter på ett bubbel hon fått in. Man kan ju alltid fråga sig om jag är rätt man att bedöma champagne visserligen, men nog har jag lärt mig en del de senare åren. Jag är dock ganska hård i mina bedömningar i jämförelse med vinstilar jag gillar mer mest troligt.

Nåväl, fick in det blint och allt jag visste var att det bubblar.

Ett bra bubbel utan tvekan. Fyllig och rik äpplefrukt åt det mogna och aningen bokna hållet. Gul frukt primärt, men med lite stråk av röda vinteräpplen. Mörk citrus mer åt apelsin än citron med kraftig autolyskaraktär med bröd, hav, smöriga fat och nougat. Intensivt och mustigt i munnen med livlig mousse och skarp, aningen kartig, syra. Spretigt och uttrycksfullt på ett positivt vis. Inte det minsta tillrättalagt. Fick in lite Ruinart som referens vilket kändes som vuxensaft i jämförelse. Mer balanserat och finstämt visserligen, men med klart mindre personlighet och umpa dumpa. 90p tycker jag nog är på sin plats att dela ut, vilket inte är tokigt med tanke på min referensbank rörande bubbel.

Facit: Egly-Ouriet Champagne Brut "Les Vignes de Vrigny" 1er Cru

100 % pinot meunier. Försökte aldrig gissa druva. Lyckas sällan gissa rätt ändå. Hade nog trott att det var en klassisk blandning med alla tre faktiskt. Vad säger champagneeliten på forumet om denna skumpa?

image.jpeg
 

MartinE

Medlem
Det blev lite skumpa igår. @frida linden ville ha våra synpunkter på ett bubbel hon fått in. Man kan ju alltid fråga sig om jag är rätt man att bedöma champagne visserligen, men nog har jag lärt mig en del de senare åren. Jag är dock ganska hård i mina bedömningar i jämförelse med vinstilar jag gillar mer mest troligt.

Nåväl, fick in det blint och allt jag visste var att det bubblar.

Ett bra bubbel utan tvekan. Fyllig och rik äpplefrukt åt det mogna och aningen bokna hållet. Gul frukt primärt, men med lite stråk av röda vinteräpplen. Mörk citrus mer åt apelsin än citron med kraftig autolyskaraktär med bröd, hav, smöriga fat och nougat. Intensivt och mustigt i munnen med livlig mousse och skarp, aningen kartig, syra. Spretigt och uttrycksfullt på ett positivt vis. Inte det minsta tillrättalagt. Fick in lite Ruinart som referens vilket kändes som vuxensaft i jämförelse. Mer balanserat och finstämt visserligen, men med klart mindre personlighet och umpa dumpa. 90p tycker jag nog är på sin plats att dela ut, vilket inte är tokigt med tanke på min referensbank rörande bubbel.

Facit: Egly-Ouriet Champagne Brut "Les Vignes de Vrigny" 1er Cru

100 % pinot meunier. Försökte aldrig gissa druva. Lyckas sällan gissa rätt ändå. Hade nog trott att det var en klassisk blandning med alla tre faktiskt. Vad säger champagneeliten på forumet om denna skumpa?

Visa bifogad bild 7437
90 poäng är ett generöst betyg! Det är precis som du skriver en mycket bra champagne och framförallt en mycket intressant sådan, men jag tycker trots det att Les Vignes de Vrigny är det svagaste kortet i Eglys sortiment. Då är jag ändå en vän av pinot meunier i allmänhet och druvrena sådana i synnerhet! Egly-Ouriet är helt enkelt en odlare som jag håller mycket högt och jag tycker att övriga viner är ännu bättre.

Hade du möjlighet att kolla degorgeringsdatum på baksidan av flaskan? Av din beskrivning att döma gissar jag att den kan ha varit degorgerad i juli 2015. I s f är den baserad på årgångarna 2011, 2010 och 2009.

Så här tyckte jag när jag drack Les Vignes de Vrigny för två år sedan: http://champagne-bloggen.blogspot.se/2014/07/egly-ouriet-les-vignes-de-vrigny.html
 

Mattias Schyberg

Administratör
90 poäng är ett generöst betyg! Det är precis som du skriver en mycket bra champagne och framförallt en mycket intressant sådan, men jag tycker trots det att Les Vignes de Vrigny är det svagaste kortet i Eglys sortiment. Då är jag ändå en vän av pinot meunier i allmänhet och druvrena sådana i synnerhet! Egly-Ouriet är helt enkelt en odlare som jag håller mycket högt och jag tycker att övriga viner är ännu bättre.

Hade du möjlighet att kolla degorgeringsdatum på baksidan av flaskan? Av din beskrivning att döma gissar jag att den kan ha varit degorgerad i juli 2015. I s f är den baserad på årgångarna 2011, 2010 och 2009.

Så här tyckte jag när jag drack Les Vignes de Vrigny för två år sedan: http://champagne-bloggen.blogspot.se/2014/07/egly-ouriet-les-vignes-de-vrigny.html
Ingen möjlighet att kolla deg-datum tyvärr, men det som står hos importören verkar stämma med din teori. http://www.vingruppen.se/Wineagency/eo0701-750ml.aspx
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
qsFjdRA.jpg

Kvällens uppställning 2008 Henriot Millésime Rose och 2004 Paul Bara Comtesse Marie de France. Två riktigt bra viner, där Henriot vinner för mig just nu men då har den luftats i karaff också. Tror dock att Comtessen kommer bli riktigt bra om ytterligare några år och samma sak gäller förstås för Henriot! 87-88p för båda just nu. Lagring krävs!
 

Elvis

Medlem
Var på middag av en vinvän igår och han korkade upp tre riktigt bra champagner. Först Vilmart Grand Cellier d'Or 2011 som fördrink, senaste årgången av Vilmart vanliga årgångsvin. En champagne i en stil som jag älskar och som levererar även från ett år som 2011.

Nästa vin fick jag blint. Ung, låg dosage, jag fick lite odlarvibbar och gissade på att det var en odlar-blanc de blancs från 2005 eller 2007. Det visade sig vara en Dom Pérignon Oenothéque 1996... :rolleyes: När jag visste vad det var kände jag igen lite rostade Dompa-toner men det kändes fortfarande inte som en 1996:a.

Sedan fick jag ytterligare en skumpa blint och kände direkt att det var något jag druckit många gånger förut. Jag tyckte att den var väldigt Krug-lik på näsan och i munnen var det ingen tvekan. Krug! Otroligt bra dessutom. Jag tänkte att det nog var en riktigt bra Grande Cuvée som fått ligga i några år men jag var lika fel ute igen. Det var en Vilmart Coeur de Cuvée 2002... :confused:

Ja ja, gott var det i alla fall! :D
 

tobbe81

Medlem
min femte flaska under året lika förtrollande som de andra sådan kraft sådan täthet sådan elegans sådana härliga syror sådan finstämd njutning rakt igenom har 12 flaskor kvar och dem får ligga något år nu innan jag provar någon igen om jag inte kan hålla mina fingrar borta från dem såklart . dessa flaskor har en långt liv kvar att leva 93P
13428412_10157079625105008_6610121542451193614_n.jpg
 

MartinE

Medlem
Det blev tema Ambonnay i helgen!

IMG_0071.JPG

Marguet Rosé (deg mars 2014): En härligt somrig champagne med mycket trevlig doft! Doften är bärig, blommig, rökig och kryddig med lätt brända toner. Inslag av körsbär, jordgubbar, rosor, tobak, kex och svartpeppar, Smaken är bärig, frisk, torr, kryddig och något bitter. Körsbär, hallon och jordgubbar. Funkar bra idag, men kommer att vinna på ytterligare två-tre års lagring!

IMG_0066.JPG

Paul Déthune Blanc de Noirs (deg december 2014): Fantastisk doft och nästan lika bra smak – men fortfarande ung. Doften är utvecklad, komplex, fruktig, brödig och något kryddig med inslag av aprikos, persika, hasselnötter, mineral (sten), röda bär och fullkornsbröd. Fruktig, frisk, torr och koncentrerad smak av aprikos, persika och röda bär med en bitter ton av blodgrape. Vänta tre år till med den här!

IMG_0054.JPG

Egly-Ouriet Blanc de Noirs Grand Cru (deg juli 2012): Denna fantastiska champagne! Underbar, utvecklad, komplex, bärig och något kryddig doft med tydlig fatkaraktär. Inslag av grapefrukt, citron, äpplen, ingefära, kanel, plommon och nougat. Smaken är utvecklad, koncentrerad, bärig, frisk och mycket torr. Efter hand uppstår en liten pikant bitterhet. Jag hittar vinbär, smultron, plommon och grapefrukt. Hög syra. Drick idag – eller ännu hellre om två-tre år!
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Det blev tema Ambonnay i helgen!

Visa bifogad bild 7467
Marguet Rosé (deg mars 2014): En härligt somrig champagne med mycket trevlig doft! Doften är bärig, blommig, rökig och kryddig med lätt brända toner. Inslag av körsbär, jordgubbar, rosor, tobak, kex och svartpeppar, Smaken är bärig, frisk, torr, kryddig och något bitter. Körsbär, hallon och jordgubbar. Funkar bra idag, men kommer att vinna på ytterligare två-tre års lagring!

Visa bifogad bild 7468
Paul Déthune Blanc de Noirs (deg december 2014): Fantastisk doft och nästan lika bra smak – men fortfarande ung. Doften är utvecklad, komplex, fruktig, brödig och något kryddig med inslag av aprikos, persika, hasselnötter, mineral (sten), röda bär och fullkornsbröd. Fruktig, frisk, torr och koncentrerad smak av aprikos, persika och röda bär med en bitter ton av blodgrape. Vänta tre år till med den här!

Visa bifogad bild 7469
Egly-Ouriet Blanc de Noirs Grand Cru (deg juli 2012): Denna fantastiska champagne! Underbar, utvecklad, komplex, bärig och något kryddig doft med tydlig fatkaraktär. Inslag av grapefrukt, citron, äpplen, ingefära, kanel, plommon och nougat. Smaken är utvecklad, koncentrerad, bärig, frisk och mycket torr. Efter hand uppstår en liten pikant bitterhet. Jag hittar vinbär, smultron, plommon och grapefrukt. Hög syra. Drick idag – eller ännu hellre om två-tre år!
Trevliga skumpor! Egly BdN VV är en favorit hos mig med och för mig den bästa han gör. Deg 2012, kan det vara bas 08? På mina flaskor deg 08 står tiden för flaskjäsningen (50 mån).

Blir sugen på att knäcka en...
 
Någon som reflekterat över hur champagne bör bedömas? Det mesta man läser från professionella skribenter är subjektiva upprepningar av adjektiv och substantiv som inte ger mig något större värde. Jag skulle hellre se en mer objektiv bedömning av följande karaktäristika:
  • Intensitet.
  • Komplexitet.
  • Längd.
Och sedan en komplettering med ett helhetsbetyg (ej medelvärde av de tre ovan).
Utöver detta så är syra intressant men denna information kan man till viss del få från dosageinformation.
Tankar?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Någon som reflekterat över hur champagne bör bedömas? Det mesta man läser från professionella skribenter är subjektiva upprepningar av adjektiv och substantiv som inte ger mig något större värde. Jag skulle hellre se en mer objektiv bedömning av följande karaktäristika:
  • Intensitet.
  • Komplexitet.
  • Längd.
Och sedan en komplettering med ett helhetsbetyg (ej medelvärde av de tre ovan).
Utöver detta så är syra intressant men denna information kan man till viss del få från dosageinformation.
Tankar?
Jag förstår precis dina tankar, men det är inte helt lätt det där med att bedöma ur ett delvis "objektivt" perspektiv (i den mån en subjektiv upplevelse kan bedömas med objektiva referensramar). Läs/skriv gärna i följande trådar där det mesta som finns att säga inom ämnet har luftats:

http://www.finewines.se/threads/objektiv-kvalitetsbedoemning-av-vin.2762/
http://www.finewines.se/threads/provningsmetodik-the-diskussionstrad.4143/
 
Toppen